שאל את הרב

התנדבות במקום מעורב: כן? לא? למה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/21 02:43 יד באב התשפא

שאלה

שלום. קיבלתי הצעה להיות מנהלת בסניף שהוא כמו תנועת נוער לילדים עם צרכים מיוחדים. אני מתנדבת בסניף הזה שנתיים, אבל לנהל אותו זה כבר כבוד אחר מבחינתי... אני מאוד מתרגשת ורוצה לעשות את זה, אבל יש לי בעייה מצד ההלכה. הסניף מעורב, דתים ודתיות, חילונים וחילוניות. חבר שלי שהוא חוזר בתשובה חרדי אומר לי שזה מבחן שה' שלח לי אבל אני חושבת שאם כבר אני אוכל לנצל את הכוח הזה ולהשפיע לטובה על הסניף. בנוסף, זה יכול לעזור לי כדארצה להתקבל לשירות לאומי/ עבודה- נסיון בחינוך המיוחד. אנו מתלבטת מאוד ולא יודעת מה לעשות... אשמח לתגובה ושלא יפרסמו את השאלה

תשובה

שלום וברכה,

לפני הכול אני חייב להגיד שזה מדהים לשמוע שנערה בגילך מקבלת כזו אחריות וזה בוודאי אומר עלייך הרבה דברים טובים!

אני לא רב ולכן התשובה איננה פסק הלכתי. אנסה לפתוח כמה כיווני חשיבה כדי שיהיה לך קל יותר להחליט.

אין ספק שחברה מעורבת היא סוגיה מורכבת ושנויה במחלוקת. השאלה היא איך בוחרים צד? איך מזהים מה הדרך שלי בהלכה ובעבודת ה'?

עשה לך רב-

חז"ל מלמדים אותנו, "עשה לך רב", ובזה הם מתכוונים לכך שיש הרבה מחלוקות במגוון נושאים וכדי לא להשתגע וכדי לדעת מה לעשות צריך רב. רב אחד שעל פי הפסקים שלו הולכים ברוב מוחלט של המקרים.

אבל גם 'עשה לך רב' זו משימה לא פשוטה. כדי לדעת מי הרב שלי אני צריך לדעת מי אני ומה הדרך שלי. וזה בסדר שבגיל צעיר עדיין לא נדע לגמרי מה הדרך שלנו.

נשמע שזו הסיטואציה שבה את נמצאת. עלתה לפנייך שאלה מורכבת מבחינה הלכתית ואת לא יודעת מה לעשות. מצד אחד החבר אומר שאסור ומצד שני את מן הסתם מכירה אנשים שחושבים שמותר. ואת לא יודעת מה נכון. ובמקרה הזה גם תשובה הלכתית אחת ברורה- אין.

אז מה עושים?

1. פני לרב שאת מעריכה לקבלת תשובה הלכתית. זו לא תשובה של אסור או מותר, מדובר בפרויקט שהשקעת בו הרבה. נסי ללבן את הסוגיה יחד עם הרב ולגבש תכנית פעולה.

2. לא משנה מה את מחליטה- את מחליטה. אני מכבד את הדאגה של החבר שלך. אבל לא מדובר בשאלה פשוטה מדיני כשרות למשל. האמירה שמדובר בנסיון מה' מנסה להגדיר מה נכון ומה לא נכון לגביי נושא שנוי במחלוקת. כדי לדעת מה רצון ה' עלינו לברר את העניין ברצינות. דרך אגב גם חברות בין בנים לבנות בגיל צעיר היא מורכבת מבחינה הלכתית. נקודה למחשבה. מותר להתייעץ אך את והחבר שני אנשים נפרדים ומותר שיהיו לכם דרכים נפרדות.

3. אם את מחליטה לקבל את הצעת הניהול בעמותה אין זה אומר שהחלטת לעבור על חטא. זה אומר שעכשיו את צריכה לקבל יותר החלטות לגביי מה ראוי ומה לא. למשל זה שהחלטת שזה בסדר להיות מנהלת לא אומר שאת בוחרת לשבת לשיחות נפש עם בנים עד שתיים בלילה. כי בסוף השאלה - האם להיות מנהלת מורכבת מהרבה מקרים קטנים שבהם תשאלי את עצמך מה רצון ה' ממני. לכן ליווי מרב יהיה חשוב גם אם תחליטי ללכת על זה.

לסיכום,

חברה מעורבת הוא נושא מורכב ביותר. לתשובה הלכתית בעניין צריך לשאול רב. את ההחלטה של איזה רב לשאול ובעצם באיזו דרך הלכתית ללכת בחיים את מחליטה ולא אף אחד אחר. ובסופו של דבר אם תחליטי לנהל את הסניף, תתקלי בהרבה שאלות הלכתיות שכל אחת לגופה. גם אז כדאי שיהיה ליווי רבני שינחה אותך.

הרבה הרבה הצלחה,

אסף

כתבות נוספות