שאל את הרב

אם ה׳ קיים, מדוע המציא מחלות ועוד חלקן מאוד אכזריות כמו הסרטן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/12/21 18:06 כח בכסלו התשפב

שאלה

היי, אני מתעניינת לדעת משהו, אנשים תמיד אומרים על דברים יפים בעולם ״פלא הבריאה״, אבל מה הם יגידו על בריאת מחלת הסרטן למשל? ומחלות סופניות נוספות כמו ניוון שרירים, זה גם פלא הבריאה? אם ה׳ ברא את העולם הוא יצר מחלה מאוד אכזרית כמו סרטן, שהיא לוקחת בן אדם חי ובריא וגומרת אותו תוך כמה חודשים, סבתא שלי מתה מסרטן וראיתי את במו עיני את הסבל למות מיזה, זו מחלה שהאנושות אפילו לא הצליחה להתמודד איתה עד עכשיו, כמה מלא דברים הומצאו בדגש על תחום הרפואה ולמחלת הסרטן לא הצליחו למצוא פיתרון, עם כל המדענים והאנשים המאוד חכמים שהיו, יש רק כימותרפיה אכזרית שלא משאירה שיער אבל הסיכוי להבריא ממנה הוא רק 50%, לחברה שלי היה אח שהחלים מסרטן אבל הוא חזר לו שוב ושוב עד שבסוף נפטר מיזה כמה ימים לפני יום הולדת 20, זו מחלה אכזרית שגם ילדים בני פחות מ10 מתו ממנה שאפילו עדיין לא מגיע להם שום עונש, למה הומצאו מחלות נוראיות ואכזריות? מה טוב בלהיות חולה? ילדים קטנים רק מתחילים את חייהם וכבר חולים המון פעמים.

שאלה נוספת אם אפשר לשאול - מדוע הייתה שואה? ה׳ לא אמור להגן על העם שלו? למה לא גרם להיטלר למות? יכלה להיות מדינה גם בלי שואה.

שאלה שלישית - היה לפני איזה חודש מוות נוראי של ילד ישראלי בן 9 בתאילנד שמת מעקיצה של מדוזה ארסית, למה להמציא בעלי חיים כאלו? במה זה טוב? מילא מדוזה שרק עושה צריבה.

תשובה

את שואלת שאלה טובה מאד. סוגיית הרע בעולם נידונה ועולה בהרבה מקומות, ויש עליה סוגים שונים של תשובות. הנושא עמוק מאד ואי אפשר להקיף את כולו, אך בכל זאת אנסה במסגרת הזו להניח דעתך בתשובה מספקת בעז"ה.

מחלת הסרטן היא מחלה ארורה. את צודקת שהסבל של החולה, עם כל הטכנולוגיה הרפואית המדהימה שיש היום – עדיין גדול. אנחנו לא מטשטשים חלילה את הרע, אבל אנחנו כן יכולים להסתכל על התמונה הכוללת בצורה אחרת.

ברשותך, אתייחס לכל שלוש השאלות שלך, כשאלה אחת: למה יש רע בעולם? אם אפשר היה לברוא עולם בלי רע, למה ה' לא עשה את זה?

כדי להבין את התשובה, אשאל אותך שאלה: מניח שיצא לך פעם לאכול סוכריה מתוקה. נכון? האם ניסית לאכול עשר סוכריות אחת אחרי השנייה? לכאורה מה רע, מי שאוהב מתוק - יהנה! אבל אפילו מי שאוהב מאד סוכריות ומתוק, לא מסוגל לאכול כל כך הרבה בבת אחת. זה הופך למגעיל! כלומר, גם מתוק צריך להכניס במידה. גם המתוק צריך גבולות. הקדוש ברוך הוא רוצה רק להיטיב איתנו. "טבע הטוב – להיטיב". אך תארי לעצמך שעד כמה שאמא רוצה להיטיב לבנה, כך ה' רוצה להיטיב לנו בלי גבול. "עד שיבלו שפתותיכם מלומר די". אבל אנחנו בני אדם, וכמו שאנחנו לא יכולים להסתכל על השמש מרוב אור, כך אנחנו לא מסוגלים להכיל כל כך הרבה אור, טוב ומתיקות אלוקית – בכלים המוגבלים שלנו.

לכן ה' עשה איתנו טובה גדולה, וברא לנו גם כן את הרע. הרע הוא הגבול בעולם. הטוב, עד כמה שהוא טוב, מיסודו הוא בלי גבול. ואכן אנחנו יכולים לראות מקרים נוראיים שמקורן אמנם באהבה, אבל מוגזמת ופסולה. גם לאהבה צריך לשים גבול.

תגידי, מה את מעדיפה? לקבל שכר ללא שום עמל ויגיעה, או להרוויח ביושר על עבודה שאת עושה? עולם שכולו טוב ומלא שפע, היה גורם לנו להתבייש. "נהמא דכיסופא" קוראים לזה בספרים הקדושים. כלומר, לחם בושה. לחם שמגיע לנו ללא שום מאמץ ויגיעה, אלא לחינם. הקב"ה ברא את הרע כדי שנוכל לקבל את השכר על המצוות שאנחנו עושים, ביחס לרע. אם נתגבר על הרע – השכר שנקבל יהיה אמיתי ונכון, ולא מתנת חינם. שכר ועונש.

גם בחינוך הילדים נדרשים לפעמים להעניש או אפילו להכאיב – אבל זה כמובן לטובתו של הילד. האם אבא שלוקח את בנו לרופא שיניים שמכאיב לו – עושה לו עוול? חלילה! הוא רוצה בטובתו על אף הכאב העכשווי. וגם לאבא ודאי כואב לראות את הבן שלו סובל. אבל הוא יודע שזה הכרחי, ובסופו של דבר, גם אם עכשיו רע – זה לטובתו בלבד.

אנחנו לא יודעים למה הקב"ה מביא על אדם מחלה, או על העם שלנו צרות ודברים קשים. לפעמים כדי לעורר אותנו בתשובה, לפעמים כדי שנשים לב לסביבה שלנו. אולי שכחנו קצת שיש בורא לעולם ורק ככה אנחנו נזכרים? האם מהשואה הנוראה והאיומה יצא גם טוב? ודאי. אמנם שם, בשיא התופת – הכל היה נראה רע גמור, ובצדק. אך מה קרה רק שלוש שנים לאחר מכן? קמה מדינת ישראל! האם אפשר לנתק את המאורע הניסי וההיסטורי הזה מהשואה הנוראה? לא. ודאי שיש לה קשר ישיר. אנחנו לא מחשבים חשבונות שמים, ולא לכל דבר יש תשובה. אך כמו הילד שכרגע לא מבין למה אבא לוקח אותו לרופא שיניים שיכאיב לו, אבל כשיגדל ודאי יבין. כך אנחנו לא מבינים כרגע למה אבא שבשמיים מכאיב לנו. אבל לעתיד לבוא "מלאה הארץ דעה את השם כמים לים מכסים", ואז נזכה לראות את המהלכים האלוקיים ואת הסיבה למה שלא יכולנו לדעת עד עכשיו.

מאחל לך, לי ולכולנו, שנזכה לדעת ולהרגיש שכל מה שה' עושה – הוא לטובתנו. גם אם כרגע הוא נראה לנו רע גמור, וברע ודאי צריך להילחם כל הזמן, בתוך תוכנו נזכור שהקב"ה הביא אותו עלינו – בשבילנו ולטובתנו.

בהצלחה רבה!

ישראל

כתבות נוספות