שאל את הרב

אני חילוני שמארגן בערב שישי "על האש" בחצר ביתי

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 14/10/17 21:53 כד בתשרי התשעח

שאלה

שלום. שמי תומר, אני בן 17. אני מארגן "על האש" עם חברים בשישי בערב בעוד כמה שבועות. יש בשכונה כמה שכנים דתיים, חשוב לציין שאני מקיים את המפגש בחצר ביתי ולא במקום ציבורי. אני רוצה להמנע מלהגיע למצב בו שכן יקיים "כפיה דתית" וינסה להתערב ולהרוס, אחרי הכל, כתוב בתנ"ך "איש איש באמונתו יחיה". שאלתי היא האם קיימת סבירות שמצב כזה יקרה ? ואם כן, מה אוכל לעשות ?

תשובה

שבוע טוב.

1. יישר כח על הכנות ועל האומץ לבא ולשאול.

2. בתנ"ך כתוב 'צדיק באמונתו יחיה' ולא איש באמונתו יחיה. היינו שמי שזכה להגיע למדרגת צדיק חי בכוח אמנותנו. מסיבות פולטיות של הצדקת הכפירה לקחו את הפסוק הנ"ל ושינו מילה אחת בו. מילה אחת, אבל בעלת משמעות רבה.

3. אני בוודאי לא יכול להתיר לך חילול שבת, אלא להיפך. חילול שבת הוא דבר נורא ואיום שפוגם בנשמה, והורס את ייחודנו כעם שהביא את ברכת השבת לכל העולם כולו. אמר רבותינו שאם כל עם ישראל ישמור שתי שבתות כהלכתן מיד תבוא הגאולה. הגאולה טומנת חובה ברכה עצומה ורבה לעולם כולו בכלל ולעם ישראל בפרט. ימים שבהם יהיה שלום עולמי אמיתי-לא יישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה. ימים שבהם כולם יאהבו האחד את השני וידאגו לכולם.

4. המונח 'כפיה דתית' ביסודו לא נכון. לצערנו היום מערכות רשמיות כגון בגץ משנים סטטוס קוו שנוצר במשך עשרות שנים לצד אחד (ולא לכיוון הדתי). סטטוס קוו אינו משאת חייהם של הדתיים. יש בו הרבה ויותר על איך שאנו הדתיים באמת היינו רוצים לראות את המרחב הציבורי בשבת ובחג. הוא נוצר ע"י אנשים חכמים (שרובם לא היו דתיים) שהבינו שכדי לנהל מדינה שבה חיים ביחד כל השבטים השונים בעם ישראל יש צורך בויתורים של כל הצדדים. וכאן יש להסביר משהו חשוב. האמונה הדתית חפצה בשמירת שבת מחולטת. מבחינתה כל עוד יהיה אפילו מקום אחד שיחלל שבת ולא 'בקטנה' זה לא בסדר. החילוניות חפצה בחילול שבת לא מטעמים אידיאולוגיים אלא מטעמי נוחות וכיף - נוח להעביר כך את יום השבתון השבועי. אין אידיאל קדוש שצריך לחלל כל שבת בצורה מסויימת. לעיתים יחללו שבת בהדלקת אש, לעיתים בנסיעה ברכב, לעיתים בצפיה בטלוויזה, ולעיתים אפילו יעבירו את הזמן בשינה, כך שבפועל לא יחללו שבת. נמצא אם כן שהויתור הדתי בעניין שמירת שבת במרחב הציבורי גדול יותר, כי כאמור הוא בעצם ויתור על אידיאולוגיה, בעוד הויתור של החברה הלא דתית הוא ויתור על נוחות שנעשית לעיתים. היכולת האמיתית להגיע לויתורים היא מתוך הכרה שגם השני בן אדם, ועלינו להתחשב גם בו ולא לראות רק את עצמנו.

5. לאור כל הנ"ל, אם תעשה על האש בגינתך בצורה שלא תפריע לאחרים באופן מהותי (מלבד הריח) איני רואה סיבה אמיתית שיגרום למריבות. אמנם אם תעשה מסיבה עם מוזיקה רועשת המפריעה לשכנים, ואתה נמצא בסביבה שבה יש אנשים רבים שהם שומרי מסורת, הדבר בוודאי יציק להם, ואיני חושב שנכון להגיע לעימותים מיותרים בגין חוסר התחשבות, אלא העיקר הגדול הוא לאהוב כל אחד ואחד ולכבד כל נפש ונפש מישראל ולא לנסות להציק ולהעיק.

שנזכה כולנו לאהוב אחד את השני ולכבד איש את רעהו ונזכה לקבל שבתות מתוך רוב שמחה

כתבות נוספות