שאל את הרב

יחס לנשים בתורה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 28/02/21 17:45 טז באדר התשפא

שאלה

שלום רב! שבוע טוב.

עלתה לי שאלה ביחס של התורה שבכתב לנשים:

ישנם כמה מקומות בתורה שבכתב שהיחס לנשים הוא שונה, אביא 2 דוגמאות כמשל -

הספירה של 600,000 ביציאת מצרים לא כללה נשים.

בנוסף, למשל בעשרת הדיברות, הקב"ה/התורה מדברת אל הזכרים דווקא(למשל, "לא תחמוד אשת רעך" - נראה היה לי שמכאן ניתן להבין שזה מדבר רק אל גברים).

בכל מקרה, אלו רק דוגמאות. בנוסף, אני לא מדבר ברמת החיוב של הנשים במצוות, אלא האווירה הכללית ביחס לנשים העולה מהפסוקים.

בימינו, אפשר להסביר מה היחס שלנו לנשים, וכמה אנחנו באמת לא רואים אותן כפחותות מהגברים וכו' וכדו' (נראה לי שהנקודה ברורה ומוכרת ב"ה ????)

או שחז"ל אמנם התייחסו לנשים בצורה מסויימת, והיום זה צריך להשתנות.

אבל אני שואל על הקריאה הכללית בפסוקים בתורה *שבכתב*. (קרי, ההסבר שבימינו זה לא כך, לא כ"כ רלוונטי לשאלה????)

כמובן שאני שואל מתוך רצון לברר ולא מתוך מקום מתריס.

תורה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

אתה קורא נכון.

אתה קורא נכון שתשומת הלב העיקרית של התורה ולמעשה של התנ"ך היא העולם הגברי.

כתבי הקודש מדברים פחות על הנשים, אל הנשים, ונותנים פחות מקום לקול הנשי.

עם העובדה הזו לא יהיה נכון להתווכח, ונראה כי מי שחולק עליה ייאלץ לעוות את המציאות.

השאלה הגדולה מה זה אומר, על רקע העובדה שהקול הנשי אינו נעדר לחלוטין ויש לו מקום, ובאותם מקומות הוא מכבד (יש מקומות שלא, אבל גם של גברים...).

אני לא לומד מכך שמדובר בדרוג: גברים חשובים יותר.

אני לומד מכך כי בעולם התנ"ך אכן גברים היו עוסקים בניהול העולם, במוקד המשך הברית עם הקב"ה דרך המצוות, שנשים היו בנות הברית שלהם, וחלק בלתי נפרד משלמותם, ושלא הן עמדו במוקד ההתייחסות.

וחלק בלתי נפרד מעליית העולמות הוא השינוי בהתייחסות הזו הקיים היום.

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות