שאל את הרב

האם מותר לעבוד בוולט \ תן-ביס?

חדשות כיפה רבני כושרות 02/11/20 20:53 טו בחשון התשפא

שאלה

האם מותר לעבוד כשליח עבור חברת וולט או תן ביס? אמנם יוצא שחלק מהמשלוחים הינם של אוכל לא כשר אך בפועל השליח אינו מועסק על ידי אותה המסעדה אלא גורם צד ג'.

תשובה

שלום וברכה

במקרים אלו אין איסור 'לפני עיור לא תתן מכשול', מפני שהלקוח היה יכול גם לקחת את המוצר מהמסעדה בעצמו, והשליח רק חסך לו את ההליכה.

האיסור השייך כאן הוא איסור 'מסייע לדבר עבירה', אלא שאיסור זה שייך דווקא כאשר ידוע בוודאות שמדובר במאכל אסור, אך פעמים רבות השליח איננו יודע איזה מאכל הוא מוביל בדיוק, מהם הרכיבים שלו ובאיזו צורה הכינו אותו, ולא מעשי להורות לו לברר את הספק מאחר ופעמים רבות הוא לא יזכה לשיתוף פעולה מבעלי המסעדה, ולכן מכיון שזהו 'ספק דרבנן' אפשר להקל בו. (כמו כן יש פוסקים רבים שסוברים שאין איסור מסייע למי שממילא איננו מקפיד על איסורים אלו בחייו היומיומיים).

אמנם, לא פחות חשוב מכל החשבון ההלכתי שעשינו כעת, חשוב לזכור - אנחנו נמצאים בעולם הזה כדי לעשות רצון ה'. מי שעסוק כל היום בהעברת מאכלים שאינם כשרים ליהודים איננו מקדם את רצון ה' בעולם, ושותף לצער גדול שהשכינה שורה בו בעת שיהודים אינם שומרים את מצוות ה'.

האם זהו מעשה חיובי? מן הסתם אם ניתן למצוא עבודה שעוסקת בעשיית טוב בעולם, יש להעדיף אותה. מאידך מי שילדיו רעבים ללחם, טוב יעשה שיעבוד בעבודה זו עד שימצא בעז"ה את העבודה בה יוסיף טוב לעולם.

בברכה

יצחק דביר.

כתבות נוספות