שאל את הרב

להתפנות בשיחים - שבת ודרך ארץ

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/10/21 12:49 ל בתשרי התשפב

שאלה

שלום הרב,

לראשונה התוודעתי ליכולת לשאול שאלות באינטרנט, ולכן ברשותך כמה שאלות:

1) האם מותר בשבת לשתות מברזייה (בגינות ציבוריות) שהמים שלה נשפכים על הדשא (החשש הוא שהמים משקים את הדשא)?

2) האם מותר להתפנות בשיחים בשבת (אותו חשש כמו בשאלה הקודמת, שזה משקה)?

3) בלי קשר לשבת ויום טוב, האם התפנות בשיחים במקום ציבורי (כשאנשים אחרים יכולים לראות) נחשב לחילול השם, או לא?

והאם הדין יהיה שונה בין התפנות בשיחים ליד אנשים שאני מכיר (לדוגמא בטיול עם חברים), לבין התפנות בשיחים ליד אנשים שאני לא מכיר (לדוגמא בצד הכביש בנסיעה ארוכה)?

לגבי כל שלושת השאלות הנ"ל, האם הדין יהיה שונה כשמדובר בילד קטן (בן 6) ולא בבן אדם מבוגר (בן 19)? אשמח לפירוט.

בתודה מראש ושבת שלום,

אביב

תשובה

לשואל שלום,

בשמחה, אתה מוזמן לשאול בכל עת. חשוב להדגיש שאין האינטרנט מהווה תחליף לקשר אישי עם רב שהוא חשוב מאין כמוהו. כשקוראים תשובה כתובה לא מקבלים את נימת הדברים והתשובה המדוייקת מהיכרות. לכן תמיד להעדיף דיבור ישיר עם רב או בטלפון.

1) יש להימנע משתייה מברזייה כזאת כיוון שההשקיה של הדשא נעשית באופן ישיר מהשתיה. בפוסקים דנו על כיור שהצנרת שלו מוליכה את המים לדשא, והתירו כי יש כאן גרמא (מנוחת אהבה חלק ב' פרק ג' הערה 27 | שש"כ פרק יב הלכה יט ובהערה נג). אבל בברזייה רגילה ההשקייה היא ישיר ולכן יש לאסור למרות שאינו מתכוון להשקות, כיוון שמדובר במלאכה מדאורייתא.

2) מותר להתפנות על גבי דשא או שיחים, כיוון שמי רגליים לא מצמיחים ואין כאן איסור. (מקור: שולחן ערוך סימן של"ו סעיף ג' | ועיין ביאור הלכה שנוטה להחמיר ועיין עוד פסק"ת שהחמיר, אך העיקר כדעת מרן).

3) שאלה טובה. על אף שבימים עברו עשו כך החכמים, לדעתי במציאות של ימינו זה דבר שנחשב בזוי. ולכן אם יש אפשרות שאחרים יראו אותו, צריך להימנע וללכת למקום מוסתר מעיני כל. ואמנם, הכל תלוי בזמן ובמקום. אינו דומה המתפנה בגינה עירונית לאדם הנפנה לצרכיו במסלול טיול בצפון הארץ.

לגבי האנשים הרואים, לא חושב שזה הבדל משמעותי לעניין הנהג האדם.

לגבי קטן - מה שאפשר להניא אותו מאיסורי שבת, צריך להשתדל. אלא שחומרת כל אלו הם מדרבנן, ולא מצווים להפרישו מן האיסור (למעט אביו שחייב בחינוכו). (ראה שו"ע סימן שמ"ג ונושאי כלים שם)

ברכה והצלחה.

כתבות נוספות