שאל את הרב

איך להתחזק באמונה?

חדשות כיפה רבני בית הלל 24/04/18 10:30 ט באייר התשעח

שאלה

לפני כמה שנים האמונה שלי היתה ממש חזקה!, האמנתי שכל דבר שקורה הוא לטובה.לא לעגתי לאנשים, עזרתי לכל מי שצריך, האמונה שלי הייתה כל כך חזקה, החיים שלי היו פשוט מושלמים. אך לאט לאט עם השנים האמונה שלי ירדה וירדה וירדה, עד שכמעט ולא נמצאת, אני מרגישה שאין טעם לחיים, ששום דבר לא קורה לטובה וכלום לא הולך לי. איך להתחזק לאט לאט באמונה כמו שהייתי? תודה מראש.

תשובה

שלום יסמין!

שלום וברכה, ראשית אומר, שאין אדם שאין לו שאלות וקשיים באמונה. מי רב ומי מעט, מי לעתים רחוקות ומי לעתים מזומנות. אבל חשוב מכך, עצם זה שהדבר מפריע לך ושאת מודעת לדברים ומנסה למצא לכך תשובה ופתרון, רק מראה עד כמה שאת בעצם חזקה וכבר בדרך הנכונה.

לגופם של דברים, קשה מאד לדון בנושאים כגון אלה בכתב ובאופן כוללני. הניואנסים כה רבים ועדינים שהמשיב צריך לכוון אותם בזהירות על פי הבעת פני השואל – דבר בלתי אפשרי בכתב.

והיות שכך, חייב המשיב להשאר ברמה הכללית ולכן במידת מה השטחית ביותר בעוד שהשאלה באה ממעמקי הנפש.

קורה רבות שאנו מתקדמים נפשית, שכלית, רגשית - ובמידת מה אמונתנו נשארת קצת מאחור, נשארת קצת ילדותית. והאתגר העומד לפני כולנו הוא לאפשר לאמונתנו להתבגר יחד איתנו.

זהו אחד האתגרים הקשים של תקופת ההתבגרות: איך לשַמֵר את התמימות של ימי הילדות מבלי שתמימות זו תשאר ילדותית. תמימות שיודעת להתמודד עם המציאות ולא תמימות שעוזרת להתעלם ממנה. וגם תמימות שלא מאפשרת למציאות להרוס אותה.

בהיותנו ילדים, והמציאות קשה, או לא מוצאת חן בעינינו, אנו מספרים לעצמנו סיפורים. יוצרים לעצמנו עולם וירטואלי, מדומה.

אבל התמימות הבוגרת אינה נאיביות עיוורת. את נמצאת בשלב שבו את מגלה את המשמעות של המילים "לתקן עולם".

את מגלה דוקא את משמעות המשימה "להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש" ולכן הדבר הראשון זה לדעת שאת לא לבד. המשימה היא קיבוצית, של כולנו, וחלה על כלל ישראל וכל אחד מאתנו לוקח בה חלקו - ומתחיל לתקן את העולם החל מעצמו.

בנוסף, צריכים אנו לזכור שהסוגיות של אמונה גם הן צריכות תחזוק ולימוד. אל לנו להסתפק בשכבות הראשוניות הילדותיות שהתרגלנו אליהן מגן הילדים דרך בית הספר, אלא עלינו ללמוד ולהתפתח והוסיף את השכבות הבוגרות יותר בכדי לחזק את עצמנו ולבנות את בניין האישיות והאמונה שלנו.

לא עליך המלאכה לגמור ולא את בת חורין לבטל ממנה. ב"הצלחה!

מוזמנת לפנות באופן ישיר אם יש לך שאלות נוספות.

ירֹחם

התשובה התקבלה מהרב ירחם שימשוביץ, רב מרבני בית הלל.

כתבות נוספות