שאל את הרב

הפרעת דה-פרסונליזציה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 20/05/22 07:52 יט באייר התשפב

שאלה

הפרעת דה-פרסונליזציה היא הפרעה דיסוציאטיבית. האדם עם ההפרעה חווה אפיזודות ממושכות או חוזרות של נתק וניכור מתהליכים מנטליים וגופניים. הסימפטומים כוללים תחושת אוטומטיות, ניהול שגרה יומיומית ללא יכולת לחוות את החיים במלואם, הרגשה שהאדם לא מחובר או לא מרגיש את עצמו, נמצא בסרט או בחלום, תחושה של האדם שהוא נמצא מחוץ לתהליכי החשיבה והנפש שלו, תחושת נתק מהגוף, חוויות חוץ-גופיות, והרגשה כללית של ניתוק מ"האני-העצמי", מהסביבה ומהמציאות.

רציתי לדעת מה התורה אומרת בנושא, מה גורם לכך? ומה אפשר לעשות כדי לצאת ממצב כזה?

אני מבין שזה נושא מוזר ועמוק אך אשמח לתשובה מנומקת בבקשה, פשוט הדבר מפריע לי אישית ואני יודע שבתורה תשובה להכל.

תודה רבה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

דיון מקיף בשאלה החשובה המתוארת כאן יכול להיעשות רק על ידי מי שבקיא ממש בשני העולמות – הן בעולם הנפש, והוא יודע את מה שניתן לדעת (זה לא הרבה, אבל הרבה יותר ממני) על ההפרעות מסוג זה, והן בעולם התורה. ממש לאחרונה יצא ספרו המצוין של הרב יוני רוזנצווייג "נפשי בשאלתי" (https://bit.ly/3wwQb1G), ושם יש דיונים רחבים על חלק מהנושאים.

אנחנו לא יודעים מה גורם לכך. העצה שבדרך כלל התורה נותנת היא להכיר במציאות הקיימת הזו, ולמצוא בתוכה את הדרך האופטימלית להתנהל. כששורה על אדם מציאות שאין הוא יכול להתמודד איתה התורה מגדירה את המציאות הזו כ"אונס" (במובן ההלכתי), ועל כן היא אינה תובעת מהאדם לעשות את מה שהוא אינו מסוגל לעשות. אבל נותר מרווח גדול מאוד של דברים שכן תלויים באדם, ושהוא כן יכול להתנהל בדרך היותר טובה במציאות הזו, וזה מה שיהיה נכון לעשות במצבים האלה.

אם אפשר רפואית 'לצאת' מהמצב הזה – כדאי להתאמץ, כדי לזכות בחיים טובים יותר ומשמעותיים יותר, וכפי שאתה כתבת – מחוברים יותר. אולם זה נושא של מומחים בתחום.

האם עזרתי במעט ?

כל טוב

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות