שאל את הרב

הריון וצום יום כיפור

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 10/05/21 15:30 כח באייר התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני בת 35, בהריון שלישי בשבוע 6 כרגע.

שני ההריונות הקודמים שהיו כולם במהלך השנה האחרונה הסתיימו בשבועות מוקדמים ואני מוגדרת הריון בסיכון, נוטלת תמיכה של פרוגרסטרון וכדורים לאיזון בלוטת התריס בגלל אי איזון בהריונות קודמים.

אני מרגישה ברוך ה׳ בסדר למעט קצת בחילות עייפות וכאבי גב ואני רוצה לדעת כיצד עליי לנהוג ביום כיפור הקרוב.

תודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום.

באופן כללי בשאלות כאלו מומלץ להתקשר למכון פוע"ה (02-6515050) ולשאול את אחד הרבנים המשיבים.

ראשית את צריכה לשאול את הרופא שלך אם מותר לך לצום.

אם אסור לך, אז את מתחילה את הצום בשתיה לשיעורים (הסבר בהמשך), ואם צריך גם אכילה. ואם המצב מחמיר (כל דבר שהוא מעבר להרגשות הרגילות של הריון. לא צריך להגיע חלילה למצב של פינוי באמבולנס), לאכול ולשתות כרגיל.

אם הרופא אומר שמותר לך לצום, אז קודם כל כהכנה לצום, כדאי כבר החל מתחילת השבת (יומיים לפני יום כיפור) להתחיל למלא את הגוף בנוזלים באופן הדרגתי. זה עוזר מאוד.

את צריכה להיות הצום במנוחה מלאה.

את מתחילה את הצום, וברגע שמגיעות תופעות בעייתיות (כל מה שמעבר לתופעות הרגילות של הריון), תתחילי לשתות לשיעורים (הסבר בהמשך), ואם שתייה לא מספיקה, אז גם אכילה לשיעורים.

שתייה לשיעורים - לפני הצום תמלאי את כל הפה במים, ותמדדי את הכמות הזו. מעט פחות מחצי מהכמות הזו (בדרך כלל בסביבות 30-40 סמ"ק) זה השיעור שלך. את זה את שותה בשעת הצורך כל 9 דקות. אם זה לא מספיק, להקטין את מרווחי הזמן בהדרגה עד ל 4 דקות. ואפילו ל 2 דקות אם צריך. את השתייה הזאת לא לעשות עם מים, אלא עם שתייה מזינה, כגון מיץ ענבים, מיץ טבעי, מרק או חלב.

אכילה לשיעורים - כל 9 דקות עד 32 סמ"ק (ולפוסקים כגר"ע יוסף מודדים בגרמים).

אם הכמויות הללו לא מספיקות, והבעיות ממשיכות, לא להגיע חלילה למצב של פינוי באמבולנס, אלא להפסיק את הצום לחלוטין.

שנה טובה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות