שאל את הרב

התמכרות למחשב- מה לעשות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/11/20 21:04 יח בחשון התשפא

שאלה

שלום, אני לאחרונה נמצאת המון המון במחשב, גם בגלל "זום" מהלימודים וגם בלי קשר..

מה לעשות? זה מבזבז לי את כל היום..

תשובה

שלום לשואלת היקרה!

תודה רבה על השיתוף. שמחים שפנית אלינו!

את מתארת כאן התמודדות לא פשוטה בכלל שאת נדרשת לעמוד מולה, מציאות חדשה ששינתה את הדרך בה התנהלת עד היום. ומה לעשות, בתקופה המיוחדת הזו-המחשב הוא הכלי שבעזרתו את לומדת ומבצעת את המטלות הלימודיות. מצד שני, הוא גורם לך להתעסק בו ולשבת עליו עוד שעות רבות מעבר למה שתכננת.

אני רוצה לספר לך, שיום אחד, לפני קצת פחות משנה קראתי את החדשות ושמתי לב שבידיעה צדדית יש כתבה שמספרת על איזו מחלה חדשה שמופצת בסין. הראו שמה גם תמונות של סינים עם מסכות-ואני זוכר שזה ממש הצחיק אותי, כי אמרתי לעצמי שאין סיכוי שזה מגיע אלינו! רצה הקב"ה ובחודשים האחרונים נכנסנו למעין "שגרת קורונה", בהתחלה היה סגר ראשוני ואחרי זה שוב פתחו. ואז חשבנו שנגמר והכל מאחורינו... והנה יש עוד סגר. סגר נושם או הדוק יותר, חנויות ועסקים שנפתחים או לא נפתחים. בקיצור- הקורונה עדיין איתנו, ולא נראה שהיא הולכת לעזוב בקרוב!

אז מה עושים?

-עשייה חיובית- זה נכון שבתקופת הקורונה אנחנו יוצאים פחות מהבית והרבה מסגרות חברתיות שהיינו רגילים אליהן התבטלו. זה אמנם לא פשוט אך זה יכול לתת לנו מקום להיות יצירתיים כיצד למלא את הזמן בצורה משמעותית. זה יכול להיות איזשהו מיזם התנדבותי, ספרים שתמיד רצית לקרוא ולא מצאת את הזמן או כלי חדש שרצית ללמוד לנגן עליו.

-ניהול זמן- הזמן הוא המשאב היקר ביותר שיש לנו. כל בוקר אנו פותחים בהודאה לה' על היום הנוסף שהוא נתן לנו. יום נוסף להתפתחות והתקדמות בחיים, ללמוד עוד דבר חדש שלא ידענו, לעשות עוד כמה מעשים טובים ועוד ועוד. "כי אם אנחנו היום כמו שהיינו אתמול, אז למה לנו היום?" -אמר ר' נחמן מברסלב.

חשוב לדעת שאחת המטרות המרכזיות של ענקיות האינטרנט, הרשתות החברתיות, משחקי המחשב וכל אתר שאת נכנסת אליו- היא שנגלוש בו כמה שיותר זמן. הם מגייסים לשם כך את מיטב המוחות, משקיעים מחשבה רבה במה יגרום לנו להישאר אצלם כמה שיותר. למה? כי הזמן שלנו גורם להם להרוויח כסף!

תוכלי לנסות להחליט שאת גולשת זמן מסוים, ואם את חורגת ממנו אז המחשב יינעל. יש היום אפליקציות שעושות את זה עבורך כמו "פסק זמן", או פשוט לשים לעצמך טיימר שיצפצף כשייגמר הזמן. מצרף לך לינק למדריך התקנה והסבר על האפליקציה- https://moked.org.il/time-limit/ .

-כיף וחוויות- בהתחלה העלינו את החשיבות של ניצול הזמן לדברים משמעותיים-וזה ודאי נכון. אך חשוב מאוד לדאוג למלא את הזמן בדברים כיפיים ומהנים! לשמוע מוזיקה ולרקוד, לשחק משחק עם חברה טובה או להכין ארוחה טעימה. כל מה שעושה לך טוב ומשמח אותך. במיוחד בתקופת הנעורים וגם כדי שבעז"ה כל החיים תמשיכי בהרגלים החיוביים והכל כך משמעותיים הללו!

לסיכום, אנו זוכים לחיות בתקופה לא קלה, אך מאוד מיוחדת ומשמעותית. העובדה שאנו מודעים אליה עוזרת לנו לפתח גישה נכונה ובריאה. העליתי בפנייך מס' כלים לניהול הזמן, רעיונות לעשייה חיובית ולכיף. תוכלי לנסות אותם ולראות אם הם יעילים ומהנים עבורך.

בהצלחה רבה! מוזמנת לפנות שוב בשמחה!

כפיר

כתבות נוספות