שאל את הרב

האם לצאת עם בחור שיש לו רקע רפואי מטריד?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/03/21 00:34 יט באדר התשפא

שאלה

שלום וברכה.

התחלתי לאחרונה לצאת לדייטים במטרה להתחתן..

אני יוצאת עכשיו עם בחור נחמד שהשיח בינינו לדעתי נוח ונעים..

הקשר בתחילתו ולכן אני רוצה שהדברים יהיו מהחלטה שכלית לפני שהרגש נכנס ומשנה את ההסתכלות וההבחנה..

הבחור חווה מספר קשיים בחייו, בילדותו חלה במחלה.

אף אחד לא מבטיח לי בריאות אף פעם, זו תפילה... אבל להיכנס מראש למקום שאת יודעת שהבריאות בסכנה גבוהה יותר (מכיוון שאומרים שאדם שחלה במחלה סיכויים גבוהים שחלילה היא תחזור) מפחיד אותי וגורם לי לחשוב פעמיים.

האם אני צריכה לייחס לכך חשיבות?

בנוסף, המראה החיצוני שלו קצת מפריע לי, מכל מיני סיבות... מה ניתן לעשות?

דבר נוסף, הבחור כבר הראה שאני מוצאת חן בעיניו בהיכרות ההתחלתית, וזה גרם לי קצת להיסגר ולהיבהל. איך אוכל להירגע ולא להילחץ גם בפעמים הבאות?

תודה רבה.

תשובה

שלום לך.

ראשית, יישר כח על שפנית אלינו בשאלה כל כך חשובה, וההחלטה שלך להקים בית בישראל היא החלטה נכונה ומדהימה כאחד, ואני תפילה שעניין זה יעלה יפה, ותזכי להקים את ביתך כפי שרצית תמיד.

אני מבין שישנן שלוש שאלות שאת מבקשת עליהן תשובה: האם צריך לקחת בחשבון שהבחור היה חולה בעברו במחלה קשה? מה ניתן לעשות בעניין ההתלבטות שלך בקשר למראה החיצוני? ומה לעשות כדי לא להילחץ בפגישות הבאות?

נשתדל לענות לפי הסדר.

בחור שהיה חולה

ציינת שהבחור היה חולה במחלה הארורה והחלים, ואת חוששת שמא המחלה תחזור. למיטב הבנתי לא בכל מקרים של המחלה היא חוזרת, אלא רק בסוגים מסויימים של המחלה. את ציינת בשאלתך שגם האמא נפטרה לפני שנה. האם גם היא נפטרה מאותה מחלה? או בגלל מחלה אחרת שאינה קשורה? במידה וגם היא נפטרה מאותה מחלה רצוי לפנות לייעוץ גנטי כדי לבדוק האם המחלה היא תורשתית. במידה וכן, עלייך לשקול מחדש את המשך הקשר. במידה ולא, עליך להתייעץ עם רופא מומחה (מאמין שגם הרב פירר יכול לענות על כך) האם סוג המחלה שהייתה לבחור היא מהסוג שיכול לחזור בעתיד.

מראה חיצוני

העניין של המראה החיצוני איננו עיקר, אבל ברור שלא ניתן לבטל אותו. לא סתם אמרו חכמים (קידושין מא ע"א): "אסור לאדם שיקדש את האישה (ע"י שליח) עד שיראנה, שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו" וכך גם להיפך, צריך שהבחור ימצא חן בעיני האישה (רק שבהלכה זה לא הוזכר כי אין האישה מצווה על פריה ורביה, וגם יש מי שאומר שעדיף לאישה להיות נשואה בכל מקרה מאשר לשבת לבדה ללא בעל). למרות שהיופי החיצוני הוא דבר שהולך ודועך עם השנים, והאהבה הפנימית הולכת ומתחזקת במקביל, צריך שבתחילת הקשר הבחור ימצא חן בעיניך מבחינה חיצונית, לפחות בצורה מינימלית. עם זאת, אם אותו בחור בעל מידות טובות, בן תורה אמיתי ואישיות מדהימה, ונעים לשהות במחיצתו ולשוחח איתו, והוא עונה על כל הקריטריונים שהצבת לעצמך לבניית הבית (חוץ מהמראה החיצוני) - לא נכון לפסול בחור כזה רק בגלל המראה שלו, אלא אם כן הוא ממש לא מוצא חן בעינייך, ואז במצב כזה צריך לסיים את הקשר בצורה נעימה ומנומסת בהקדם.

לא להילחץ

לא הבנתי משאלתך מה בדיוק מלחיץ - העובדה שאת מוצאת חן בעיניו מבחינה חיצונית? או שאת מוצאת חן בעיניו לחתונה בהקדם? בכל מקרה את צריכה לומר לעצמך שאת כרגע בשלב של בדיקת בן הזוג. חשוב מאוד לשבת עם עצמך, ולכתוב לעצמך בנקודות את כל מה שהיית רוצה מבן הזוג שלך (עובד, משכיל, לומד תורה, בוגר קרבי, בוגר ישיבה, מקפיד על בית תורני, הולך תמיד עם ציצית, נאה וכו'), וכך יהיה לך יותר קל לא להיבהל ולא להילחץ כאשר הבחור מתחיל להראות שאת מוצאת חן בעיניו לחתונה. עם זאת, חשוב שגם את תבהירי לו שאת מתלבטת ואת מבקשת עוד זמן היכרות, ואל לו להלחיץ אותך. אין משהו טוב יותר בין בני זוג מאשר כנות ויושר. אפשר גם לומר לו (בעדינות ובנימוס) במה את מתלבטת. כמובן לא לומר לו שאת מתלבטת בגלל המראה החיצוני שלו, כי ייתכן והוא ייפגע מאוד, אלא להסביר לו שיש דברים שאת רוצה לבחון ואז להחליט בהקדם.

חשוב לי לציין שאם הבחור עונה על רוב הנקודות שכתבת לעצמך, אין לפסול את הקשר. כי ההתאמה אינה צריכה להיות בכל הדברים, אלא ברובם, או לפחות בדברים החשובים לך, ושהם "קו אדום" מבחינתך (למשל חשוב לך שיהיה שומר שבת, לשם הדוגמא). כל שאר הנקודות שאין ביניכם התאמה ישמשו אותכם לעבודת המידות ולהשלמת הצדדים החסרים שלכם לאחר הנישואין....

כל שנותר לי הוא לאחל לך שתזכי לבנות את ביתך, בית מלא תורה, מלא טהרה, מלא קדושה ומלא אהבה אמיתית.

בהצלחה!

אבי

כתבות נוספות