שאל את הרב

איך להפוך את לימוד התנך לבגרות ליותר מעניין?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/05/22 14:12 כא באייר התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב שמי יעל תלמידת תיכון.

בעוד כחודש יש לי בגרות בתנך, ושבוע הבא יש לי מתכונת, החומר בתנך די משעמם אותי ואני נורא מאוכזבת מעצמי שזה משעמם אותי.

יש לך אולי טיפים איך להפוך את לימוד התנך ליותר מעניין (החומר שאני לומדת זה בעיקר פרשנות ופחות פשט)

תודה מראש

תשובה

שלום יעל, מה שלומך? איזה כיף שאת לא משאירה את הדאגות והשאלות שלך אצלך, אלא משתפת ושואלת. מה היינו עושים בלי האפשרות לשאול שאלות ולברר את מה שקשה לנו?

כשהייתי בגילך והייתי צריך ללמוד לקראת הבגרות בתנ"ך, גם אותי הטרידה השאלה הזו מאד. אפילו קצת התעצבנתי על עצם העניין שיש מבחני בגרות בגמרא ותנ"ך. אמרתי לרבנים שלי שזה מעקר מהלימוד את הקדושה, והופך אותו להיות כמו כל מקצוע אחר. צעקתי שאני מעדיף ללמוד אותו מתוך רצון ולא מתוך חובה שלפעמים חלילה גם משניאה את הלימוד על התלמידים, במקום לעשות את ההיפך.

לאחר מעשה, אני כל כך שמח על המבחנים הללו שאילצו אותי ללמוד אליהם ביסודיות. עד היום אני זוכר את אותן הסוגיות בגמרא עליהן נבחנתי, ופרשנויות מדהימות על ספרי התנ"ך שלמדתי. אני זוכר איפה למדתי את אותן הפרשנים, ועם מי.

אז איך הופכים את לימוד התנך למעניין יותר?

קודם כל, "מתוך שלא לשמה בא לשמה". כלומר, את הציון אנחנו צריכים, ורוצים שיהיה גבוה כמה שאפשר. כדי להגיע למטרה הזו צריך ללמוד ולהשקיע. בידינו הדבר: האם ללמוד רק מתוך החובה וההכרח, או לשחרר קצת ולתת לראש להתעניין בחומר באמת. אחרי שנפתח את הראש ואת הלב להקשיב וללמוד באמת, ולאו דווקא מתוך ההכרח, הסיכוי שלנו ליהנות יותר, גבוה יותר.

הדבר השני שיכול לתרום לעניין, הוא ההבנה שהתנ"ך הוא ספר הספרים שלנו. הוא קדוש, ועצם העיסוק בו הוא עיסוק בדברי אלוקים חיים. כשאנחנו עושים משהו שיש בו משמעות וחשיבות – אנחנו מגויסים אליו עוד יותר, ומגלים בו עניין. אם נתבונן על ספר התנ"ך כספר קדוש (אגב, לא רק לעם היהודי) ושלעצם העיסוק בו יש מעלה גדולה לא רק לבגרות אלא נשארת לתמיד, גם לבחינה זה ודאי יועיל.

אמנם את לומדת בעיקר פרשנות ולא פשט, אבל כדי להבין את הפרשנות באופן נכון וטוב, צריך ודאי גם את הפשט. אי אפשר לדלג עליו, והפרשנות צריכה להגיע על גביה. אם תוסיפי השקעה מועטה בללמוד את הפשט גם כן, ייתכן וגם הסיפור פתאום יהיה מובן לך יותר ויעניין אותך. כשרואים תמונה שלימה ולא רק את המסתעף ממנה, אפשר ליהנות מהסיפור עצמו והלימוד.

הזכרת במשפט את העניין שאת לא מרוצה מכך שהתנ"ך לא מעניין אותך. המשפט הזה מיוחד ונפלא כל כך, ונהניתי מאד לקרוא אותו. זה אומר שהלב שלך נמצא לגמרי במקום הנכון, ואת רוצה את מה שראוי וכדאי לרצות. זה מסמן קריאת כיוון שאת מוכנה לעשות כדי באמת להגיע למטרה הזו, ואני מאמין לגמרי שכל עוד הרצון הזה קיים – את תצליחי ובגדול!

מאחל לך כמובן הצלחה גדולה בבגרות הקרובה ובכלל, ושתהני מלימוד התנ"ך שיהיו לך לא רק לתקופה הקרובה, אלא ללימוד משמעותי לחיים.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות