שאל את הרב

זרע לבטלה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 13/12/20 21:59 כז בכסלו התשפא

שאלה

כבוד הרב חטאתי אני מרגיש מטומטם כבר בגעתי למצב שאחרי שבוע שאני לא עושה כלום ונלחם כמו מטורף עם היצר נשברת פעמיים באותו היום, מה אפשר לעשות כבוד הרב איך אפשר לכפר על מעשה עוון זה?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום אח יקר

כפי שכבר כתבתי לך בעבר, אתה לא מטומטם חלילה, אלא צדיק ויקר בעיני ה'.

אתה יודע מה חלק מהותי מהבעיה? שאתה לא תופס את עצמך נכון.

כשאתה נופל אתה משתגע מצער ומכאב (שזה עצמו כבר תיקון וכפרה גדולה כפי שכבר כתבתי לך, וכפי שאמרו חז"ל שמי שעובר עבירה ומתבייש בה מוחלין על כל עוונותיו), וזה בסדר גמור ואף טוב (רק שלא יהיה יותר מדאי, כפי שאכתוב בהמשך).

אבל כשאתה מצליח לעמוד בניסיון שבוע, וכשאתה נלחם "כמו מטורף" עם היצר, אתה רק עסוק בכך שבסופו של דבר נפלת.

זו תפיסה לא נכונה.

אחרי שבוע כזה ואחרי מאמצים 'מטורפים' כאלה, אתה אמור לעשות חגיגות ענק, להיות מאושר עד עמקי נשמתך, להיות גאה בעצמך. אתה יודע איזו מעלה זאת להצליח אפילו שעה אחת לעמוד מול היצר? ויום? ושבוע? אתה יודע כמה אדיר וגדול זה נחשב בעיני ה' כשאתה עושה מאמצים 'מטורפים' להילחם ביצר? הרי חז"ל אמרו בצורה ברורה ש'לפום צערא אגרא', כלומר לפי הצער השכר, ו'רחמנא ליבא בעי' - ה' רוצה את הלב. אז אתה מבין באיזו מעלה גודלה ועצומה אתה נמצא? ואת זה אתה צריך לחגוג והרבה. זה לא אומר שאנשים אחרים חייבים לדעת על החגיגות האלה, אבל אתה צריך לצ'פר את עצמך, ובעיקר לשמוח בעצמך.

וזה קשור למה ששאלת על התיקון.

אמנם כמובן צריך כמו בכל חטא את חלקי התשובה - חרטה, וידוי וקבלה לעתיד, ולהתאמץ לתקן מה שאפשר במציאות כדי למעט באפשרות הנפילות (אינטרנט וכיוצא בזה), אבל עיקר ההצלחה של היצר הרע זה במה שהוא מצליח לייאש ולדכא אותך. במה שהוא מצליח להשפיל את עצמך בעיניך. כי העצבות והייאוש הללו הם המתכון הכי מוצלח מבחינתו לוודא שאתה מוחזק היטב ברשתו ושחלילה לא תצליח לצאת.

וממילא גם העיקר של התיקון צריך להיות בנקודה הזאת - להצטער, אבל לא ליפול לייאוש ודיכאון. לחגוג את ההצלחות. להאמין בטוב שבך. לשמוח בכאב ובצער שלך על החטא (כי זה מעיד מי אתה באמת), ותמיד לקום, לא משנה כמה פעמים תיפול (ואפילו אם זה כמה פעמים ביום), לקום ולצעוד קדימה. ללעוג ליצר הרע ולומר לו, שהוא לעולם לא יצליח, כי לא משנה כמה נפלת, כל עוד אתה חי, אתה תמשיך לקום מתוך הנפילה, תשנא את החטא, ותתאמץ להוסיף עוד אור ועוד תורה ועוד קדושה ועוד חסדים ועוד עבודת ה'.

אני חושב שבזה אתה צריך להשקיע, ובזה הכח שלך גדול וחזק מהיצר הרע.

תעיין בבקשה שוב גם בתשובות הקודמות שכתבתי לך.

אני מאמין בך. הקב"ה מאמין בך ואוהב אותך, ובוכה איתך יחד על הקשיים והנפילות.

בהצלחה רבה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות