שאל את הרב

חיים של הנאה או חיים של משמעות

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 28/02/19 21:14 כג באדר א'

שאלה

שלום.

אני בת 15.5 ולומדת באולפנה עם פנמיה. אני ממש נהנת באולפנה, אני מרגישה שזה ממש בונה את האישיות שלי וממש כיף לי בכל רגע

אבל תמיד אני חושבת על דבר מסויים, התועלת היחידה שלי באולפנה (בצהריים) זה שהאישיות שלי נבנית והאדם היחדי שמרוויח מזה שהאישיות שלי נבנית זה אני וזה נראה לי מחשה אגואיסטית.

השאלה שלי היא כזאת: באולפנה אני מאוד נהנת אבל אני לא מרגישה שזה משמעותי! הכי משמעותי היה לעזוב לאקסטרני וללמוד במדרשה וככה גם לעשות בגרות, גם ללמוד תורה וגם נשאר זמן בשפע להשפיע באמת. אז האם צריך לחיות חיים של נוחות או חיים משמעותיים? האינצואיציה ישר תגיד שצריך גם להנות אבל אסור לנו ללכת לפי האינצואיציה אנחנו צריכים ללכת לפי התורה אז מה התשובה לשאלה זאת לפי התורה?

תשובה

שלום וברכה,

אני כמובן לא מונח בסוגיה ולא יודע את הפרטים.

אני מתייחס רק היפוטתית ובאופן כללי לשאלת המשמעות מול ההנאה, מבלי קשר לדוגמא הספציפית שהבאת.

להבנתי לא תמיד יש סתירה בין הנאה למשמעות, וצריך לכתחילה לחפש מצב שהעשייה המשמעותית גם תגרור הנאה. לא רק לשם ההנאה, אלא כדי להגדיל את הסיכויים להמשך התרחשותה של העשייה המשמעותית. א ב של פסיכולוגיה התנהגותית זה שמה שכיף לנו ניטה לעשות יותר ומה שגורם לנו סבל ניטה לעשות פחות.

למשל, אדם שמתנדב בעמותת חסד. אם הוא רק יכוף את יצרו ויסבול שם כל רגע, אמנם "לפום צערא אגרא" ומצוותו גדולה יותר, אבל בהכירנו את הטבע האנושי סביר שמהר מאוד הוא יפסיק עם פעילותו החיובית. לעומת זאת החכם מנסה לגרום לעצמו שיהנה מעשיית הטוב, ואז יקל עליו להמשיך בו לאורך זמן. בחשבון הכולל נראה לכאורה שזה שנהנה מהעשייה ולכן החזיק במעשה הטוב לאורך זמן- הוא מעולה יותר.

כמובן, אם אין אפשרות גם להנות וגם לעשות עשייה חיובית אז יש להשליט שכל על הרגש ולעשות מה שנכון ולא מה שכיף. אבל השאיפה ליצור כיף בעשייה של מה שנכון, בכדי להגביר את הסיכויים שהעשייה תימשך. זו דעתי בכל אופן.

בנוסף, אני לא חושב שבניית אישיות איננה דבר משמעותי. בניית אישיות בריאה היא גם כיפית, אבל גם מפתח להרבה עשייה חיובית בעתיד בע"ה.

מרגש אותי לראות כמה הנוער שלנו איכותי שאלו השאלות שלו

חזקי ואמצי

כתבות נוספות