שאל את הרב

המשך לשאלה על ביקורת המקרא

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/07/22 16:23 ב בתמוז התשפב

שאלה

תודה רבה על התשובה, בנוגע לשאלה הראשונה ששאלת אותי-איזו תשובה תספק אותי, אז יש אולי יותר מתשובה אחת שתספק אותי, למשל , האם מה שכתוב בתנ"ך נתפס כאמת מוחלטת שאין עליה עוררין שהתקיימה גם במתכונת אחרת-אני מתכוונת לאמר, שיכול להיות שבני ישראל יצאו ממצרים, אבל האם אני חייבת להאמין שסיפורי הניסים נעשו להם כמו שכתוב בתורה, או שאם אני לא מאמינה שהם קרו בצורה בה הם כתובים זהכפירה? ידוע לי שיש ספרים חיצוניים שלא נכנסו לתנ"ך, אך לא ידוע לי למה, אני מניחה שהתנ"ך נכתב בלשון בני האדם כי הוא נכתב בידי בני האדם, אז הם כתבו אותו לפי תפיסת עולמם, איפה מקומו של אלוהים בתוך סיפור כתיבת התנ"ך? אני מקווה שהשאלות שלי מנוסחות בצורה ברורה, תודה על העזרה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה

הבה ננתח את מה שכתבת.

את אומרת שיספק אותך לדעת "האם מה שכתוב בתנ"ך נתפס כאמת מוחלטת שאין עליה עוררין שהתקיימה גם במתכונת אחרת ?", אבל את לא אומרת "נתפס" על ידי מי. שהלוא על ידי גדולי רבנינו, לאורך הדורות כולם בוודאי שהתשובה היא חיובית ללא עוררין, אולם ביקורת המקרא מערערת על זה ממש – ואם כן, איזו תשובה תחזק אותך לקבל את דברי רבנינו כמו שראוי ?

לעומת זאת, אם השאלה האם כל מה שכתוב בתנ"ך – אכן אירע כפי שהוא כתוב, כלומר: אם השאלה היא לא מה ביקורת המקרא אומרת על התנ"ך, אלא מה התנ"ך וחכמינו זכרונם לברכה אומרים על התנ"ך: כאן התשובה היא הרבה יותר עמוקה. יש דברים שאפילו בחז"ל אמרו שלא היו ולא נבראו (כמו אחת השיטות ביחס לאיוב); יש דברים שחז"ל אמרו שהם גוזמא, כמו הפסוק "עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצֻרֹת בַּשָּׁמָיִם", כלומר: צריך לבדוק כל נושא לגופו. אבל זו לא ביקורת המקרא, אלא דברי עולם חכמינו הגדולים מבפנים.

ספרים חיצוניים לא נכנסו לתנ"ך כי הם לא נכתבו ברוח הקודש. ייחודו של התנ"ך טמון בעובדה שהוא נכתב ברמות שונות רוח הקודש: רמה של תורה, רמה של נבואה ורמה של כתובים. זה המקום של הקב"ה – ובלעדיו לא היה נכתב התנ"ך, שהרי בלעדיו את דברים שנאמרו למשה פה אל פה, אין מראות נבואיים וחזונות, ואין רוח הקודש.

אשמח מאוד אם תקראי את המכתב שנכתב למי ששאל על ביקורת המקרא: https://bit.ly/3OPQb4o

כל טוב ושבת שלום

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות