שאל את הרב

איך אני יכולה להיות טובה יותר? להתפתח ולגדול ולממש את עצמי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/04/21 01:10 ח באייר התשפא

שאלה

איך אני יכולה להיות אחות גדולה טובה יותר? חברה טובה יותר? אדם טוב יותר כלפי מי שסובב אותי?

זה לא שאני לא אדם טוב, אני פשוט רוצה לגדול. ולא להישאר באותו המקום עם אותן דעות ומחשבות כל הזמן.

וגם: איך אני יכולה לממש את עצמי בצורה הכי טובה שיש?

תשובה

שלום עדן יקרה.

משמח מאוד לקרוא את שאלתך! משמח לקרוא שאת רוצה להיות אדם טוב יותר, להתקדם מעלה מעלה ולממש את יכולותייך. איזה רצון בריא וחשוב. לעולם הזה אנחנו מגיעים עם כוחות מסוימים ובמצב מסוים, אך נדרש מאיתנו להשתכלל כל הזמן ולהיות יותר טובים עם האנשים סביבנו וכמובן בעבודת ה'. הגדילה הזו לא נפסקת בשום גיל, אולי היא משנה צורה ואופי, אך עלינו תמיד לשאוף קדימה ולמעלה, גם כשנראה שאנחנו סבבה והכול טוב. העמידה במקום לרוב עשויה להביא להתדרדרות, שממנה גם כמובן אפשר לעלות, אבל התנועה קדימה יכולה אולי למנוע את ההידרדרות. לכן כדאי תמיד לחשוב, כמו ששאלת, איך אנחנו יכולים להיות טובים יותר ולהתקדם.

אז איך באמת אפשר לגדול ולהיות טובים יותר? אפשר לבחור מעשה אחד או כמה דברים מתחומים שונים בחיים (חברות, משפחה, קשר עם ה') ולהתמקד בהם, להעמיק בהם ולהקפיד עליהם יותר. חשוב לבחור משהו שמושך אותך, בוער בך או חשוב לך כי המשיכה שלך אליו סייע לך להקפיד על אותו עניין. הנה כמה רעיונות שאפשר לגדול בהם: שמחה, ראיית הטוב, הכרת תודה, עזרה בבית, התנדבות חדשה, הארת פנים לאדם אחר, לשון הרע, תפילה בכוונה, הקפדה על מצוות מסוימות ועוד ועוד. חשוב לדעת שאפשר לגדול גם בתחומים או מעשים שאנחנו כבר עושים. אפשר לדייק את עצמנו שוב ושוב ולהשתפר בלי סוף. אם הדיוק מעייף אותנו בשלב מסוים, כדאי להרפות ולעבור לתחום אחר. כדאי לא להתפזר על דברים רבים אלא להתמקד בשניים-שלושה, ואפילו אחד, אם מספיק לך. כדאי גם להתמקד בדבר הזה שבחרת ולהגדיר את המטרות בדיוק ולפרק אותן כמה שיותר. כמו כן לעיתים רבות לימוד על הנושא, הלכתי ורעיוני, יכול לחבר אותך יותר אליו ולרצות לעמוד ביעדים שקבעת ולכן מומלץ ללמוד על הנושא.

למשל, אם בחרתי להקפיד יותר בכיבוד הורים, אגדיר לעצמי על מה אקפיד יותר – עזרה בערב, עזרה ביום שישי, קניות, להיענות לבקשות ההורים מיד, אם רלוונטי אז אולי לא להתעצבן על ההורים. גם בתוך זה כדאי לקבוע זמנים שבהם אקפיד על כך – בערב, בארוחת צוהריים, במוצש. ההתמקדות הזו עשויה לסייע לנו לצלוח את המשימה ולהקפיד על מה שקבענו כי אם נקבע בכללי, הכול עשוי להתמסמס לנו. אם לאחר זמן מה אנחנו עומדים בקלות ביעדים שלנו, אפשר להרחיב אותם ולהתפרס על עוד תחומים או זמנים.

בכל גדילה וניסיון עלייה עשוי להופיע קושי, עיכוב וכל מסיח אחר. כשאלה מופיעים, אל לנו להתייאש, אלא להתמודד איתם בידיעה שזהו טבע החיים. יצר הרע מופיע דווקא כשהרצון שלנו טוב וטהור, ועלינו לנסות להתעמת איתו. מעבר לכך, חשוב לזכור שעבודת ה' ובתוכה עבודת המידות והנפש אינה נמדדת על פי התוצאות, אלא על פי המאמץ שלנו. ה' לא בוחן כמה הצלחנו לכבד את ההורים ולעזור בבית אלא כמה ניסינו והשתדלנו לכבד ולעזור. לכן עלינו לבחון אם התאמצנו מספיק ולא אם הצלחנו.

מקווה שהדברים יפתחו כיווני מחשבה ותעלי מעלה מעלה בשמחה ובטוב.

מוזמנת לכתוב לנו שוב בנושא ובכל נושא אחר שתרצי.

כל טוב,

רינת

כתבות נוספות