שאל את הרב

איך לדבר עם ההורים על הכיוון הדתי שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/03/21 00:28 יט באדר התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב...

יש לי שאלה שממש מציקה לי כבר איזה 4 שנים ואני צריכה איזה עצה או רעיון מה לעשות בנוגע לזה.

אני בת 14 ואני חרדית מודרנית. אבל הבעיה היא שאני ממש לא רוצה להיות חרדית אלא דתיה רגילה. וגם אני רוצה חבר ואת זה אני בחיים לא ישנה. הבעיה היא כזאת שאני לא יודעת איך לספר את זה להורים שלי, למרות שהיה לי איתם כמה שיחות על הנושא הזה. והרעיון היחידי שיש לי בנתיים זה לעזוב את הבית, אבל גם את זה אני לא ממש מעיזה לעשות.

תודה רבה

תשובה

שלום לך תהילה יקרה.

שמחה מאוד על הבירור הפנימי שאת עושה ולא נותנת לחיים לחלוף.

גיל ההתבגרות הוא גיל שמציף בכולנו שאלות מהות על זהותנו, על המגזר בו אנו חיים, על האמונה שבה אנו מאמינים ועל כל מיני מערכות יחסים שבהם אנו לוקחים חלק.

הרבה פעמים אנחנו רוצים פשוט להשליך הכל או למרוד כי אנחנו רוצים לגבש לנו זהות עצמאית, והתחושה שנוצרת הרבה פעמים היא שההרגלים הישנים, המקום בו גדלנו עלולים להיות חוסמים או מצמצמים אותנו.

אנחנו מרגישים איך כוחות החיים המבורכים שיש בנו רוצים לפרוץ ולהתבטא בכל כך הרבה מישורים.

אז ראשית כל, הכוחות הגדולים שבך מבורכים ויקרים, את כולך מלאה בכוחות וברצונות לפרוץ ולגדול ולפתח לך תהילה עצמאית.

אני מציעה לך לנצל את הזמן היקר הזה ולחשוב-

אילו ערכים אני רוצה שינחו את חיי? מהם הדברים שחשובים לי?

כשאני מדמיינת את תהילה בעוד עשור, כיצד היא תיראה? איך המשפחה שלה תיראה?

נסי לשאול את עצמך את השאלות הללו, ולכתוב את התשובות שלהן על דף.

מה החלומות שלך? מה הרצונות שלך להמשך החיים? מה את חולמת להיות כשתהיי גדולה?

כששואלים את השאלות הללו פתאם מקבלים מבט על התמונה הרחבה של החיים ולא רק על הרצון שלי העכשווי. פתאם העולם שבו גדלנו שנראה לנו כל כך חונק ותוקע דווקא נראה לנו כמקום בטוח שבו נרצה לחיות את חיינו בהמשך.

בטח גם את שמעת על לא מעט אנשים שהחליטו לשנות את דרכם, ולאחר תקופה חזרו. מדוע זה קורה?

בגיל הנעורים האינסטיקנט שלנו והרצון הראשוני הוא לברוח, לשנות, לעשות, לפרוץ גבולות, למתוח כמה שיותר את הגבול. בעולם שלנו כאנשים דתיים, הגבול הראשון שננסה לפרוץ במקרה כזה יהיה הגבול ההלכתי. הרי העולם האמוני שלנו במבט ראשוני נראה לנו כמלא הגבלות, חוקים ומצוות. כשבוחרים להרכיב משקפיים מסוימות המצוות וההלכות באמת ייראו לנו כמגבילות.

אני מציעה לך לנסות להרכיב משקפיים אחרות, משקפיים בהם ניתן להסתכל על עולם המצוות וההלכה כעולם של בחירה. זה לא פשוט לסגל הסתכלות כזו אבל ברגע שבוחרים בה החיים שלנו נהיים משמעותיים יותר ונעימים יותר. הרי אם את בוחרת בכל מקרה בין אם במגזר החרדי בין אם במגזר הדתי להישאר אדם מאמין, זו יכולה להיות הזדמנות עבורך לברר את הדרך שלך, את ערכיה, את אמונותיה ומתוך כך לקיים גם את הצדדים ההלכתיים מתוך בחירה ורצון.

