שאל את הרב

התרבות הוודית והגבול של עבודה זרה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 06/12/21 09:16 ב בטבת התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

חזרתי בתשובה לפני כשלוש שנים. אני חושב שאחד הדברים שעזרו לתהליך שלי זה טיול בהודו שם נחשפתי לתרבויות ודתות שונות. למרבה ההפתעה עיון בכתבי קודש זרים גרמו לי ללמוד מהי אהבת אלוקים ובסופו של דבר מתוך הכרות וחשיפה למשהו שונה בחרתי לחזור בתשובה ממקום שלם וכנה . לדעתי יש משהו לא אוביקטיבי בלהיוולד כיהודי, דתי ולעולם לא לשמוע מה יש לדתות אחרות להציע. הרי איך אני יכול לדעת "שבחרתי נכון" בלי לחקור? שדווקא היהדות מחזיקה באמת ובמקרה נולדתי לעם הנכון? הרי כל דת טוענת שהכי מחזיקה באמת.

עכשיו לאחר שחקרתי וחזרתי בתשובה עדיין נשאר לי חיבה לתרבות הוודית (הודית) ורציתי לדעת היכן עובר הגבול של עבודה זרה?

1. האם מותר לי לקרוא בבגווד גיטה (האפוס ההודי) או בכלל בכתבי קודש זרים כמו הברית החדשה ?

2. האם מותר לי לשמוע תפילה לא של יהודים?

3. האם מותר לי לשמוע מוזיקה דתית של דתות אחרות?

4. האם מותר לי להיכנס לכנסייה, מקדש הינדי, מקדש בודהיסטי?

כמובן שאני יהודי מאמין ואני חס ושלום לא משתחווה או מתפלל לאותם אלים זרים. אני רק סקרן

תשובה

שלום וברכה

הסוגיה שאתה עוסק בה היא סוגיה ענקית, והיא קשורה כמובן לכל המקום העשירו והמיוחד של היהדות, כמתבדלת ומתייחדת מחד גיסא, וכ״לב באברים״ של העולם כולו מאידך גיסא.

ההנחה כי הדבר הנכון נובע רק מחקר של אפשרויות אחרות - יש בה אורות וצללים. האורות הם בדיוק מה שתיארת - במקום בו אתה נמצא במסע רוחני, ומבין האפשרויות השונות נבחרה על ידו אחת מהן - יש דבר עמוק מאוד. ברם, יש לכך גם שני סוגים של צללים. ראשון בהם הוא השחתת הזמן בהסתכלות החוצה כל הזמן, ובבזבוז הקשר המיוחד שיכול להירקם. הדבר דומה לאדם שעבר נשים רבות קודם שמצא את ה״אחת״, שבנתיים שילם מחיר יקר, ולמעלה מכך - גם אחרי המציאה הוא נמצא במצב מתמיד של התבוננות החוצה, שאולי היא לא ה״אחת״ היחידה, ויש אפשרויות נוספות. הצל השני הוא ההטעיה המסוימת הנובעת מההנחה כי אכן הבחירה נעשית באופן מושכל, ״אובייקטיבי״ כביכול, בעוד שלמעשה חוזרים למקום של ההתקשרות הסובייקטיבית.

כשאנו ממשיכים את הדימוי להתאהבות - אפשר לראות את המצפן המסוים שיכול לענות על השאלות שלך. חיפוש מתמיד של אפשרויות אחרות - אסור באהבה שבין איש ואשתו ואסור באהבה שבינינו ובין הקב״ה; גם לא הצצה למקומות אחרים של מקדשים וכדו׳. לעומת זאת, מפגש חיצוני עם טכניקות תרגול או עם קווי מחשבה שאינם עוסקים באלוהות - מותרים, ואפשר גם שהם תורמים אכן לאמונה הגדולה יותר.

אלו קווי המתאר, ולאור זאת נראה כי תוכל לדעת את דרכך

כל טוב וברכת חנוכה

כתבות נוספות