שאל את הרב

חובה לשמוע בקול ההורים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/01/22 16:04 ד בשבט התשפב

שאלה

היי רציתי לשאול שאלה אם תוכלו לעזור לי בבקשה,

אני ברוב החיים שלי הולכת על על פי הייעוץ של אמא שלי כי אני יודעת כמה שהיא צודקת ויש לה ניסיון יותר משלי, וקרה בעבר שהיתה ילדה שלא היה נכון שאתחבר אליה והיא עשתה לי רע וקנאה בי ואני לא ראיתי את זה ולא הקשבתי לאמא שלי

עד שגדלתי ורק אז הבנתי כמה אמא שלי צודקת והיא ראתה את זה הרבה לפני

ועכשיו קורה הרבה שאמא שלי אומרת לי עם איזה בחור כדאי לי לצאת ועם מי לא, אבל נוצר מצב שאני כבר מרגישה שאני פחות מקשיבה לעצמי ועושה בדיוק לפי מה שהיא אומרת.

האם זה נכון, או שאני צריכה לשמור את העצות של אמא שלי בגדר עצה ולא שהיא צודקת בכל מה שלדעתה נראה לה? כי יכול מאוד להיות מישהו שאמא שלי לא ממש אוהבת אבל אני דןןקא כן יתחבר אליו..

אשמח לדעת את דעתכם האישית, ואולי גם בפן ההלכתי. כי תמיד נראה שאמא יודעת דברים שאני לא יודעת להסביר איך ואני מאוד מבולבלת.

תודה רבה על התשובה ועל העזרה הזו?

תשובה

לשואלת שלום,

אין את חייבת לשמוע בקולה עם מי להשתדך.

הרחבה:

אנחנו מצווים בכיבוד ההורים, קרי להאכיל אותם, להשקות לסעוד ולכבד.

יחד עם זאת, אין מצווה מן התורה לשמוע בקול ההורים כמו שכותב הרמב"ן (יבמות ו): "אין עיקר כבוד אלא מה שאמרו בקידושין איזהו כיבוד, מאכילו ומשקהו ומלבישו ומנעילו וכו' וכל דבר שיש לו הנאה בו, אבל אמר לו לעשות דבר שאין לו הנאה של כלום, אין זה כיבוד שאמרה תורה…".

וכן פסק הגר"א (יורה דעה סימן רמ סקל"ו).

אמנם, כיוון שיש להם חכמה רבה בהכרת המציאות והכרת נפשנו, טוב לשמוע את עצתם. גם כאשר אין פועלים לפי העצה, יש לעשות זאת בכבוד הראוי שכן חלק ממורא אב ואם הוא שאסור לסתור את דבריהם.

ובמקרה של שידוך לאדם מסויים כתב על זה הרב עובדיה יוסף זצ"ל:

"ראוי לתת עצה לבת שלא תשמע לאביה, אלא תבקש לה מנוח אשר ייטב לה, וכן אם הבת רוצה להנשא לבחור הגון שהיא חפצה בו, והאב מצוה עליה שלא תנשא אליו, אינה צריכה לשמוע לו, ואין בזה משום מצות כיבוד אב ואם"

(יביע אומר ח כב | וכ"פ ציץ אליעזר יג עח | וראה מקורות רבים ביביע אומר הנ"ל)

כתבות נוספות