שאל את הרב

הלחץ מהלימודים גדול עלי - מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/05/21 13:27 כא באייר התשפא

שאלה

היי. אפשר כמה טיפים איך לא להיכנס ללחץ מהחיים? אני מרגישה שאני מידי רגישה ולוקחת את החיים מידי כבד וזה ממש מוביל לתחושות כמו דיכאון, הלקאה עצמית ולחץ ענק שיושב לי בלב.

אני לומדת לתואר ראשון ולפני כל מבחן מרגישה שאם אני לא עוברת - למה לי חיים. זה אומנם נשמע מוגזם. אבל כביכול נראה לי שאם לא אשיג את התואר, לא יהיה לי כסף, ואז כל ה"ערך" שלי ירד. ואז גם מי יתחתן איתי כי בעולם המוזר הזה מודדים אותך לפי כמה אתה חכם וכמה כסף יש לך.

אני יודעת שיש צרות גדולות יותר ולכאורה זה טיפשי אבל אני מוצאת את עצמי הרבה פעמים מרגישה אפסית וסתומה ושוקלת אם אני צריכה כבר כדורים נגד דיכאון.

אוסיף שאיפה שגדלתי מחנכים לכך שהכי שווה להינשא לאברך, אז אני מרגישה שאם אני רוצה להתחתן אני חייבת שיהיה לי מאיפה לפרנס. בקיצור אני רק בת 19 וממש גדול עלי כל העול הזה. לא מסוגלת שכל הלחץ של הפרנסה יהיה עליי!

תשובה

שלום תמי יקרה.

תרשי לי לחזק אותך. לחזק את הרצון ואת האומץ שלך לעמוד מול הלחץ והפחד ולהתמודד מולם על אף הקושי. תמיד יש בידנו הבחירה להתעלם מהקושי ואז אולי הוא יגבר או להכיר בנוכחותו ולנסות לטפל בו בעדינות ובחמלה. הבחירה לטפל בקושי לא קלה, יש בה גבורה והיא עשויה להביא הקלה במשך הזמן.

העלית כמה נקודות בשאלתך ואנסה לגעת בכולן.

פרופורציות. הרבה פעמים אנחנו מגדילים את ממדי האירוע ובמקרה הנוכחי, את ממדי המבחן. נכון שחשוב להצליח במבחנים וכולנו רוצים להצליח, להתקדם ולהגשים את חלומותינו, אבל חשוב גם לזכור מה יקרה אם נכשל. ב"ה יש מועד ב', מועד ג' וכן הלאה. מעבר לכך, כישלון במבחן אחד בתואר לא יעיד שום דבר על הצלחתך במקצוע עצמו. את יודעת מה, אזרום איתך, יכול להיות שנצטרך לעבור למקצוע אחר. לא נורא. היום מנעד המקצועות שיש בשוק העבודה הוא רחב מאוד, ואנשים רבים מחליפים עבודות כל כמה שנים. זה אומר משהו עליהם? אני מכירה כמה אנשים טובים מאוד שהחליפו כמה מקצועות בכמה שנים. נכון שאנחנו רוצים לעבוד במה שאנחנו לומדים, אבל חשוב לדעת שחוסר הצלחה במקצוע מסוים, אינו מחייב חוסר הצלחה במקצוע אחר. אנחנו מנסים ואם לא מצליחים, מנסים משהו אחר.

עניין נוסף שקשור לפרופורציות היא ההנחה שלך שערך = כסף ואם אדם לא מרוויח כסף הוא לא שווה. למעשה, זה לא נכון. נכון שכסף הוא ערך אבל לא כל מה שיש לו ערך שווה כסף. והאתר שלפנייך הוא עובדה מוחשית לכך. רוב פעילותו של האתר שלנו נעשית בהתנדבות, זה אומר שלפעילות של האתר אין ערך? לא. העבודה של המטפלת במעון ששומרת על הילד של המהנדסת חשובה פחות מהעבודה של המהנדסת? ממש לא, בלעדיה המהנדסת והרופאה לא היו יכולות לצאת לעבוד, והיא משפיעה על חיי הילד רבות. ממש חשוב להתנתק מהמחשבה שמה שעולה הרבה שווה הרבה. לפעמים זה נכון ולפעמים זה לא נכון.

ה"ערך" של עצמנו ושל הפעולות שלנו נמדד רק בעיניים שלנו, ואם אנחנו נראה את עצמנו באור חיובי ונעריך את מעשינו, כך הם יראו בעינינו. אם ניתן ערך למעשינו, כך הם יהיו. אדם יכול לעבוד בעבודה נחשקת אבל להיות עובד לא טוב, לא נחמד ולא אדיב לסובבים אותו, ומצד שני אדם יכול לעבוד בעבודה פשוטה ולהיות עובד מצטיין ושמח. הכול תלוי בנקודת המבט של האדם את עצמו ובחשיבות שהוא נותן לעצמו ולעבודתו. לכן חשוב להעלות את הערך העצמי שלנו ולפתח את הביטחון העצמי שלנו.

איך מעלים את הביטחון העצמי? מזכירים לעצמנו שוב ושוב את הטוב שבנו ומעלים על נס כל הצלחה שאנחנו משיגים. אפשר גם לביים הצלחות, כלומר להציב יעד ולהצליח לעמוד בו. אפשר אפילו הצלחות פשוטות כמו לקום מוקדם ולעשות הליכה או להיות נחמדה למישהו אחר. כל הצלחה כזו יכולה לעלות את תחושת הערך העצמי שלנו. ביטחון העצמי קשור גם למציאת בן זוג מכמה בחינות. אחת הבחינות היא המסוגלות לבחור ההפך ממה שהחברה מכתיבה לנו. אם לא מתאים לך להתחתן עם אדם לומד מסיבותייך שלך, את לא חייבת. וכשיש ביטחון עצמי, הוא מסייע לנו לבחור כפי שאנחנו רוצים באמת ולא כפי שהחברה רוצה.

לפעמים, אם לא מצליחים לצאת מהתחושות האלה לבד והביטחון בעצמנו עדיין נמוך, מומלץ מאוד לפנות לקבלת עזרה מקצועית אמיתית שיכולה לגעת בקושי העמוק ולרפא אותו. אם את רוצה את יכולה לכתוב לנו שוב מאיפה את ונוכל להפנות אותך לאיש מקצוע באזורך.

בהצלחה רבה בלימודים ובכל אשר תעשי.

מוזמנת לפנות אלינו שוב בנושא זה ובכל נושא שתרצי, באתר, בווטסאפ, או במוקד הטלפוני שלנו: כוכבית 8298.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות