שאל את הרב

המשיח באמת יגיע ?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/11/20 08:58 ב בכסלו התשפא

שאלה

שלום הרב,

לפני שאלתי אני רוצה לציין שאני מאמין בביאת המשיח בלב שלם, יש לי כמה שאלות ועליהן עוד שאלה. אני מאמין ומצפה למחכה למשיח כעל יום, אם למשל עבר חצי יום אני צריך בכל רגע ורגע לצפות למשיח שיגיע עכשיו? או בכללות באותו היום?

ועוד דבר: אני מאמין ומצפה למשיח אבל יש נבואות על ביאת המשיח שנראה( אני לא יכול לדעת אבל בכל זאת) שלא התקיימו ועל פי הנבואות המשיח יבוא אחריהן אז קודם כל: האם המשיח יכול לבוא לפני קיום הנבואה? שכן, אם נראה, שהנבואה לא התקיימה למה צריך לצפות למשיח בכל יום ויום הרי אם הנבואה לא התקיימה למה אנחנו צריכים לצפות? האם בזכות הציפייה שלנו המשיח יבוא לפני קיום

הנבואה?

ביאור הדברים כתב בספר משמר הלויים 3: "אין זה מענייננו כלל לדון אם הזמן מוכשר שיבוא, ואם כבר בא אליהו הנביא, ואם היתה מלחמת גוג ומגוג, ואם כבר עשו תשובה, ואם הדור כולו זכאי או כולו חייב, ואם נתקיימו כל הסימנים של עקבתא דמשיחא. כל אלו העניינים וכיו"ב אינם נוגעים כלל וכלל לחיוב האמונה להאמין שיבוא, שיכול לבוא בכל רגע ורגע ממש. ומפני זה אנחנו מחכים לביאתו כל יום, וכל היום, מפני שאנו מאמינים באמונה שלימה שיכול לבוא בכל רגע ממש. ואין זה מענייננו כלל לדעת איך יתקיימו כל המאמרים והמדרשים, כי כל אלו הדברים לא נדע אותם עד שיהיו, כמו שכתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פי"ב ה"ב) והרדב"ז שם כתב שהמשיח הוא יגלה הדברים הנסתרים, ואז יובנו כל המאמרים בחז"ל, וכל המדרשים מה היתה הכוונה בהם, ואל מה ירמוזון ואיך יתפרשו. אבל חיוב אמונתנו אינו קשור כלל וכלל בהבנת כל אלו המאמרים".

והביא שם ששאלו את הגרי"ז מבריסק ממאמר ז"ל בגמרא בעירובין 2 שאליהו הנביא יבוא ג' ימים לפני ביאת המשיח: והשיב: "כשיבוא המשיח יתרץ קושיא זו". ופעם אחרת ששאלוהו שאלה זו, השיב: "ההלכה היא כמו שכתוב בסידור "אחכה לו בכל יום שיבוא".

מצאתי תשובה לשאלתי אבל אשמח אשמח לדעת אם יש תירוץ מסויים לגבי זה שאליהו הנביא יבא 3 ימים לפני ביאת המשיח, אם כן ,נשאלת השאלה ,איך נוכל לצפות למשיח בכל רגע ורגע? אני עדיין מאמין ומצפה אבל אולי יש תשובה ליישוב דעתי

אני עדיין מאמין בלב שלם ומצפה למשיח, רק אשמח שתסביר לי ותבאר את שאלתי. מקווה שהסברתי כיאות תודה.

עידו.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

התשובה שמצאת זו התשובה - כאשר יבוא המשיח, אנחנו נבין את כל המדרשים והנבואות שנאמרו בעניין.

לעת עתה אנחנו מאמינים בכל יום שיבוא בלי פלפולים ובלי התחכמויות.

כל החיים, בכל יום ובכל עת ובכל שעה, קיימת תודעה ש-'הנה משיח יכול להופיע עכשיו'.

התודעה זוכה לתזכורת שלש פעמים ביום, בכל תפילה: "את צמח... כי לישועתך קיוינו כל היום..."

כתבות נוספות