שאל את הרב

רוצה להתחזק, אבל לא מצליחה להתחבר!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 14/08/22 00:56 יז באב התשפב

שאלה

אני מגיעה ממשפחה חילונית נוטה למסורתית. אני ואחותי שומרות שבת שנתיים, ואני מרגישה שאני לא מצליחה להתקדם בדת ובהתחזקות. נגיד אחותי, ב״ה שומעת שירים דתיים ושיעורי תורה בשיא ההתלהבות, ואני לא מצליחה, לא מבינה את הפשר, כאילו ליבי נסגר מאז תחילת התהליך. זו תופעה מוכרת, אבל מעבר לזה, איך אפשר להתחזק? אני בת 15 ולא יודעת מאיפה להתחיל ללמוד הלכות ואם אני צריכה בכלל כאישה. גם מבחינת תפילות, אני ילדה ביישנית, קשה לי קצת להתפלל בקול או שאני מעדיפה בצד בשקט בחדר (המשפחה שלי מאוד תומכת, פשוט אני ילדה יותר מופנמת אז הם לא מודעים לזה). זה בסדר להתפלל ככה? או שעדיף שינוי הרגלים? כי גם בכללי הביישנות קצת מונעת ממני דברים.

סליחה על השאלות הרבות, תודה מראש:)

תשובה

לירז יקרה.

וואו איזו שאלה מדהימה את שואלת.

אני כבר יכולה לראות את אומץ הלב שלך, ללכת בדרך חדשה ולא מוכרת, הנאמנות שלך ללב שלך, לעשות דברים שנכונים לך, הבירור והחיפוש אחר האמת. אני מעריכה את הדרך שאת עושה ומברכת אותך בהצלחה גדולה בעזרת ה בהמשך התהליך!

את מעלה בשאלתך מספר שאלות בקשר לתורה ומצוות באופן כללי ובקשר להתקדמות שלך בדרך שאת עושה. אענה כאן בכמה סעיפים שעוסקים בנושאים השונים שהעלית:

א. קודם כל- הגיוני מאוד כמו שכתבת שזו תופעה מוכרת שהלב נסגר בתהליך, אני חושבת שבנוסף לזה כשיש מישהו לידך שיכול להיות קצת כ'השוואה' או נמצא בתהליך קרוב לשלך ויותר מתקדם בו זה גורם ללב לפחד על כל צעד ולבדוק לעומק האם הוא טבעי וזורם לו או סוגר אותו ולא הופך את התהליך לטבעי ומחובר ללב. כשאחותך מתלהבת יש משהו שמונע מהטבעיות שלך להתלהב כי את רוצה שההתלהבות תהיה טבעית לך ולא מושפעת אולי מגורמים חיצוניים…

לפעמים כשמישהו יהיה להוט יותר מאיתנו על רעיון מסוים אנחנו פחות נתלהב ממנו כי יש מישהו אחר שיותר רוצה בזה ואנחנו נרגיש לידו שהרצון לא קיים אצלינו..

התורה שלנו היא רחבה מאוד ונמצאת בהרבה שבילים ומקומות, כדאי למצוא את המקום בו את מתחברת אל הדרך של ההתחזקות ומשמחת אותך- אילו שירים עושים לך טוב? איזה שיעורים את אוהבת לשמוע? אולי ספרים אחרי? כדאי להיכנס ביוטיוב לרבנים שונים ולשמוע למה את מתחברת, או לאתר של מכון מאיר- אילו שירים עושים לך טוב?

בעבר הייתה לי חברה שהתחזקה וכחלק מכך היא מאוד אהבה לצייר על קנבסים פסוקים שהיו לה משמעותיים- אני מביאה את הסיפור הזה כדוגמא לכך שהיא מצאה תחום שבו היא מוכשרת והשתמשה בו לידיעות החדשות שלה ולמקומות שבהם היא מתחזקת בדרך הנכונה לה. אפשר למצוא גם תחום כזה שאת מוכשרת בו ומשמח אותך

ב. אוסיף עוד שכתוב בתפילת הבוקר בברכות השחר "בָּרוּךְ אַתָּה … מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל/ לעסוק ב- דִּבְרֵי תוֹרָה". בגלל שזאת ברכה שגם גברים וגם נשים אומרים בבוקר למדנו שגם גברים וגם נשים צריכים לעסוק בלימוד תורה. גברים יותר מנשים ונשים צריכות ללמוד את ההלכות שנוגעות אליהם. ולכן גם בנות צריכות ללמוד תורה על ההלכות שהם צריכות לקיים.

ג. ספרים שמקיפים נושאים רבים בעולם ההלכה הם פניני הלכה, גם כשלי יש שאלה בהלכה אני מסתכלת בהם כי הם בשפה פשוטה וממוקדת, ניתן לקנות אותם בחנויות הספרים השונות ואצרף גם קישור לגרסה האינטרנטית שלהם שמוחלק לפי נושאים: https://ph.yhb.org.il/

ד. לגבי עניין התפילה: תפילה גם בלב פנימה מגיעה לריבונו של עולם, גם מחשבה גלויה לפניו. כמובן שיותר משמעותי שאדם יתפלל כששפתיו נעות בלחש אבל גם תפילה בחדר נשמעת ומתקבלת. חשוב מאוד לשים לב שאת עושה צעדים שנוחים לך ולא מכניסים אותך לפינה שמביישת אותך או גורמת לך לעשות משהו שמנוגד לרצונך הטבעי או להרגלים שלך, יחד עם זה כדאי לשים לב אילו מההרגלים שלך גורמים לך לא להתקדם בתחום שאת שואפת או עוצרים אותך מהדרך הפשוטה בה את רוצה ללכת. חשוב לשים לב אליהם. כשיש קולות שעוצרים אותך כדאי לשמוע אותם ולבחור בכל פעם- האם צריך אומץ כדי לקפוץ למים לדבר חדש או שהם מונעים ממך לעשות משהו שאת לא שלמה איתו.

ה. חשבתי אולי יהיה לך טוב לכתוב בסוף כל יום משהו שהתקדמת בו היום משהו כמו-סיכום קטן של היום, ודבר שאת רוצה להתקדם בו- לא כהלקאה או מקום קשה אלא כדבר שרוצה להיות טוב יותר. אם זה דבר שמדבר אלייך זה יכול להיות טוב ואם לא אני בטוחה שתמצאי נתיב משמח אחר להתקדמות.

את מופלאה על הדרך שאת עושה, בעדינות לאט, ועם הרבה עוצמות פנימיות, בהצלחה גדולה בהמשך!

כל טוב

ורק אור

תחיה

כתבות נוספות