שאל את הרב

חבר שמתלבט על הדת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/03/20 12:40 כג באדר התשפ

שאלה

שלום, יש לי חבר דתי שעכשיו מתלבט על כל העניין של הדת ורוצה לזרוק הכל. הוא מתעקש ופוסל את כל התשובות וניסיונות השכנוע שלי. יש לו בעיה בעיקר עם העניין של הסתירות בין התורה למדע, ההתחמקויות של רבנים משאלות וזה שאין דרך להוכיח שהאלוקים קיים.

איך אפשר לעזור לו ולשכנע אותו?

תודה מראש!

תשובה

שלום אסיף,

כשמישהו קרוב אלינו מסתפק בדבר שלנו הוא כל כך משמעותי ובהיר, זו חוויה לא פשוטה. אנחנו רוצים שמי שאנחנו אוהבים וקשורים אליו, יראה את המציאות כפי שאנחנו רואים, אבל פעמים רבות זה לא כך. ככל שהוא פונה לדרך ששונה מהאופן בו הכרנו אותו, כך הקושי גדל ולעיתים ההתמודדות של החבר הופכת להיות התמודדות שלנו.

מדבריך ניכרת אכפתיות גדולה כלפי החבר. זה נפלא שכל כך אכפת לך ממנו וחשוב לך לשכנע אותו בצדקת הדרך. המאמץ שלך ועצם זה שאתה פונה אלינו בשאלה שקשורה לעניינו של החבר, מלמדת עד כמה אתה חבר טוב ובנוסף היא גם מראה שהדת היא דבר שחשוב לך ואתה רוצה שהקרובים אליך יהיו שותפים להכרה שלך בדת.

כדי לענות על שאלתך, אני חושב שכדאי לראות בה את הצדדים השונים. מצד אחד, יש כאן את החבר שכנראה עובר תקופה מלאה בהתלבטויות, שאלות וספיקות שמערערות את זהותו הדתית. מהצד השני יש כאן אותך. אתה שומע את שאלותיו ומתקשה לענות עליהם.

אנסה להעלות מספר נקודות שיכולות לסייע בסיטואציה כזו

שכנוע

התורה לא באה לשכנע אף אחד. זה בא לידי ביטוי במיוחד סביב עניין הגרים. עם ישראל לא מנסה לשכנע אנשים מבחוץ שיצטרפו אליו ואפילו להפך- כשמגיע גוי שרוצה להתגייר, מקשים עליו ברמה מסוימת. זאת לעומת הנצרות שהינה דת מיסיונרית שמנסה להפוך את כולם לנוצרים.

נכון, שיש חשיבות להכיר את התורה ולגלות את היופי שבה לכל יהודי באשר הוא, אבל זה לא נועד כדי לשכנע אותו שיהיה דתי אלא כי אנחנו רוצים שיהיה לו טוב מתוך אמונה שדרך התורה היא הדבר הטוב ביותר שקיים. לכן אנחנו עושים זאת כאשר הוא מעוניין ורוצה בכך.

נשמע ממך שאתה מתאמץ לשכנע את החבר. המלצתי אליך היא להרפות ולשחרר את הניסיון לשכנע אותו ולמצוא בעצמך חיבור לאמונה ולתורה. ייתכן וכאשר החבר יראה בך מישהו שיש לו חיבור אמיתי לתורה, זה יראה לו שקיים חיבור אמיתי לתורה ויפתח אותו לחיבור דומה. אבל, כפי שציינתי, עיקר העניין זה שכל אחד מאיתנו ימצא את הקשר שלו לתורה ואת המענה לשאלות שמעסיקות אותו.

הוכחות

יש עולם שלם בספרות התורנית של הוכחות שכליות להימצאות הבורא. אחת מההוכחות האלו נמצא בספרו של רבינו בחיי (שער ראשון, פרק ו). שם הוא מתאר כמשל שאם יבוא אדם ויראה אותיות ויגיד שהם נכתבו מעצמן בלי כוונה של אף אחד, זה יראה לנו טיפשי ומוזר. בוודאי, עולם שיש בו אין סוף פרטים מדוייקים, איך אפשר להגיד עליו שנברא ללא כוונה, מעצמו? אלא שיש מישהו שעומד מאחוריו. המבט על הבריאה שסביבנו- הרים, מים, שמיים, צמחים, בעלי חיים, גוף האדם ועוד ועוד יכולה לעזור לנו להבין שיש כאן כוונת מכוון מאחורי הדברים. (הרמב"ם מביא את הדברים בהלכות יסודי התורה).

בנוגע לשאלות תורה ומדע- נכתבו הרבה ספרים שמראים שאין סתירה אמיתית בין הדברים. בימינו יש פרופסור לפיזיקה בשם נתן אביעזר שכתב מספר ספרים בנושא ואפילו מראה בהם שיש דברים שכתובים בתורה שהקדימו את המדע. מוזמן לעיין במאמר שלו בקישור הבא- http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/niv/stirot-2.htm

מקור השאלות

לאחר שכתבתי מספר כיוונים למענה על השאלות שהעלית. אני רוצה להעלות נקודה ביחס למקום ממנו נשאלת השאלה. השאלות האלה הם טובות וחשובות, עובדה שהם העסיקו את גדולי חכמינו. אבל... בדורנו, לרוב זה לא באמת מה שמטריד את האדם השואל. השאלות האלה הן לרוב נובעות ממקום שבו האדם לא מצא את מקומו בתורה בגלל קשיים אחרים. הרבה פעמים מדובר בקושי עם הלכות מסוימות שיוצרות תחושות של הגבלה ולכאורה "מפריעות במהלך החיים" או קושי עם דמויות מסוימות שמייצגות בעיניו את התורה. האדם מרגיש לא בנח עם התורה והדת וזה גורם לו להאחז בשאלות שלכאורה פוגעות באמינות התורה.

כאשר מתעורר קושי ושאלות באמונה, אני מציע לנסות לבחון על מה הדבר הזה עומד. אולי זה קשור לקושי עם הלכה מסוימת? או אולי יש כאן קושי עם רבנים מסוימים שנתנו יחס לא נעים?

כניסה לעומק השאלות, לפעמים, יכולה לגרום לנו לראות שהקושי הוא לא עם התורה והדת אלא עם שאלות ממוקדות בתוך התורה. זה יכול להקל על ההתמודדות עם השאלות ולשים אותם בפרופורציה נכונה.

התייעצות עם מישהו מהסביבה

ההתמודדות של כל אחד היא שונה ועל כן כדאי להתייעץ עם דמות שמכיר/ה אותך ועדיף שגם את החבר על מנת שתסייע לך בהתמודדות אותה אתה מתאר. זה יכול להיות מדריך מהסניף, מורה בבית הספר, מישהו במשפחה או מהשכונה וכו'.

לסיכום, תיארת את הקושי שלך עם ההתמודדות הדתית עם החבר שלך ועם השאלות אותן הוא מעלה. ראינו שיש כאן שני צדדים בסיפור- שלך ושלו. סקרנו מספר נקודות שיכולות לעזור: הרפייה מהשכנוע והתמקדות בעצמי, מענה לשאלות האמוניות אותן העלית בשאלתך, חיפוש השורש שעומד מאחורי השאלות והתייעצות עם מישהו קרוב שמכיר אותך ואולי גם אותו.

בהצלחה רבה

דן

כתבות נוספות