שאל את הרב

איך אפשר לדעת שהקבה איתנו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/08/22 15:04 כב באב התשפב

שאלה

איך אפשר לדעת שהקבה לא ברא את העולם ואז עזב אותו? ושהוא באמת נמצא איתנו ושומע את התפילות שלנו?ומסתכל אם אנחנו הולכים בדרך התורה והמצוות?

תשובה

שלום עדי.

שאלה מעולה שאלת. המרחק שלפעמים חווים מהקב"ה זה דבר טבעי שקורה הרבה למבוגרים ולנוער כאחד.

אז איך אנחנו יכולים לדעת שיש עלינו השגחה?

ישנם תשובות רבות לשאלה זו. יש נטיה כשמתעסקים בשאלה הזו לחפש הוכחות ניסיות. לדוגמא: "תראי את הנס שקרה פה" או "תראי את מה שקרה שם." אבל תשובות כמו אלו הרבה פעמים לא מצליחות להחזיק לאורך זמן.

התשובה שאני אוהב היא מה שאמר ר' יהודה הלוי (ריה"ל) בספרו על מלך כוזר לפני 1500 שנה. בספר מתאר ריה"ל מלך שחולם חלום. ובחלום מתגלה אליו מלאך שאומר לו כל לילה- "כוונתך רצויה אך מעשיך אינו רצוי." המלך מבין שהוא צריך לשנות את מסלול חייו והוא מזמין אליו לבירור יהודי, מוסלמי, נוצרי ופילוסוף. לבסוף לאחר הבירור מחליט המלך להתגייר. מה הוא אותו חלום? מה הכוונה בדברי המלאך? התשובה היא שהחלום הוא אינו חלום אמיתי אלא חלום שאנחנו חולמים כל יום כל הזמן. החלום הזה הוא מפגש שלנו עם הנשמה שלנו. וכל יום הנשמה שלנו אומרת לנו בפנים להתקדם ולשאוף. הנשמה היא חלק קטן שהקב"ה הטמין בתוכנו כדי שנוכל תמיד, בכל זמן שהוא, לפנות אליו ולדבר איתו.

יוצא מכאן שהחיפוש שלנו אחרי הקב"ה לא צריך להיות דרך ניסים ונפלאות שקורים בעולם. החיפוש שלנו אחרי וצריך להיות מתוך חיפוש האני. ברגע שאמצע את הנקודה הפנימית שלי אוכל להרגיש ולמצוא את הקב"ה בכל תנועה שלי. וכך לא אפחד שחס וחלילה הקב"ה עזב אותנו. הקב"ה תמיד איתנו כאבא אוהב הדואג לבניו. לפעמים האהבה הזו מתבטאת גם בלאתגר אותנו כדי שנצמח מתוך האתגר.

להרחבה אני ממליץ בחום לפתוח את ספר הכוזרי בפתיחתו וכן כל המאמר הראשון מדבר על נושא זה.

שיהיה בהצלחה גדולה עם מציאת האני!

איתן

כתבות נוספות