משרד האוצר סיכם עם בנק ישראל: יוארך מתווה הקורונה של מסגרות האשראי

שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון סיכמו על תיקון הצו במטרה לאזן בין שתי מטרות: שמירה על לקוחות בעלי מסגרת אשראי נמוכה וקידום התחרות בשוק הבנקאות בישראל

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 13/01/22 17:46 יא בשבט התשפב

משרד האוצר סיכם עם בנק ישראל: יוארך מתווה הקורונה של מסגרות האשראי
הגיע להסכמות עם בנק ישראל ויו"ר ועדת הכלכלה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בעקבות דיון בנושא מסגרות האשראי שהתקיים בוועדת הכלכלה, הוחלט כי בהתאם להסכמות שגובשו בין כלל הגורמים, בהם משרד האוצר, יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ובנק ישראל, הצו לשינוי השיעור והסכומים לעניין צמצום מסגרות אשראי יתוקן. 

לפי הגדרת החוק, ההחלטה מתקבלת על ידי שר האוצר, בהסכמת נגיד בנק ישראל ויובא מאוחר יותר לאישורה של ועדת הכלכלה. מטרת השינוי היא לאזן בין שתי תכליות הכרחיות – שמירה על לקוחות בעלי מסגרת אשראי נמוכה וקידום התחרות בשוק הבנקאות בישראל. צו זה מפורסם היום להערות הציבור ויובא להצבעה בוועדת הכלכלה.

במסגרת ההסכמות נקבע כי יוארך בשנה נוספת המתווה שנקבע בשנה שעברה ובכך תימנע הפחתה נוספת של מסגרות האשראי במקביל להמשך התפשטות זן ה"אומיקרון" והשפעתו על המשק הישראלי. כלומר, הבנקים שמהם הופרדו חברות כרטיסי האשראי יחויבו לעמוד בשיעור של 55% מסך המסגרות שהועמדו על ידם לציבור ב-2015, יאסר על הבנקים להפחית את מסגרות האשראי מתחת ל-7,500 שקל ומסגרות מתחת לתקרה של 7,500 שקל לא יילקחו בחשבון בחישוב המסגרות לצמצום.

על מנת להסיר את אי-הוודאות בנושא בהמשך, מוצע במסגרת הצו לקבוע מתווה מפברואר 2023, ועד לסיום תקופת הצמצום בחוק בינואר 2024. במסגרת המתווה הבנקים שמהם הופרדו חברות כרטיסי האשראי יחויבו לעמוד בשיעור של 51% מסך המסגרות שהועמדו על ידם לציבור ב-2015 כאשר מסגרות מתחת לתקרה של 8,500 שקל לא יילקחו בחשבון בחישוב המסגרות לצמצום, וכן יאסר על הבנקים להפחית את מסגרות האשראי מתחת ל-8,500 שקל.

מתווה זה יאפשר מצד אחד את קידום התחרות וצמצום הריכוזיות בשוק האשראי בישראל בהתאם למטרות החוק, ומצד שני יאפשר לבנקים למקד את הצמצום באוכלוסיות בעלות מסגרות אשראי גבוהות תוך הימנעות מפגיעה משמעותית בבעלי מסגרות אשראי נמוכות.

שר האוצר, אביגדור ליברמן התייחס לסיכום ואמר: "מתווה זה מראה כי משרד האוצר מחויב להמשך קידום התחרות בשוק הבנקאות ובהכנסת שחקנים חדשים שיוכלו לאתגר את המערכת הבנקאית, תוך שימת לב למצב משקי הבית בזמן התפשטות זן ה"אומיקרון", להגנה על העסקים הקטנים ולאתגרי האוכלוסיות השונות".

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת מיכאל ביטון הוסיף כי, "המתווה שגיבשנו מציג מענה ראוי תוך חשיבה על כלל השיקולים- החל מהתחשבות בלקוח הפרטי ובעסק הקטן וכמובן דואג להגברת התחרות בענף. המתווה המוצג היום להערות הציבור מאפשר לשמור על מסגרת האשראי בתקופת הקורונה. הוא פתרון טוב לכלל קבוצות ושכבות האוכלוסייה הישראלית. בעוד שנה, בפעימה נוספת המתווה המוצע יקטין באופן מידתי את מסגרות האשראי לטובת הגברת התחרות. נביאו לאישור וועדת הכלכלה בראשותי בהקדם".