שאל את הרב

הקשר בין החלת ריבונות ביהודה שומרון ובעזה לבין כינון מדינת הלכה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/21 16:55 יז באב התשפא

שאלה

הציונות הדתית שואפת להחיל את ריבונות ישראל על שטחי יהודה, שומרון ועזה.

בשטחים אלה חיים חמישה מיליון ערבים, ואם תינתן להם זכות בחירה דמוקרטית, ישראל תחדל אוטומטית מלהיות מדינה יהודית.

האם לאור זאת צריך לבטל את הדמוקרטיה במדינת ישראל, ולכונן בה מדינת הלכה לא דמוקרטית, הנשלטת על ידי מלך וסנהדרין?

ואם אמנם תכונן מדינת הלכה כזו, האם דין הערבים בארץ ישראל יהיה אז כדין שבעת עממי כנען? זאת ככתוב בספר דברים:

כִּי יְבִיאֲךָ ה' אֱ"ֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ, וְנָשַׁל גּוֹיִם רַבִּים מִפָּנֶיךָ: הַחִתִּי וְהַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי, שִׁבְעָה גוֹיִם רַבִּים וַעֲצוּמִים מִמֶּךָּ. וּנְתָנָם ה' אֱ"ֹהֶיךָ לְפָנֶיךָ, וְהִכִּיתָם. הַחֲרֵם תַּחֲרִים אֹתָם, לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית, וְלֹא תְחָנֵּם.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

השאלות שלך נדונות בהרחבה ונתנו להן תשובות שונות ומגוונות.

מדינה יהודית שכוללת את כל שטחי ארץ ישראל יכולה להיות דמוקרטית. וחשוב שתהיה דמוקרטית.

יש הרבה הצעות יצירתיות אודות האזרחות של ערביי יהודה שומרון ועזה. אציג כאן הצעה פשוטה יחסית: לראות את הישות הלאומית של ערביי ארץ ישראל במדינה המזרחית לנו = ירדן.

ערביי יהודה, שומרון ועזה, יתגוררו בבתיהם הנוכחיים כתושבים אבל יהיו אזרחי ירדן ויצביעו לפרלמנט הירדני (כמו אזרח בריטי שמתגורר בארץ ומצביע בבחירות בבריטניה).

בעניין השני: השוואת הערבים לשבעת העממים, פסולה לחלוטין!!! להלן ציטוט מדברי הרב צבי יהודה. הרב עושה הבחנה בין הציווי בתורה שנועד לטהר את הארץ מעבודה זרה, ובין המציאות היום של תושבים ערביים בארץ ישראל:

"ארץ–ישראל היא הארץ המיוחדת ששייכת לאברהם אבינו שהכיר את בוראו, וזרעו צריך להיות שרוי בה בטהרת הקודש, ועל–כן יש לנקות את ארץ–ישראל מעבודה–זרה. המלחמה עם שבעת העממים היא בגלל היותם מחזיקים בעבודה–זרה, ואין זו מלחמה אבסולוטית. אם הם עוזבים את עבודתם–הזרה, ואינם פוגעים בממשלתנו ובבעלותנו על הארץ הזאת (בתור מתנה אלוהית לאברהם אבינו) — ישנה אפשרות שהם יחיו בתוכֵנו כמיעוטים."

כתבות נוספות