שאל את הרב

אני מקנאת באחרים - איך להפסיק?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/05/22 14:58 טז באייר התשפב

שאלה

שלום.

אני פעם הייתי קנאית מאוד ועבדתי על עצמי קשה מאוד וחשבתי שניפטרתי מזה אבל בזמן האחרון אני ניהיית קנאית אפילו על דברים שהם לא טובים וזה ממש משגע אותיי מה אני יכולה לעשות??? תודה רבהה

תשובה

שלום צופיה.

החוויה שאת מתארת בשאלה נשמעת ממש לא קלה. קשה לרצות משהו שלאחר יש ולי אין וקשה עוד יותר להתמודד עם תחושת האכזבה מעצמי על כך שאני מקנאה. השאלה שלך מביאה לנו אפשרות להבין טוב יותר איך למנוע תחושת קנאה ואיך ולהתמודד עם התחושה הזו.

בשאלה שלך את מעלה את תחושת הקנאה באחרים גם על דברים שלילים שיש לאחר ולך אין וגם בהם את מקנאה. תחושת הקנאה לרוב מגיעה כשאני מרגיש שלאחר יש משהו יותר טוב ממני ולכן אני רוצה גם את אותו הדבר. בתחושת הקנאה (גם בדברים השליליים שיש למישהו אחר) יש זיהוי מאוד גדול שלך בטוב שיש למישהו אחר ולכן את רוצה גם מאותו הטוב. חשוב להתבונן ולראות שהמניע של כל אדם לקנא זה מעצם כך שהוא טוב והוא רוצה עוד טוב ולכן הוא רואה את הטוב שהשני זוכה לו ורוצה גם. זה דבר חשוב. מעבר לכך את מרגישה תחושת תסכול.

אז מה אפשר לעשות?

1. כשאנחנו מקנאים זה לרוב מכך שאנחנו לא רואים את הטוב שיש לנו בחיים. מומלץ מאוד בכל בוקר לקום ולהגיד לעצמי 2 דברים שאני מודה עליהם בחיים. זה יגדיל אצלי את הראיה של הטוב שיש לי בחיים ושנמצא אצלי ולא אצל אחרים.

2. אם את מקדימה ואומרת שזהו נושא שעבדת עליו בעבר הרבה מאוד ואכן ראית בו שיפור, אני מציעה להניח לו ולהתמקד בעבודה במידת נפש אחרת. דווקא בגלל שכבר עסקת בו יכול להיווצר מעין 'לחץ' על הנפש לנסות לתקן בכוח, וזהו תהליך שלא יניב הרבה תוצאות. ולכן לפעמים כשאנו נתמקד בעבודת נפש אחרת, לעיתים הדברים האחרים יפתרו מאליהם.

3. כדאי להתפלל על זה, לבקש מה' שישלח ברכה והצלחה וכוחות להסתכל על הטוב שיש בחיים שלי ולא לקנא באחר.

לסיכום- תיארת בשאלתך את הקושי שאת חווה עם הקנאה. ראינו שקנאה מגיעה ממקום טוב שיש אצלך שאת מזהה משהו טוב ורוצה גם כזה טוב. הצענו כמה כיווני פעולה להתמודדות ובתוכם: להתמקד בטוב שיש לי ולהכיר בו. להרפות מהעבודה על הקנאה ובעזרת ה' לראות אותה נפתרת מאליה, ללא הלחץ לתקן אותה. ולהתפלל לה'.

בכל מקרה את מוזמנת בשמחה לחזור שוב ולפנות אלינו.

כל טוב ורק אור

תחיה

כתבות נוספות