איך מבררים?

קודם כל מרפים ומבינים שהשאלות והרצונות שלך הם מבורכים וגדולים! ההורים שלך זכו בבת מלאת כוחות חיים, רצונות ותביעת אמת פנימית וחזקה.

לאחר מכן, הייתי מציעה לך לברר לעומק על העולם שלך. אמרת שאת באה מבית חרדי מודרני, מי הרב שלכם בבית? על פי מה אתם נוהגים?

אני מציעה לך לנסות ולראות האם לרב שלכם יש מסגרת כלשהי שבה הוא מעביר שיעור, כך שתוכלי לשמוע אותו או לנסות לשאול אותו שאלות שמציקות לך באמונה?

בנוסף את יכולה להיכנס לאתר הידברות, שם תחת "הרצאות" את יכולה לראות המון שיעורים בהירים וברורים בכל מיני נושאים כמו אמונה וביטחון, טעמי המצוות וכו'. מצרפת לך קישור:

https://www.hidabroot.org/vod?lecturer=&categories%5B%5D=5562&program=

את יכולה בנוסף להסתכל באתר שלום לעם שמיועד לנוער וגם הוא מכיל לא מעט שיעורים שעוסקים בשאלה הפשוטה למה להיות דתי http://www.shalomlaam.co.il/movie/.

אם יש לך מחנכת או דודה או אחות שאת סומכת עליהם ומעריכה אותם, את יכולה אף לשבת איתם, להציף להם את כל השאלות שמציקות לך ולא ברורות לך בדרך שלך ולבקש תשובות. אני בטוחה שהם ישמחו לשמוע ממך ולשמוע את השאלות שלך!

בירור כזה הוא לא קל, הוא דורש מאיתנו לקום וללכת לחפש תשובות אבל הוא מאפשר לנו חיים טובים יותר ומשמעותיים יותר אחר כך. דמייני אדם פועל פשוט שעושה כל חייו את אותם הדברים רק כי הוא קיבל הוראות ברורות בבוקר מה לעשות היום ולעומת זאת דמייני מהנדס שעושה בדיוק את אותן הפעולות כמו הפועל הפשוט, אבל מבין מה כמעט כל פעולה דורשת ומה מטרתה.

מה תרצי להיות- המהנדס או הפועל?

באשר להורים שלך, אני ממליצה לך קודם כל לזכור ולהפנים שהם רוצים בטובתינו. אנחנו לא מרגישים את זה ולעיתים רבות בטוחים שהם רק רוצים שיהיה לנו רע אבל בשביל ההורים שלנו הדבר הכי חשוב בחיים הוא קודם כל אנחנו, הילדים שלהם. לכן גם אם אנחנו לא מסכימים איתם, חשוב לזכור שהם באמת רוצים אך ורק בטובתך.

מתי פעם אחרונה שיתפת את אמא שלך בתחושות שלך? בשיחה פתוחה וכנה, סיפרת לה על ההתלבטויות שלך, על הקשים שלך ועל המחשבות שלך. אני בטוחה שברגע זה את מעקמת את האף ואומרת לעצמך- אבל היא בטח לא תבין, אז תתפלאי לדעת שהיא תבין ולא רק שהיא תבין אני בטוחה שהיא תשמח מאוד מאוד לשמוע אותך ולדבר איתך. לפעמים הפחד שלנו מונע מאיתנו את הצעד הברור ביותר והמתבקש ביותר וכשאנו עושים אותו אנחנו חווים כזאת הקלה שחבל שלא עשינו זאת קודם.

ממליצה לך בחום לשתף אמא ולמצוא לך דמות בוגרת בחייך לשתף אותה, אני בטוחה שהם ישמחו בך ויעריכו אותך מאוד.

תשמחי בכוחות החיים שבך, ברצונות המבורכים והגדולים לפרוץ, להיות, לשנות, אני בטוחה שעוד יצמח מכאן בירור גדול וטוב.

מוזמנת לפנות אלינו שוב בכל שאלה, התלבטות אמונית או התייעצות שתהיה לך. את יכולה לכתוב לנו שאלה חדשה, או להתקשר למוקד הטלפוני: כוכבית 8298.

מחכה לשמוע ממך!

נועה

כתבות נוספות