שאל את הרב

איך מפסיקים את התלות בחברה ועדיין משמרים את הקשר לטווח ארוך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/05/22 20:23 כד באייר התשפב

שאלה

הייתה לי חברה טובה ברמות ידענו ממש הכל אחת על השניה. הקטע שאחרי חצי שעה בערך הפסקנו להיות חברות מכל מיני סיבות בהתחלה ממש התרחקנו ועכשיו אנחנו סבבה כזה... (חברות לכיתה) מאז הדקתי קשר עם חברה טובה אחרת ואני פשוט אוהבת אותה. אני מנצלת כל הזדמנות להיות איתה. אני כל היום רק איתה לא מצליחה לשלב אותה עם חברות שלי וזה כבר מרגיש לי רע.

1. איך להצליח לפעמיים להגיד סטופ ולהיות עם בנות?

2.איך לשמר את הקשר הזה הפעם לטווח ארוך?

תשובה

שלום לך.

החוויות שאת מתארת בשאלה נשמעות מורכבות, אך עם זאת כדאי לדעת שאלו חוויות שקורות למתבגרים רבים ואת לא לבד. השאלה שלך היא הזדמנות טובה לחשוב איך להתמודד עם הסיטואציה של חברות בגיל ההתבגרות ואיך להרחיב את מעגל החברים.

בשאלתך את מתארת פיתוח תלות בחברה טובה שהייתה פעם, ושאת מפחדת שהתלות הזו תתפתח שוב עם החברה החדשה. נתחיל להגדיר מהי תְּלוּת- הסתמכות על דבר⁻מה אחר, חוסר עצמאות. במקרה הזה, התלות היא חברתית, אנו הופכות את החברה למרכז העיקרי בחיים שלנו ולא שמות לב לתחומים אחרים או חברות אחרות. המצב הזה יכול לעורר חוסר עניין ומיצוי של החברות גם מהצד השני וגם מהצד שלנו, זה מוביל לשאלות ששאלת וננסה לענות על 2 השאלות ביחד – אז איך נדע להפסיק את התלות החברית ולהגדיל את מעגל החברות ומהצד השני נוכל לשמור על הקשר עם החברה לטווח הארוך?

קודם כל כדאי להבין שחברות ומערכת יחסים היא מרכיב חשוב בחיים שלנו. מערכות היחסים המקיפות אותנו בין ההורים, אחים/אחיות, חברים/חברות, בן/בת זוג וכדו' הן חשובות להתפתחות שלנו וגם לתחושה האישית הטובה שלנו, לדעת שאנשים שמקיפים אותנו אוהבים אותנו ומשמעותיים עבורנו. ועם זאת, יש את ה"אני" בתוך מערכת היחסים, וכדאי שלא להזניח את עצמנו. מומלץ להשקיע במערכות היחסים שלנו, אך כדאי לזכור לא להפוך את האחר במערכת היחסים למרכז חיינו ועולמנו ומהצד השני לשכוח שאנחנו קיימים. אם נבין ולא נזניח את ה"אני" נוכל לפתח ולטפח את מערכות היחסים בחיים שלנו בצורה תקינה ובריאה ללא תלות ותחושה של חוסר עצמאות בקשר.

הפסקת התלות תתחיל בזיהוי ומודעות לסיטואציה, להבין שאנו מפתחים תלות לדמות החברה בחיים שלנו. ברגע שזיהינו, נוכל לבצע פעולות:

1. לדבר עם החברה, להגיד לה שאת מרגישה שהחברות ביניכן חשובה לך ואת רוצה שהיא תישמר לטווח הארוך, אבל את מרגישה שאת מתחילה לפתח תלות בקשר. עצם השיחה יכולה לחשוף את החברה למה שאת מרגישה ואולי הוא תוכל לעזור בהתמודדות עם הסיטואציה. בשיחה תוכלו לקבוע מה אתן רוצות לעשות יחד, מתי אתן רוצות להיפגש ומתי אתן משאירות זמן לעצמכן, למשפחה, לחברות אחרות וכו'.

2. אפשר לנסות להגדיל את מעגל החברות ע"י פעולות כמו לדבר עם בנות מהכיתה שלא דיברת איתן אף פעם, להציע לחברה או כמה חברות לעשות מפגשים חברתיים משותפים מחוץ לבית הספר, ללמוד למבחנים או לעשות עבודות עם חברה אחרת.

3. כמו שנאמר מקודם, כדאי להשקיע ב"עצמי" בתוך מערכות היחסים שלנו, אפשר לעשות זאת ע"י טיפוח תחביבים קיימים או כאלו שתמיד רצינו לפתח. דוגמאות לתחביבים שאפשר להתמקד בהם - כושר, כתיבה, שירה, ריקוד, אומנות וכו'. אפשר לעשות מדיטציות, לשמוע פודקאסטים מעניינים או ללכת לשיעורים בנושאים שונים ועוד ועוד.

4. לבסוף, שמירת קשר לטווח ארוך מצריכה השקעה וזמן. החברות הזו חשובה, ולכן כדאי להתאמץ בלשמור על קשר אך לא נשכח שהחברות הזו הדדית ולא תלותית. נעשה זאת ע"י התעניינות בצד השני, להקשיב ולהכיל את החברה, להקדיש זמן לפעילויות משותפות וזמן ביחד. אפשר לשלב את הזמן שלכן עם חברות אחרות ולא רק שתיכן לבד, כך זה לא ירגיש ממש אינטנסיבי ותלותי.

לסיכום – תיארת בשאלתך הקושי בחברות שהיא אינטנסיבית והפחד לאבד את הקשר עם החברה, כמו שקרה בעבר. שאלת איך משמרים את הקשר לטווח הארוך ומהצד השני מפנים את הזמן לחברות אחרות. הגדרנו מהי תלות במערכת יחסים ואיך נוכל לזהות אותה. לאחר מכן דיברנו על כך שיש לנו מערכות יחסים רבות המקיפות אותנו בחיים, וכדאי שלא לשים את האחר כמרכז חיינו, ולהתמקד גם בעצמי בתוך מערכות היחסים. לבסוף הצענו פעולות להפסקת התלות, הרחבת מעגל החברים ושימור הקשר לטווח הארוך – שיחה עם החברה על הקשר שלכן, ניסיונות בלדבר ולצאת עם חברות אחרות, פיתוח ה"עצמי" בתחביבים ובדברים שמעניינים אותנו ושימור הקשר ע"י התעניינות והשקעה.

את מוזמנת לשתף אותנו בתחושות ובהתמודדות שלך, ולפנות אלינו גם בווטסאפ ובמוקד הטלפוני 8298*.

שיהיה בהצלחה רבה!

אור

כתבות נוספות