שאל את הרב

האם אלוקים הוא רק טוב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/03/20 08:51 ד בניסן התשפ

שאלה

יכול להיות שאלוקים הוא גם... רע? תמיד האכילו אותי שאלוקים הוא אך ורק טוב. אבל בגלל שאני סובלת כל כך הרבה שנים כבר מתחילות לי שאלות באמונה. אני כבר לא ממש מאמינה שאלוקים הוא רק טוב. אם הוא נותן לי לסבול סבל כל כך בלתי אפשרי, אבל באמת בלתי אפשרי, אז איך הוא רק טוב????? יכול להיות שהוא עושה לי דברים ב"דווקא" ועושה לי דברים רעים. והתשובה ש"הכל לטובה" זה לא משהו שמשכנע אותי. זה לא תשובה אמיתית. אז יכול להיות שאלוקים הוא לא רק טוב??? וסתם כל השנים האכילו אותי בדברים לא נכונים? איך הוא נותן לכזה סבל להימשך? איך הוא נתן לאנשים להרוס לי את הנפש? ועדיין הוא נותן דברים קשים, שיהיה עוד יותר קשה! די כמה אפשר? כמה רע עוד צריך בחיים האלה? אני לא מאמינה כבר שהוא רק טוב. זה לא הגיוני. תוכלו להסביר לי?

תשובה

שואלת יקרה שלום.

השאלה שלך היא אולי בין השאלות הצורבות ביותר. הרע שאנו חווים בחיים האלו הקושי והכאב הוא לעיתים כבד מנשוא. כשאנו אומרים שאלוקים הוא טוב הדבר מקשה עלינו לקבל זאת - האמנם?

השאלה שלך נוגעת בשאלה יסודית מאד - שאלת הטוב והרע. מדוע אומר הפסוק בישעיהו יוֹצֵר אוֹר וּבוֹרֵא חֹשֶׁךְ עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע אֲנִי יְהוָה עֹשֶׂה כָל אֵלֶּה. נראה כי התשובה לכך טמונה בנקודת המבט של האדם על העולם.

כיוון שאיננו מתיימרים להיות אלוקים, ננסה להבין לפחות חלק מהמערכות שדרכן הקב"ה מנהל את עולמו:

עולם שאיננו מושלם – ישנו עקרון חשוב מאד במציאות, בעולם לא מושלם, זהו עקרון חשוב. כי בהנחה שכולנו היינו מושלמים – הכי חכמים, הכי מוסריים, הכי צדיקים – לא הייתה לנו זהות, לא היינו אנחנו. גדול האנשים, משה רבינו, חטא. לחטא יש משמעות, כי הוא נותן לאדם את היכולת להתקדם, להתפתח לגלות ולשנות. להיות אחראי על גורלו, להיות יישות עצמאית שבונה ומגלה את הכוחות שבה.

ניסיון – אחת המערכות שמטרתן להגדיל את האדם היא הניסיון, נחשוב מה היה קורה במציאות שהכל טוב סביבנו? החיים מסתדרים בדיוק כפי שאנו רוצים. מהר מאד האדם שוקע במקומו ולא מתפתח(ישנם לא מעט אנשים שהם הוכחה לכך) ולכן את אשר יאהב ה'-יוכיח. יש משהו דווקא בניסיון שמכריח את האדם לעלות לשלב הבא, להתקדם, לתקן לשפר. לעיתים הניסיון הוא עצום, וקשה ומורכב – אך אם האדם קיבל אותו, זו מתנה אדירה עבורו – מאמינים בו, שהוא אכן יכול לגדול.

בחירה חופשית – לאור זאת, ישנה אפשרות לאדם גם להשחית. אדם יכול לנצל את המרחב שאלוקים נתן לאדם – ולהרוס, נגד רצון ה'. אכן, לא נחמד לומר זאת, אבל התורה אומרת זאת, אנשים יכולים לעשות נגד רצון ה'. למשל, לתת את גוש קטיף למרצחים – כנראה, נגד רצון ה'. גם לחלל שבת – זה נגד רצון ה'. הרבה עוולות נוראיות, הן נגד רצון ה'. האדם משחית, האדם בוחר, יש לו את האפשרות הזו משמיים.

כמובן, ישנה השגחה, כמובן ישנה גם התכנית האלוקית הרחבה. אך בתוכה, לאדם ישנה בחירה חופשית.

רע הוא טוב שקשה לנו לקלוט – לאור כל האמור, ישנה מסקנה חשובה מאד, ויסודית מאד, הרע הוא טוב שקשה לנו לקלוט. אנו רואים אדם מת למולנו – אך בעצם הוא חי בעולמות גדולים. אנו רואים כאבים – שמחייבים את האדם לצמוח. אנו רואים קושי, שמוכיח לנו שטמונים בנו כוחות אדירים. יש השגחה, ולא סתם אדם חווה דברים, אך גם כאן נותרת אצלו הבחירה, האם לגדול מהדבר, ללמוד ממנו, להתבונן, עם כל הקושי שיש! ויש! אבל הוא לוקח את האתגר הזה, ובין אם זה ניסיון, ובין אם זו השחתה של אדם אחר – שהוא חווה אותה, והיא הגיעה לפתחו, הבחירה בידיו מה לעשות איתה, זו עבודתו.

לכן נברא העולם לא מושלם – כדי שאנשים גדולים, יתעצמו, וישלימו אותו.

וזו עבודת חיים – אך זה גם הסתכלות של חיים, איזה חוסן יש באנשים הרואים משמעות בכל דבר ובכל צעד. תופסים כל קושי כאתגר, כמתנה, כאופציה לגדול ממנה, על אף הכאב.

ולכן כשכתבת עושה לי ב"דווקא", חשבתי כמה יושרה יש בה, וגם כמה אמונה יש בה לשאול אתה השאלה הזו,ומעל הכל כמה אמונה יש בה' בך.

נסתרות דרכי האל – אך ודאי לי שגם מה שאנו תופסים כרע, יש בו אור, גם ברע מסתתר השלום.

בעז"ה שולח הרבה כוחות מכאן.

בהצלחה בכל.

חנן

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368