שאל את הרב

אם אוהבים מישהו הוא אוהב בחזרה?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 26/05/21 14:19 טו בסיון התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב, אם רשום כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם, אז אם אתה מרגיש רגשות למישהו אז הוא מרגיש אלייך גם? אם אתה אוהב מישהו אז הוא אוהב אותך גם? ואם לא, אז איך המשפט בא לידי ביטוי? תודה כבוד הרב

תשובה

ב"ה

שלום.

אכן החכם באדם אמר בספר משלי את הפסוק "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" ונכון הוא שכולם מכירים את מה שאת כתבת שהוא פירושו של הגר"א לפסוק " "כמו המים שמראים פני האדם כפי שמראה עצמו למים, אם יעקם פניו גם המים יראו כן, כן לב האדם לאדם – אם ליבו טוב לאדם, אותו אדם גם כן טוב עימו, אף שאינו יודע ליבו".

אולם התרגום יונתן פירש אחרת את הפסוק ומשמעו שכמו שהמים משקפים לכל אד את הפנים שלו כך בעצם כל אדם הוא עם היחודיות שלו ועם הלב המיוחד לו. ואין שני בני אדם דומים כלל. כולנו שונים אחד מהשני. ואכן חכמתו של בורא עולם יצרה אותנו שונים ואפילו טביעות האצבעות של כל אדם שונות הם!!

ועל כן בודאי שיש פנים רבות להבין את דברי החכם באדם אבל אין זה אומר שאם אדם רוצה לאהוב אדם אחר אז הוא כל היום וכל הלילה יחשוב עליו.

אהבה היא פונקציה של נתינה.ודרגות רבות יש לאהבה בין אדם לבורא ובן אדם לחברו.

וברור הוא שאם אדם משדר אנרגיה חיובית לחברו ואומר לו בוקר טוב בסבר פנים יפות ובשמחה הרי שגם חברו יענה לו בוקר טוב בסבר פנים מאירות ובששון.כי כמים הפנים לפני כן לב האדם לאדם.

אני אצטט לך גם פירוש נפלא ביותר של הבעל שם טוב בפירושו על הפסוק "ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים."

כשאדם עומד אצל מים נראה הצל שלו גדול על המים, וכשהאדם מרכין את עצמו, כן הצל נעשה קטן, וכל מה שהאדם מרכין עצמו יותר אצל המים נעשה הצל קטן עוד יותר, עד שכשהאדם משים הפנים שלו על המים אזי בא גם הפנים של הצל נגד פניו של האדם, כן לב האדם לאדם, כשאדם חושב בעצמו שהוא גדול, אזי חבירו גם כן גדול, וכשאדם מקטין עצמו לפני חבירו, אזי חבירו גם כן מקטין את עצמו, עד שהקטנות הוא שלא יוכל יותר להקטין, אז גם חבירו עושה כן, ואז נעשה בהם השווי, ונעשה בהם שיהיו שוים,

וזהו שנאמר אצל משה ודיבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו, ר"ל לפי הקטנות של איש נגד חבירו כן חבירו הוא גם כן קטן, ונעשים שוים פנים אל פנים, כן משה מאחר שהיה מקטין את עצמו נגד הבורא ברוך הוא, כן כביכול הקטין הבורא את עצמו נגד משה ודיבר עמו פנים אל פנים, נמצא פנים של הבורא הוא כמו הצל שנעשה לפי ערך הפנים של משה, וזו המדרגה אין יכול שום אדם, רק משה "

לסיכום הבאתי לך 3 גישות המביאות לידי ביטוי את פירשו הפסוק.

בברכה,

עוזיאל אליהו

כתבות נוספות