שאל את הרב

הליכה לקולנוע כתחליף לדברים "גרועים" יותר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/12/21 17:29 כח בכסלו התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב,

שמי יונתן, אני בן 19 שלומד בישיבת הסדר, ורציתי לשאול שאלה:

כיום אומנם אני בישיבה וב"ה לומד תורה ומשתדל להקפיד על ההלכה, אך בתקופת התיכון לא כ"כ הייתי דתי אלא הייתי יותר 'דתי לייט' שנהנה מהחיים (בילוי, בנות, וכדו'). אך שהגעתי לישיבה באמת קיבלתי על עצמי להתרומם ולהתחזק בעבודת ה'.

אלא שאני מצליח להתגבר על הכל (כבר אין לי חברות, ואני לומד תורה בישיבה, יותר מקפיד על תפילות, וכיוצא), חוץ מעניין אחד שאיתו הכי קשה לי – קשה לי מאוד מאוד לא לראות סרט (אפי' שהוא צנוע) בקולנוע, באמת ראיתי בהלכה שעצם הקולנוע זה דבר בעייתי והקפדתי על זה מאז שנכנסתי לישיבה (כיום אני שנה ב'), אך ככל שהזמן חלף קשה לי מאוד מאוד לא ללכת לקולנוע (בשאר הדברים גם קשה לי אך עוד אפשר להתמודד ולהתגבר), ולפני חודש כבר התחלתי להרגיש שאין לי כוח לשבת וללמוד תורה ולקום לתפילות כי קשה לי ללמוד בהרגשה שאני כבר לא יוכל ללכת יותר לקולנוע, ולמרות שאני משתדל ומתאמץ וניסיתי למצוא לזה חלופות - החלופות לא עבדו (לשמוע שיעורי תורה או לראות סרטים צנועים בחושך ולאכול פופקורן, ועוד כל מיני נסיונות – זה לא עבד, וניסיתי לדבר על זה עם אברכים אבל זה אומנם הועיל בשאר התחומים שהיו קשים לי אך לא בקולנוע..) וככל שהזמן עובר אני מרגיש שהעניין הזה (ספיציפית) מכביד עליי מאוד מאוד וזה מתחיל לפרק אותי מהלימוד תורה בישיבה ומתחיל לקחת אותי אחורה, וכמעט כל יום בסדר ערב (שזה בד"כ הזמן שהייתי הולך בו לסרט בימי התיכון) נכנסת לי המחשבה 'פעם הייתי הולך לקולנוע ועכשיו כבר לא' זה גורם לי לכאבי ראש (כפשוטו) שאני כבר לא יודע מה לעשות עם עצמי (אני חושב שבעניין הזה של קולנוע יש לי איזו 'אובססיה' מסויימת שלא היה לי בדברים אחרים וזה פשוט מחייב יציאה הדרגתית כך שבאותו תקופת זמן אני יעבוד על שאר הדברים ושאני ירגיש חזק מספיק אני יעבור להקפיד גם על קולנוע) וזה שאני לא יכול ללכת לקולנוע זה מעורר לי הרגשת סלידה ואולי הרגשות חרטה שהתחלתי להתחזק, וככל שהזמן חולף אני מתחיל לחשוב שאולי הקבלה שקיבלתי על עצמי לא ללכת לקולנוע – היא עוד מוקדמת מדי כי אני עובר על איסורים אחרים רק בשביל 'לא ללכת לקולנוע'..

ובאמת אין הכוונה שאני ילך לקולנוע כל שבוע אלא פעם בחודש -חודשיים וגם זה רק לסרטים נקיים (בלי בעיות צניעות), וגם שאני יעשה זאת במגמת יציאה כדי שאני יצליח להתבסס בדברים שאני כן קיבלתי על עצמי עד שאני יהיה מספיק חזק להתגבר גם על זה, כי באמת שניסיתי הרבה דרכי פעולה, ולקרוא ספרים שיחזקו אותי אך זה פשוט לא עבד והחשק העז הזה לא ירד ממני

ורק בשביל באמת להדגים כמה שקשה לי לוותר על קולנוע, אמנם הטלפון שלי והמחשב כשרים עם סינון של נטספארק, אך שלשום שהייתי בבית היה לי חשק עז ליפול באתרים לא טובים דרך מחשבים אחרים בבית שאינם מסוננים, ורק בגלל שחשבתי לעצמי ש'אם אני יתגבר על היצר הזה ועוד ניסיונות שהיו לי בתקופה האחרונה אני אולי ילך לראות סרט בקולנוע' – רק זה מה שהציל אותי מנפילה ואכן לא נכנסתי לאתרים הנ"ל. ולכן אני חושב שאולי דווקא בזה שאני מונע מעצמי ללכת לקולנוע אני גורם לעצמי להידרדר בהרבה דברים אחרים ולעיתים אני מתחיל לחשוב 'מה הועיל לי זה שאני משתדל לא ללכת לקולנוע אם זה מפיל אותי בהרבה דברים אחרים?' כי מאוד קשה לי לוותר על זה בלי הדרגה..

ובאמת כבוד הרב רציתי לשאול האם אני יוכל לחזור לקולנוע ולראות סרטים כשרים וצנועים (אומנם לצערי אין הרבה אבל אחת לכמה חודשים יוצא אחד) לפחות בשביל לצאת מזה לאט לאט ולהתבסס בינתיים בדברים שהם יותר חשובים כי אני לא יכול בפתאומיות להיות ממש דתי חזק שמקפיד על הכל, ולמרות שאני כבר הצלחתי להקפיד לא לראות סרטים וסדרות, וכבר אין לי ידידות, ואני יותר מקפיד על ההלכה, אבל קשה לי מאוד מאוד לא ללכת לקולנוע אחת לכמה חודשים (זה באמת אולי ישמע מוגזם אבל אני באמת ניסיתי את כל הדרכים במשך שנה שלימה ושום דבר לא עזר לי להתגבר על כך, ואומנם גם לחברים שלי היה קשה בתחילת שנה שעברה אבל אני כבר רואה אותם כיום לומדים בישיבה באווירה טובה, ונהנים מהלימוד, וזה כבר לא כ"כ אכפת להם ורק אצלי זה כמו 'אובססיה' כזו שאי אפשר להתנתק ממנה בלי הדרגה..)

ולעניין השאלה כיצד אני יוכל לבדוק את רמת הכשרות בסרט? אז יש אתר באינטרנט (Kids in Mind) שבודק רמת צניעות, אלימות, ושפה גסה בסרטים והוא מדרג אותם ואומר בקצרה שמות של פעולות שהיו בסרט שבגללם ניתן ציון זה – ולעיתים רחוקות (מאוד) יש סרטים שאכן קיבלו דירוג נמוך מאוד ואין בהם כמעט כלום – וברצוני לשאול האם לסרטים כאלה אני יכול ללכת עד שאני יהיה מספיק חזק להתחיל ואני יוכל להתחיל להקפיד גם על זה?

בתודה רבה רבה הרב, יונתן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך.

ראשית אני רוצה לומר שנפעמתי מהכנות שלך. התביעה שלך מעצמך להבין כיצד תוכל לעבוד ולהתקדם היא נכס של ממש. הנני סמוך ובטוח שתצליח במהרה.

הקושי שאתה חווה הוא לא פשוט, וזה ממש טבעי ולגיטימי שתרגיש כך. זה ממש בסדר להתמודד עם מה שאתה מתמודד.

בכל דבר שאנחנו עובדים עליו, יחד עם הרצון שלנו להתקדם בו, חשוב שנזכור שזה חלק מאיתנו ואל לנו לחשוש מהצד הזה שבנו ומאותם הרצונות האחרים שלנו. אנחנו בני אדם.

כמובן שתמיד פה לכל שאלה, מוזמן לשוב ולכתוב לנו.

הדרגתיות, זה שם המשחק

ראשית אציין שאינני רב, לכן לא אוכל לומר לך תשובה הלכתית בנושא, לשם כך יש רבנים ומציע לך לשאול אותם. יחד עם זאת זכיתי להתמודד עם חוויה דומה לשלך, לכן אוכל לשתף אותך מתוך החוויה האישית שלי וכיצד אני התמודדתי. אקדים סרטים ואומר שלא אתייחס לעצם העניין של ראיית סרטים והאם זה נכון או לא (ממבט חינוכי וערכי) אלא לדרך בעיניי כיצד נכון להפסיק עם ראיית סרטים/קולנוע בפרט, וכיצד נכון להתקדם בדברים שאנו רוצים לעבוד עליהם בחיים בכלל.

בעבר, הייתי רואה המון ובתדירות מאוד גבוהה ורציתי להפסיק עם זה, וניסיתי לעצור את עצמי מלראות סרטים בבת אחת, וממש היה לי קשה להפסיק. זה גרם לי לקשיים בלימוד והתדרדרתי בנקודות אחרות שעבדתי עליהן באותו זמן. זו הייתה אובססיה של ממש וכל מחשבתי הייתה נתונה לסרטים.

עם הזמן הבנתי עם עצמי שהדרך הנכונה היא לעבוד בצורה הדרגתית. לפעמים מתוך רצון להתקדם אנחנו עלולים לקפוץ לקומה גבוהה מידי כשעוד לא בנינו יסודות מוצקים בנפש, מה שמערער את כל הבניין הנפשי ולעיתים אך עלול לגרום לו לקרוס. בדומה לבניית בניין, אם ישר ננסה לבנות קומה גבוהה מבלי שבנינו תחילה את יסודות הבניין בצורה איכותית ויציבה - כל הבניין הינו רעוע ועלול לקרוס. לכן יש צורך לבנות את יסודות איתנים ואז להמשיך לבנות קומה אחר קומה בצורה הדרגתית ויסודית.

לכן החלטתי עם עצמי שאני נותן לעצמי לראות סרט פעם בשבוע ובצורה כזאת נתתי מקום לרצון שלי לראות סרטים ובמקביל הייתה לי נחת בנפש לבנות יסודות חזקים בבניין הנפשי ואפשרות להמשיך ולעבוד על נקודות אחרות שתיקנתי בעצמי באותו זמן מבלי שאתדרדר. עם הזמן ניסיתי לצמצם את תדירות הצפייה בסרטים (בהתחלה סרט לשבוע, לאחר מכן סרט לשבועיים וכן הלאה) עד שהצלחתי לבסוף להפסיק לראות סרטים.

כפי שכבר שכתבת בעצמך בשאלתך, הדרגתיות בהליכה לקולנוע תאפשר לך לעבוד מבלי להתדרדר בדברים האחרים שתיארת בשאלתך.

מציע לך לקבוע את מינון ההליכה לקולנוע גם כן בצורה הדרגתית באופן שתוכל לעמוד ברף שהצבת לעצמך בעקביות, ואם לצורך העניין אתה יודע שאם תלך פעם בשבוע או פעם בחודש לקולנוע, יהיה לך יותר קל להתמיד בזה מאשר פעם בחודשיים – אל תחשוש לקבוע את המינון הראשון. עדיף להצליח להתמיד במשהו מסוים גם אם הוא קל וכך נוצרים לנו הרגלים וחוויות הצלחה, מאשר לנסות דבר שיותר קשה להתמיד בו (אפילו אם הוא גם כן אפשרי) כי אם יקרה שלא תצליח להתמיד במינון הקשה יותר, תחושת הכישלון תהיה גדולה ויהיה הרבה יותר קשה להתחיל מחדש לעבוד על עצמנו.

מה הנקודה?

כמובן שיחד עם העבודה ההדרגתית חשוב להבין על איזו נקודה 'יושבת' ההליכה לקולנוע. כפי שאמרתי בהתחלה, אתה אדם כנה מאוד שיודע לשבת עם עצמו ולעבוד, לכן אני מזמין אותך לשאול את עצמך:

1. מה אתה מרגיש כשאתה הולך לקולנוע? אילו רגשות עולים?

2. באילו מצבים ומקרים נוספים עולים הרגשות הללו? באילו פעולות?

3. מדוע לדעתך אתה מרגיש כך? מה יש בפעולות האלו שגורם לך להרגיש כך?

4. האם הפעולות הללו והתחושות שהן נותנות, תוכלנה לדעתך להחליף את ההליכה לקולנוע?

5. כשאתה לא הולך לקולנוע זמן רב, מה אתה מרגיש?

6. האם ישנם מקרים נוספים שאתה מרגיש כך? באילו פעולות? מה יש בהם שגורם לך להרגיש כך?

7. מה אתה עושה עם הרגשות שעולים לך במקרים של שאלה 6? כיצד אתה מתמודד איתם?

8. האם דרך ההתמודדות עם הפעולות הללו תוכל גם כן לעזור לך להתמודד עם התחושות שעולות לך אחרי הרבה זמן שלא הלכת לקולנוע?

ממליץ לך לשבת בנחת ולחשוב על השאלות הללו, וגם לכתוב את התשובות בפועל. התשובות שתמצא תוכלנה לעזור לך להבין את העניין שאתה מתמודד איתו ולמצוא דרך נכונה עבורך כיצד להתקדם בזה, כמובן יחד עם ההדרגתיות שדיברנו עליה.

סיכום

הבנו את חשיבותה של ההדרגתיות בעבודת מידות באופן כללי ובעבודה האישית שלך בפרט.

ראינו שההדרגתיות מאפשרת לעבוד בצורה נכונה על מה שאנחנו רוצים לעבוד עליו ובמקביל לא להתדרדר בשאר הדברים שאנחנו עובדים עליהם. כמו כן ההדרגתיות חשובה גם במהלך הפעולה עצמה כמו בקביעת המינון ועוד על מנת שנוכל להתמיד בעבודה שלנו.

יחד עם ההדרגתיות חשוב שנבין על איזו נקודה 'יושבת' ההליכה לקולנוע ולכן מנינו מספר שאלות שהתשובות עליהן תאפשרנה לנו להבין את העניין שאתה מתמודד איתו וממילא כיצד להמשיך ולפעול בצורה נכונה.

בהצלחה רבה,

אורי

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות