שאל את הרב

האם יש לנו צרות במשפחה כי הבית שלנו מקולל?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/05/21 15:18 כח באייר התשפא

שאלה

שלום הרב.

אנחנו חווים בשנים באחרונות הרבה צרות, במיוחד בזמן האחרון. אמא שלי עשתה תאונה, אשפזו אותה בבית חולים שבוע ולא ידעו מה יש לה, אח שלי לא מרגיש טוב נפשית, ועוד..

אני חושבת שזה קשור לבית שבו אנחנו גרים (המשפחה שגרה לפנינו מתו, ההורים ושני ילדים, בתאונת דרכים).

רציתי לדעת האם זה הגיוני שזה בגלל המקום? ומה אתם ממליצים לעשות?

תודה רבה!

תשובה

שלום לך.

ראשית, חשוב לי לשבח אותך על הדאגה והמסירות למשפחתך כדי שלא יאונה להם כל רע. זה מראה כמה את אוהבת ומחוברת אליהם. מרגש.

את שואלת האם ייתכן שהמקום, לעניין השאלה - הבית בו אתם גרים, יכול לגרום לכך שיהיו צרות לבני המשפחה. חשוב לציין שאין דבר כזה ביהדות 'בית רדוף רוחות' או שדים. מכיוון שבארץ ישראל זכינו שלא יהיו בה מזיקים. עם זאת הגמרא אומרת: "כל דקפיד - קפדי בהדיה, ודלא קפיד - לא קפדי בהדיה. ומיהו למיחש מיבעי" (פסחים קי, ב). תרגום: כל המקפיד - מקפידים עליו, ומי שלא מקפיד - אין מקפידים עליו, אבל לחשוש צריך. זאת אומרת שמי שלא חושש למזיקים- לא יינזק מהם בכל מקרה, ומי שכן חושש (כי כך הוא נוהג במשפחתו משום מה)- צריך להיזהר מהם, כי בתודעה שלו יש למזיקים השפעה, ועליו להיזהר מדברים המזיקים. לכן צריך לדעת שאין השפעה של מזיקים, אבל עם זאת חכמים הדריכו אותו בכמה הנהגות טובות כדי להביא ברכה לבית, ושחס וחלילה לא יקרו בו דברים לא טובים:

מזוזה

חשוב שכל המזוזות בבית יהיו כשרות, שהרי הן מצווה מדאורייתא, וכתב השולחן ערוך (יו"ד סימן רפה): "וכל הזהיר בה (במזוזה) יאריכו ימיו וימי בניו" והוסיף שם הט"ז בשם הטור (ס"ק א): "וגדולה מזו שהבית נשמר על ידה". מכאן שמלבד הציווי מהתורה שיהיו מזוזות כשרות ומהודרות, הרי שהן מביאות ברכה ליושבי הבית וגם שמירה. לכן עצתי היא לבדוק היטב את המזוזות בבית, ולהחליף מזוזות פסולות במידת הצורך.

חנוכת בית

עוד עניין חשוב הוא לעשות חנוכת בית (במידה וכבר עשיתם בכניסתכם לבית- אין צורך). אחד מהטעמים של חנוכת בית הוא כדי לחנוך (להתחיל) את הישיבה בבית בדברי תורה וסעודת מצווה. ולכן אם עדיין לא עברה שנה מזמן ישיבתכם בבית- יש לעשות חנוכת בית עם קריאת קטעי זוהר, משנה והלכה (כמופיע בספר 'ברית עולם'), וכן לעשות סעודת מצווה בה יאמרו דברי תורה ודברי הלל ושבח לקב"ה. ראיתי שמופיע בכמה מקומות שדבר זה מועיל מאוד להשרות ברכה בבית בבחינת סימנא טבא (אם כי לא מצאתי לכך ראייה מפורשת בספרים שאני מכיר), ובמגן אברהם (יורה דעה סימן ריז, טז) כתב בשם ספר 'באר שבע' שחנוכת בית משפיעה על עתידו של הבית טהרה וחסד. לכן הדבר מומלץ. במידה וחלפה שנה מאז ישיבתכם בבית לראשונה אפשר לעשות סעודת מצווה כלשהי- סיום מסכת, חלאקה, שבע ברכות, בר מצווה וכו', שבה יגידו דברי תורה וזה מועיל מאוד.

ספרי קודש

כדי שבית יתמלא בקדושה, חשוב למלא אותו בדברים של קדושה. לכן כדאי ורצוי שיהיו בבית כמה שיותר ספרי קודש- דוגמת תורה, נ"ך, תהילים, סידורי תפילה, משניות, ש"ס בבלי, זוהר, שולחן ערוך, ספרי מוסר ועוד. כי ספרי הקודש משרים אוירה של קדושה, והם הופכים את המקום לקיבוץ של תנאים, אמוראים וגדולי חכמי ישראל, בגלל שספריהם נמצאים בביתכם. לכן מומלץ מאוד להשקיע במקום מיוחד לספרי קודש בבית (מדפים או ספרייה), ולקנות בכל פעם עוד ספר קודש (אולי להקדיש לכך סכום חודשי צנוע לרכישת ספרים). חשוב לומר שהספרייה לא תהיה מול השירותים בבית, או מול טלוויזיה המשדרת תוכניות וסרטים, אלא במקום מיוחד ומכובד.

תפילה

כמו בכל דבר בחיים, יש צורך להרבות תפילה כדי שהקב"ה יסייע בידינו ויצליח את מעשינו. כדי שתשרה הברכה בכל דבר אנו צריכים להתפלל. כשם שמצאנו באהרון ומשה שהתפללו לקב"ה בחנוכת המשכן שיצליח מעשיהם ותרד אש מן השמיים בפעם הראשונה, וכן מצאנו בשלמה שהתפלל שיצליח בבניית בית המקדש, ושתשרה בו השכינה, כך גם אנחנו - אם אנחנו רוצים ברכה בביתנו עלינו להרבות בתפילה לקב"ה שכך יהיה.

לסיכום, שאלת מה ניתן לעשות במידה ומרגישים שיש צרות על בני הבית, והאם יש קשר בין הצרות לבית עצמו. כתבתי לך שרצוי מאוד לבדוק את כשרות המזוזות שמהוות שמירה על הבית, ולהחליף אותן במידה והן פסולות. רצוי לעשות חנוכת בית (בתנאי שלא עבר שנה מהיום שנכנסתם לגור בבית) או סעודת מצווה עם דברי תורה. רצוי מאוד למלא את הבית בספרי קודש המשרים ברכה בבית, וכמובן להתפלל לקב"ה שיצליח את מעשינו וישרה את ברכתו על ביתכם.

מאחל לכם שתמיד תשרה בביתכם הברכה והשמחה, אמן!

בהצלחה,

אבי

כתבות נוספות