שאל את הרב

איך עונים "אמן, יהא שמה רבא"?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 21/04/21 00:39 ט באייר התשפא

שאלה

שלום כבוד הרב, עד איפה עדות המזרח עונים "יהא שמה רבא", עד המילה "יתברך", או שממשיכים הרבה עד המילים "דאמירן בעלמא"?

במידה ועונים עד "דאמירן בעלמא", והחזן מגיע ל" שמה דקודשה בריך הוא" לענות אמן למרות שעוד לא סיימתי לומר עד "דאמירן בעלמא" ?

באמצע ברכה קצרה אני יודע שלא מפסיקים לענות אמן, וכן בהתחלת וסיום ברכות ארוכות. בברכות ארוכות שעוצרים באמצע אמירתם לענות לחלק מהאמנים וכן ל"אמן, יהא שמה רבא", לענות עד "דאמירן בעלמא" או לא?

מה נאמר על מעלת עניית יהא שמה רבא בכוונה? תודה רבה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואל שלום,

א. יש מנהגים כך ויש כך. מדברי מרן בבית יוסף אין הכרעה ברורה. יש שנהגו עד 'בעלמא' כי יש כ"ח תיבות והם כנגד דברי הגמרא שכל העונה אמן בכל כוחו קורעים לו גזר דינו, וכ"ח זה סימן לזה.

המנהג שהיה רווח הוא לענות עד 'יתברך' או עד 'בריך הוא'. בכל מקרה - לא פחות מזה.

ב. אכן, עליך לענות אמן.

(מקורות: כף החיים נו כט | יביע אומר חלק א סימן ה אות ג')

ג. אם אתה נמצא במקום שלא מפסיקים בו - לענות עד יתברך.

ד. על עניית אמן יהא שמיה רבא הבאנו לעיל מה נאמר.

מקורות נוספים:

ברכות נז, א

הרואה הספד בחלום - מן השמים חסו עליו ופדאוהו. והני מילי - בכתבא. העונה יהא שמיה רבא מברך - מובטח לו שהוא בן העולם הבא. הקורא קריאת שמע - ראוי שתשרה עליו שכינה, אלא שאין דורו זכאי לכך.

ברכות ג א

בשעה שישראל נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ועונין יהא שמיה הגדול מבורך הקדוש ברוך הוא מנענע ראשו ואומר: אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו כך.. (עיין שם כל הסיפור)

מדרש משלי ד

ר' ישמעאל אומר בשעה שישראל נאספין בבתי מדרשות ושומעין אגדה מפי חכם, ואח"כ עונין אמן יהא שמיה רבא מברך, באותה שעה הקב"ה שמח ומתעלה בעולמו, ואומר למלאכי השרת בואו וראו עם זו שיצרתי בעולמי כמה הן משבחין אותי.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות