שאל את הרב

ואם לא הייתי נולדת יהודיה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 01/11/20 14:07 יד בחשון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב..

חשבתי על זה באחד הימים והשאלה הזאת לא נותנת לי מנוח.. ואם לא הייתי נולדת יהודיה אם הייתי נולדת מוסלמית אז כנראה שהייתי מתחנכת להאמין במוחמד ואם הייתי נולדת הודית אז בבדוהה או נוצריה אז מחובתי היה להאמין בישו אני שואלת אם הדת נכפתה עלי מרגע היוולדי מאיפה הביטחון שהתורה היא זאת שצודקת??

תשובה

בס"ד

שלום רב,

זו שאלה חשובה שמוציאה אותנו מהמבט האגוצנטרי, ומרחיבה את ההתבוננות שלנו מעבר לאופק הצר. ראוי להרחיב את השאלה לכיוונים נוספים:

אם הייתי פרה - הייתי רוצה שיאכלו אותי?

אם הייתי פלסטינאית - הייתי תומכת בטרור הפלסטיני?

אם הייתי בגרמניה הנאצית - הייתי נוטלת חלק ברצח העם היהודי?

תורת ישראל מכוונת להדריך את עמ"י להיות עם קדוש, עם זאת יש בתורה מרכיבים אוניברסליים - יש לתורה מה ללמד כל אדם בעולם - להיות צלם אלוקים: 'שופך דם האדם באדם, דמו ישפך כי בצלם אלוקים עשה את האדם'.

גם אם היית מוסלמית או נוצריה או בודהיסטית - התורה דורשת ממך מוסריות אנושית בסיסית שבורא עולם מצפה מכל אדם באשר נבראנו בצלם אלוקים.

עם זאת, תורת ישראל לא מצפה שכולם יהיו יהודים. התורה מכירה בכך שכל אדם נולד בנסיבות מסוימות ולכן (בשונה מהנצרות והאסלאם אצלם יש מיסיון או ג'יהאד) אין צפייה שכולם יהיו יהודים. יש צפייה שכל אדם יקפיד על הדרישות האוניברסליות שיש לבורא עולם מכל ברואיו.

אם היית נולדת לעם אחר ונוהגת באמונה תמימה, ביושר ובהגינות - היה לך גמול על מעשיך הטובים. כך קובע ריה"ל בספר הכוזרי (מאמר ראשון קיא): "אֵין אֲנַחְנוּ שׁולְלִים מִשּׁוּם אָדָם גְּמוּל מַעֲשָׂיו הַטּובִים מֵאֵיזו אֻמָּה שֶׁיִּהְיֶה"

מי נברא יהודי, נשמתו שייכת לכנסת ישראל ויש בו כישרונות של קדושה. הוא מתאים לחיים של תורה ומצוות. ממילא חלקו ושליחותו בעולם הזה - נעשית מתוך קדושה = אתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש.

כתבות נוספות