שאל את הרב

האם נחשב לנזק

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 03/05/21 06:36 כא באייר התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב,

קרו לי שני מקרים שאשמח לשמוע את ייעוצך לגביהם.

1. לפני בערך חודש, החניתי את הרכב שלי קרוב לרכב אחר, וכאשר פתחתי את הדלת, בלי לשים לב הדלת פגעה בדלת של רכב אחר. יצאתי לעיסוקי, ובחזור זה עדיין העסיק אותי. .

ניסיתי לאתר אם אני פגעתי, ראיתי שהיו עוד סימניםעל הדלת באופן כללי, אז פתחתי שוב כדי לראות את נקודת המגע ופתחתי ונגעתי בדלת השניה כמה פעמים לצורך השוואה.

לא ראיתי משהו מיוחד שעשיתי.

צילמתי את המספר של הרכב מאחר והנושא עדיין ישב בליבי.

התייעצתי עם אבא שלי, שאמר שאין צורך לדבר עם בעל הרכב ולוודא פגיעה מאחר והוא יכול להעליל עלילה, וכן גם לא היה כאן מקום של כוונה מצידי, למרות שכן מרגישה שלא הייתי צריכה לפתוח שוב ושוב כדי לבדוק אם אכן עשיתי דבר מה.

מה עלי לעשות ?

2. לפני כשבוע, נסעתי רוורס, והיה צפצוף חזק באוטו שהעיד על קירבה לרכב אחר, מרוב בהלה ישר העברתי לדרייב ונסעתי קדימה. יצאתי לראות את האוטו, לא ראיתי משהו מיוחד למעט קצת צבע שירד, אבל לא הרגיש לי הגיוני שאני עשיתי, וגם לא הרגשתי שבהחלט פגעתי.

לא צילמתי או לקחתי פרטים, אבל עדיין יש בי מועקה בלב, אולי כן פגעתי ובגלל הרעש והבהלה שלי, לא שמעתי או הייתי מרוכזת.

אחרי כמה ימים חזרתי למקום, ולא היה שם את הרכב שלדעתי זה היה הוא.

מה היית מציע לי כאן לעשות ?

שני המקרים יושבים לי בלב ובראש, ואני תוהה עם עצמי כמה גזל יש פה, או האם אני שופטת את עצמי בחומרה למדי, וכן דברים כאלו קורים והם שגרתיים, מה צריך לעשות במקרים נוספים.

אשמח אם יהיה ניתן לא לפרסם את השאלה.

תודה גדולה !!

תשובה

שלום וברכה

אני מצטער על העיכוב בתשובה.

יישר כוח על האחריות ועל הרגישות.

א. אם אין סיבה להניח שאת עשית את הנזק, שהלוא בדקת את פתיחת הדלת, ולא ראית בעיה – אין חובה לעשות דבר. הדבר אינו נובע מכך שעשית את זה לא בכוונה כי אדם מועד לעולם, ולא בגלל שהוא עלול לנצל אותך, אלא בשל העובדה שעצם קיומו של הנזק אינו וודאי, ואין עדות מהדלת עצמה שיש בעיה כלשהי.

ב. מאותה סיבה – אין חובה לעשות דבר.

ברם, אם את חוששת בכל זאת, ההלכה אומרת כי אם לא יודעים למי לשלם – עושים עם הכסף צרכי ציבור. לפיכך, את יכולה לעשות משהו לטובת הציבור ועל ידי כך לפעול בדרך המתאימה להלכה.

כל טוב

כתבות נוספות