חקלאות מחקרית: אולפנת רגבים בגולן פותחת מגמה מפתיעה ומסקרנת

תכנית רגבים מוכרת על ידי רבים בתור מצמיחה של מוסדות לימוד המשלבים את עבודת האדמה ועבודת השם. מגמה חדשה שנפתחת באולפנת רגבים בגולן ממצבת אותה בחזית השליחות החקלאית הלאומית

חדשות כיפה תוכן שיווקי 11/01/22 13:34 ט בשבט התשפב

חקלאות מחקרית: אולפנת רגבים בגולן פותחת מגמה מפתיעה ומסקרנת
צילום: אולפנת רגבים בגולן

מביני דבר מכירים את תכנית רגבים, ואת המוסדות המאופיינים בתכנית לימודים מרתקת וייחודית בנוף החינוך הדתי בארץ. רגבים דוגלת בשילוב של עבודת האדמה עם עבודת הלב, מתוך אמונה שהעברת האחריות לבני הנוער תצמיח מהם את המיטב הן בשדה והן בכיתה.

יום של תלמידות רגבים מתחיל בשש בהשכמה עצמאית, תפילה והתארגנות. לאחר מכן הן עולות על הסעות שמביאות אותן לשדות ולמרכזי חקלאות בגולן. שם הן שולפות מזמרות ואיתים, ומשקיעות את עצמן בחמש שעות עבודה פיזית מאומצת בטיפוח ההיאחזות של עם ישראל בקרקע של ארץ ישראל.

לאחר מחצית יום עבודה הן שבות לבית הספר, מתרעננות ואוכלות ופותחות את המחצית השניה של יומן, הפעם בכיתה. הבנות ניגשות כולן לבגרות מלאה, כאשר ישנן אף כאלה המרחיבות מקצועות מתוגברים שונים כמו פיזיקה, ביולוגיה ועוד. 

המסלול החדש שנפתח בימים אלו הוא דוגמה יפה למומחיות של רגבים להוביל תכניות חינוכיות "מחוץ לקופסה", ולשלב בין ערכי תורה, אהבת הארץ וחינוך לאחריות לאומית לבין צמיחה אישית והוצאה לפועל של הכוחות והיכולות של התלמידה. שילוב של אדמה ומצוינות, מיזוג בין עולמות המחקר והחינוך ובין עולמות ידע מגוונים.

צילום: אולפנת רגבים בגולן

ה"סיירת" החקלאית

מסלול חדש הנפתח בימים אלה באולפנת רגבים בגולן מהווה פריצת דרך המשלבת בין עולם החינוך לעולם המחקר היישומי, עתיד לסייע באופן משמעותי לשינוי פני החקלאות הישראלית ולקדם אותה לעבר עתיד מדעי חדשני.

לאחר שהפכו מוסדות רגבים וביניהם אולפנת רגבים בגולן לכוח האדם היהודי המשמעותי ביותר בקרב החקלאים בארץ, מבקשים עתה באולפנת רגבים בגולן לבנות קומה נוספת של שליחות ולהפוך לחוד החנית של ההייטק החקלאי בארץ. תלמידות שייבחרו במסלול המחקר ישתלבו לאורך שנות התיכון שלהן בעבודה המחקרית במרכזי המו"פ החקלאיים בגולן, יסייעו לחוקרי הגולן במציאת פתרונות חדשניים לחקלאות העתידנית של הגולן ואף יבצעו מחקרי שטח עצמאיים מתוך היכרותן את אתגרי החקלאות הגולניים מעבודתן היומיומית.

בכך ממצבת את עצמה רגבים בגולן לא רק כמסייעת ותומכת בכוח האדם היומיומי של החקלאות ברמת הגולן אלא כיוזמת ומובילה מהפכות חקלאיות טכנולוגיות וזאת כחלק בלתי נפרד מחזון התורה ואהבת הארץ החי ותוסס ברגבים. 

עבור תלמידות בוגרות ח' מדובר בחידוש ברמה הארצית: הזדמנות מיוחדת לשלב יכולת לימודית גבוהה ושאפתנות טכנולוגית עם עולם הערכים העמוק של אהבת התורה והארץ ותודעת השליחות המאפיינת את רגבים. שילוב ראשון מסוגו בין עולם המחקר והפיתוח החקלאי לעבודת האדמה בשטח. המסלול מיועד למי שמעוניינת לבנות את עולם הערכים הרוחני והלאומי שלה, ויחד עם זה להעמיק את לימודיה בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מחקר וטכנולוגיה ובכך ולהיות חלק מראש החץ המדעי של הובלת החקלאות הישראלית לעבר עתידה.

צילום: אולפנת רגבים בגולן

עבודת האדמה, עבודת השם

התוכנית היא בת ארבע שנים ויוצרת מדרג והתאמה לרמתה של התלמידה. השנה הראשונה היא שנת עבודה חקלאית לצד למידה והכנה, ובה יערך מיון התאמה להמשך התוכנית. בשנה השניה יוקדשו עיקר הזמנים למבואות, עבודה חקלאית לצד אוריינטציה מדעית, איסוף רישום ועיבוד חומרים. כל אלה משמשים כהכנה לשנה השלישית והרביעית בה תיערך עבודה מחקרית אמיתית - הכנת פרויקט גמר מדעי יישומי הנותן מענה לאתגרי האזור ומסיע לחקלאות הגולנית. פרויקט הגמר הזה עתיד להיות ברמה של נקודת זכות אקדמאיות לתואר.

כל אלה שייכים לתפיסת העולם הרחבה של תכנית רגבים הרואה בעבודת האדמה לא רק כלי חינוכי עוצמתי הבונה את אישיותן של התלמידות אלא גם ובעיקר משימה לאומית חלוצית של הובלת החקלאות הישראלית בידי בני הנוער קדימה אל העתיד. 

המסלול החדש מוכיח שוב שברגבים נבנה מרחב חינוכי מיוחד במינו ברמה הארצית, הבנוי על קריאת השטח והירתמות למשימות הדור יחד עם למידה והתפתחות אישית, שילוב המוציא מבני הנוער שלנו את המירב והמיטב של יכולותיהם.  

צילום: אולפנת רגבים בגולן


לפרטים על התכנית החדשה לחצו כאן 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

Paste this code as high in the of the page as possible: Additionally, paste this code immediately after the opening tag: