שאל את הרב

הוכחה לגויים לקיומו של ה׳ שתביא לימות המשיח

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 26/07/21 17:01 יז באב התשפא

שאלה

שלום הרב, יש לי שאלה שאני כבר הרבה זמן חושב עליה, ומהאנשים ששאלתי אותם לא קיבלתי ממש תשובה.

אז ככה. אחד מהמטרות שלנו בתור עם יהודי הוא להיות ״אור לגויים״, ובסופו של דבר שהגויים לפחות יכירו בקיומו של ה׳, ויאמינו בו. אני שואל, למה ה׳ לא יכול פשוט להתגלות לנו, העולם, או לעשות איזשהו נס על-טבעי, שלא יותיר בגויים כל ספק בקיומו של ה׳? ברור שה׳ יכול לעשות דבר כזה, וזה גם יממש את חזונו ורצונו מהעולם - שגויי העולם יהיו מודעים לקיומו. אז אני שואל, למה ה׳ לא עושה טת זה? זה נשמע כמו פתרון הגיוני מאוד, שאף אחד לא יוכל להכחיש, וזה גם יביא לימי הגאולה והמשיח. הרי כל נימוק אפשרי שנביא לגויים על מנת שיאמינו בה׳, בסופו של דבר יידחה, בגלל חוסר הוכחות. אז אם ה׳ יכול להביא הוכחה לכל העולם, למה הוא לא עושה זאת.

תשובה

שלום וברכה

נקודת המוצא של התשובות לשאלות החשובות שלך היא העובדה שריבונו של עולם לא גילה לנו למה הוא ברא את העולם דווקא בצורה הזו ולא בצורה אחרת. אנחנו כבני אדם מנסים להבין, ולכן לאורך הדורות נכתבו השערות מפני מה נהג ריבונו של עולם כך ולא אחרת.

מדברי בעלי המחשבה עולים נימוקים רבים המשערים למה ריבונו של עולם לא פעל בדרך זו: חלק כתבו כי זוהי מטרת העולם - שנקנה בכוח מעשינו ואמונתנו את הזכויות הגדולות, ולא מכוחה של פעילות ניסית, שתהפוך אותנו למקבלי מתנות חינם ולא כרוכשי מעמד רוחני בכוח מעשינו; חלק טענות כי אין בנמצא התגלות כלשהי שיכולה להשיג את ההישג הזה, כי טבעם של בני אדם הוא שאפילו החוויות הגדולות ביותר נשחקות, או מקבלות משמעות אחרת. שים לב לעובדה שארבעים יום בלבד אחרי מעמד הר סיני נעשה עגל הזהב; חלק כתבו שאפשר שזה עוד יתרחש, לאור נבואת זכריה בפרק יד, ועוד ועוד.

לאמתו של דבר - אין אנו יודעים, אבל כל אחת מהתשובות האלה יכולה לגרום לנו לעשות דברים טובים יותר. אנו רק יודעים כי כך העולם נברא ברצון ה׳, ואנו נתבעים לעשות משפט ולאהוב חסד ולהצניע לכת עם אלוהינו.

כל טוב

כתבות נוספות