שאל את הרב

מרגישה בודדה ולא קשורה למשפחה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/12/21 22:10 א בטבת התשפב

שאלה

היי. אני מרגישה הרבה פעמים, בעצם...רוב הזמן לא קשורה למשפחה אני מרגישה בודדה אני מרגישה לא קשורה לשיחות שלהם אני מרגישה פחות מועדפת על האחים שלי וזה מאוד מתסכל אותי ואפילו פוגע בי גם החברים של אחים שלי אני מרגישה שהם מועדפים עליהם מאשר אני. ואני כבר מרגישה כל כך מתוסכלת ,ופגועה מי זה. מה אני אמורה לעשות בשביל להרגיש קשורה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

היי.

וואו, איזו שאלה טובה. להרגיש לא קשורה למשפחה זה להרגיש לא-בבית כשאת בבית וזה כואב ומקרין על כל כך הרבה תחומים אחרים בחיים: על הרוגע הפנימי, על הביטחון העצמי, על הביטחון באחר, על הרגשת השייכות. טוב שאת שמה לב לעניין ומתבוננת איך אפשר לתקן אותו, כי זה מצב קשה ומורכב. חשוב להרגיש שייכות גם בכיתה ועם החברות אבל בסופו של דבר החיים האנשים סביבנו משתנים כל הזמן אבל המשפחה - נשארת כל החיים. לכן השייכות המשפחתית היא קריטית יותר מכל קשר אחר ובהחלט יכולה לתסכל ולפגוע.

עם זאת, חשוב לי שתדעי שדינמיקות במשפחה משתנות, אנשים משתנים וקשרים משתנים. לפעמים רק אחרי שמתבגרים מבינים כמה חשוב הקשר המשפחתי ומתחילים לתת לו מקום. לפעמים יש פערים גילאיים ותפיסתיים שעם השנים נהיים פחות משמעותיים, ואז נוצר קשר באופן טבעי עם הזמן. לכן, דבר ראשון, גם אם המצב עכשיו לא נעים, תדעי שזה יכול מאוד להשתנות בהמשך. מה שבטוח: משפחה היא משפחה וגם אם מרגיש לך שאת פחות מועדפת על אחים שלך – תדעי שהם אוהבים אותך ואכפת להם ממך, גם אם הם לא תמיד מראים את זה.

לא תיארת את המשפחה שלך מעבר לחוסר שייכות שאת מרגישה אבל אנסה לתת בכל זאת כמה הצעות ותשקלי אם הן מתאימות לך.

• לחשוב מי האח שאת הכי מעריכה וליזום אתו שיחה על כך. תשתפי מה את מרגישה בדיוק ומה היית רוצה שיהיה אחרת. תשאלי, אולי גם לו מפריע המרחק הזה? אולי הוא בכלל לא שם לב?

• תחשבי על מקומות שבהם את מרגישה נוח, באיזה פורומים את פתוחה יותר – האם בתוך קבוצה או אולי דווקא אחד על אחד? אם קבוצה - תיזמי מפגשים משפחתיים, ארוחות, פרויקטים ששייכים לכולם (יום נישואין להורים לדוגמא) אם את יותר בן אדם שנוח לו בפורום קטן אז תנסי ליזום שיחות אחד על אחד, אפשר לצאת, אפשר לבקר בדירתם אם הם גדולים ממך וכבר לא גרים בבית, תשתדלי להקשיב להם ולהתעניין בחייהם ומצד שני תסכימי לעצמך לשתף ולהיפתח.

• קירבה יכולה להתבטא בכל מיני צורות, תבדקי איפה את נמצאת בהם:

לעזור ולהיעזר – מתי בפעם האחרונה ביקשת מאחיך עזרה? איך הוא הגיב לזה? ולהיפך, איך את מגיבה כשמבקשים ממך עזרה? אולי יש שונות בין סוגי עזרות?

שפת דיבור – איך השיח ביניכם? איך הוויכוחים ביניכם מתנהלים? האם יש כבוד, או יותר ציניות וביקורתיות? לפעמים אנחנו מרשים לעצמינו להתנהג בצורה פחות נעימה כלפי האחים שלנו, ואם צד אחד משנה את המילים שלי והגישה – בדרך כלל זה משפיע גם על הצד השני – אם לא – אפשר לשתף בהרגשתך ולבקש שישימו לב לשפה שלהם.

הכי חשוב שתזכרי – קשרים הם דבר מורכב וחשוב לעבוד עליהם בנחת, ולזכור – גם אם הם חשובים – יש עוד דברים בחיים וחשוב לא לתת לזה להשתלט על כל המצב רוח שלך והתפיסה העצמית שלך, תשקיעי גם בנקודות הבטוחות שלך, בעצמך ובקשרים החברתיים האחרים שלך. זה יכול לקחת הרבה זמן ומצריך הרבה סבלנות.

בהצלחה רבה רבה,

מוזמנת תמיד אלינו לכתוב שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298. אשמח לדבר איתך!

תחיה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות