שאל את הרב

האם הכל מאת השם או שיש גם מקריות בעולם

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 06/01/21 12:46 כב בטבת התשפא

שאלה

שלום הרב,

קראתי מאמר של הרב זאב ויטמן(די קצר) על פרשת וישב "האם האחים מכרו את יוסף" מצוי באתר הר עציון.

יש כמה דעות המצויות שם למשל דעת הרמב"ן שנראה מדעתו שאמנם יש גזירה א-לוהית אבל לא על כל אחד, כך גם דעתו של ר' שלמה בן ר' שמעון דוראן (שו"ת הרשב"ש סימן קצ"ה). במקרה והקדוש ברוך הוא גזר על אדם מסוים וכתב אותו לחיים, מסביר הרשב"ש, הוא ידאג להצילו בכל מקרה ובכל מצב גם ללא השתדלות מצד האדם. אולם, רוב האנשים אינם נדונים בראש השנה לא לחיים ולא למוות אלא נשארים במסגרת פוטנציאל החיים המקורי שלהם. אנשים אלו נתונים למקרים ולרוב לגביהם דווקא החריצות אמת ויש מקום רב לצוות על הזהירות, על הרפואה, שלא לעמוד במקום סכנה וכדומה.

בדרך זו הולך הרמב"ם במורה נבוכים (חלק ג' פרק י"ב) שלדעתו מקור רוב הרעות בעולם איננו הקב"ה אלא הטבע והמקריות או האדם המזיק לזולתו או לעצמו. ממילא, אין ליחס רעות אלו לקדוש ברוך הוא ולהחלטותיו.

לכן נמצאתי בשאלה: מאידך גיסא בכל זאת יש האלו שלדעתם הכל מאת ד' וכל דבר מאת הקב"ה או כמו הדעה שציינתי לעיל (הרשבש והרמבן והרמבם) שיש גזירה א-לוהית ובמקרה כזה היא תתממש אך ברוב החיים הקב"ה מהניג את עולמו בדרך הטבע והאדם נתון למקריות או אולי הכל מהקב"ה.

נתקלתי בשאלה ואני מאוד מזדהה עם כל צד אשמח שתיישב את דעתי ותסביר לי הרי אני לא רואה יותר מדי חיבור בין הדעות כי יש ביניהן קצת סתירה.

אשמח לעזרה

נ.ב עד היום הייתי בגישה של הכל לטובה ואני עדיין מאמין שהכל מאת הקב"ה יתברך אבל עכשיו קצת התלבטתי ברור שבשני הדעות יד ד' מכוונת השאלה היא באיזה מצב והאם בכל המצבים אשמח לעזרה

תשובה

לשואל שלום,

שאלה טובה. ובגלל היקף השאלה, אני שולח אותך לעבודה עצמית של לימוד, ובע"ה אם תהיינה שאלות נוספות אפשר לשלוח באתר.

אכן כדבריך, זו הגישה שמשתמעת מדברי הרמב"ם במורה נבוכים. ויש גם דרך אחרת להבין את שיטתו, יעויין להלן במאמר של הרב אבינר.

א. עיין היטב בדבריו, הוא מביא חמש שיטות שונות. מורה נבוכים, חלק ג אות יז.

ב. השיטה בחסידות היא שההשגחה היא פרטית בהחלט, על כל נברא ונברא, ואפילו על חיות.

לחץ כאן למאמר מקיף של הרב שטינזלץ זצ"ל בנושא

ג. מאמר נוסף ששולח להרבה מקורות בנושא:

לחץ כאן לתשובה של הרב שלמה אבינר שליט"א

בהצלחה בבירור, המשך בדרכך זאת ועלה במעלות התורה.

כתבות נוספות