שאל את הרב

חבר קרוב אבל לא מספיק: איך ליצור קשר עמוק עם חבר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/01/21 00:21 כז בטבת התשפא

שאלה

שלום וברכה!

דבר ראשון, יישר כח על הדבר הענק שאתם עושים כאן!

קוראים לי יאיר (שם בדוי), אני בן 15 ולומד בישיבה תיכונית תורנית מאוד.

הרבה פעמים אני מרגיש שחסר לי מישהו שאוכל לשתף אותו ולהיות איתו בקשר טוב מאוד (חוץ מההורים...).יש לי חברים, אבל אני רוצה מישהו שאהיה איתו ממש בקשר טוב.

יש לי חבר בכיתה, שאני לומד איתו חברותא בגמרא כבר כמעט שנה ואני נורא רוצה לחזק את הקשר איתו. אמנם אנחנו חברים, אבל אני רוצה שיהיה לנו קשר הרבה יותר טוב - שנוכל לשתף אחד את השני... להרגיש פתוחים... ועוד...

אני ממש רוצה לחזק איתו את הקשר ושנהיה חברים ממש קרובים, אשמח לקבל ממכם טיפים ועצות כדי להצליח!

שוב, תודה רבה לכם על כל מה שאתם עושים! זה כל כך חשוב לעם ישראל בתקופה זו!

תודה מראש,

יאיר

תשובה

שלום יאיר.

הצעד הראשון לפתרון הוא זיהוי הבעיה. זה שאתה יודע שאתה רוצה קשר עמוק יותר עם מישהו זה כבר מעיד על הבחנה עמוקה של המציאות. יישר כח.

אז איך נוצרים קשרים? האם אפשר לגרום למישהו לאהוב אותי יותר מאשר מה שהוא אוהב כרגע?

אנשים חושבים שאהבה היא רגש של קרבה לאדם מסויים. דבר זה נכון רק באופן חלקי. הרי כעס הוא גם רגש וללא ספק עומד כנגד האהבה. אבל אם כל זאת גם כשההורים שלנו כועסים עלינו אנחנו יודעים שזה לא סותר את אהבתם אלינו. לכן מדייק אותנו הרב קוק בספרו מידות הראי"ה, שאהבה היא לא רק רגש או שכל, אהבה היא חיבור וקשר בין שני אנשים. לכן, במפגש הראשון בין שני אנשים שונים יהיו לפעמים שאלות קצת מוזרות. כמו למשל האם אתה מכיר את "יוסי"? שאלה זו לא ממש מעידה כלום על האדם עצמו ולמראית עין לא תעזור להם להתחבר זה לזה. אבל מה שעומד מאחורי השאלה הוא נסיון חיבור דרך גורם שלישי משותף. במקרה של שני אלו זה יוסי.

אם כן, עכשיו פשוט איך מחזקים את האהבה. כל דבר שיצור קשר בינך לבינו ייצור לבסוף אהבה גדולה יותר. כרגע הקשר ואהבה מתבטאים בלימוד הגמרא, אבל ככל שתעמיק יותר את ההיכרות ביניהם למעבר לגמרא כך גם הקשר יתפתח.

אומנם ישנה גם הסתייגות קטנה. אם אנחנו באמת אוהבים מישהו אנחנו צריכים לחשוב מה יהיה טוב לו, ולא לנו. ולפעמים למרבה הצער לצד השני יש קצת פחות רצון ליצור אהבה גדולה יותר. לכן ביצירת הקשר העמוק יותר צריך לפעול בזהירות ובהקשבה לצרכי השני. אחרת חס וחלילה אפילו הקשר שיש לכם כעת יתפרק.

לכן אני ממליץ לך בחום לנסות להעמיק את הקשר שלכם על ידי שתנסה להתעניין יותר בחייו. דברו גם על דברים אחרים מלבד הגמרא, אפשר גם אחרי הסדר. תוכל לקבוע איתו ארוחת צהרים אצלך. ובאופן כללי ליצור חיבור עמוק יותר, אבל שמתחיל מהפרטים הכי קטנים.

בהצלחה גדולה.

איתן

כתבות נוספות