הצלחה בצבא - הכול מתחיל בצו ראשון

הצו הראשון הוא המפגש הראשוני של צעירים רבים עם הצבא, כשבמידה רבה, איכותו של המפגש הזה יקבע אחוז ניכר מהמשך שירותם הצבאי. אז איך להתכונן לצו הראשון? ומה בכלל קורה ביום הזה? כל הפרטים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 30/12/20 22:15 טו בטבת התשפא

הצלחה בצבא - הכול מתחיל בצו ראשון
מלש"בים בבקו"ם, צילום: Yossi Zeliger/FLASH90

"צו ראשון" הוא יום ההיכרות הראשון של בני הנוער בישראל עם צה"ל, והוא מורכב ממספר תחנות אותם עוברים המלש"בים (מלש"ב = מועמד לשירות ביטחון). מטרת התחנות היא זיהוי הפוטנציאל והיכולות האישיות של מלש"ב, וזאת על מנת שצה"ל יכיר אתכם יותר ויוכל להחליט על בחירת התפקיד במתאים ביותר במערך הצבאי.

כנהוג - לאחר קבלת "צו ראשון" בדואר, על המלש"ב להתייצב בלשכת הגיוס בתאריך המיועד, וזאת לאחר שהוא מילא את השאלון הרפואי המצורף אל הצו בתוספת אישור רפואי מרופא המשפחה.

הצבא מאפשר למוסדות תיכוניים, בתיאום מראש עם לשכת הגיוס, לבצע את יום המיון בצורה מרוכזת כך שכל תלמידי השכבה מגיעים ביום אחד מרוכז ומבצעים את יום המיון, ובכך מקלים את התהליך הבירוקרטי של מעבר היום בצורה מהירה למען התלמידים. יום כזה נקרא "צו אחוד" או "צו בצוותא" והוא מתבצע על ידי לשכת הגיוס ומנהלי בית הספר במקביל.

יום המיון מורכב מארבע תחנות:
1. תחנת אימות נתונים - מטרתה היא לוודא כי לצבא אכן יש את הנתונים המעודכנים ביותר (תאריכי לידה ותעודות זהות של הורים ואחים, מידע על בגרויות וכו'). בסוף תחנה מתבצע מבחן קצר אר בא לבחון את יכולות העברית שלכם - מבחן זה נקרא "מבחן סימול עברית".

2. תחנת ראיון אישי - במשך 20 עד 60 דקות מתבצע ראיון על ידי מראיינת פסיכוטכנית. המראיינת שואלת אתכם מספר שאלות מתחומים שונים וזאת במטרה להכיר אתכם ואף לנסות להבין את רמת המוטיבציה שלכם לשירות משמעותי בכלל ובקרבי בפרט. חשוב לציין כי נכון להיום כל מלש"ב, בן ובת, עוברים ראיון אישי. בסוף התחנה על המראיינת להחליט על הערכה כללית בהתאם לאופי הראיון, ציון המהווה 33% מתוך ציון הקב"א הסופי שלכם.

3. תחנת בדיקה רפואית - מטרת התחנה היא לקבוע מהו הפרופיל הרפואי המתאים והמדויק ביותר למלש"ב. במהלך התחנה נכנסים לתוך מרפאה, ושם רופא מבצע בדיקות ולקיחת מדדים כמו לחץ דם, גובה, משקל, דופק וכו' (ישנה רופאה בלשכת הגיוס שמבצעת את הבדיקה לבנות). בסיום התחנה יקבע במקום הפרופיל הרפואי.

4. תחנת מבחן פסיכוטכני (מבחן דפ"ר) - היא תחנה מרכזית ביום, כאשר אורכת כמעט שעתיים, ומטרתה העיקרית היא הענקת ציון הדפ"ר שלכם (אשר מהווה בנוסף גם 50% מציון הקב"א הסופי). מבחן הדפ"ר הוא מבחן במספר נושאים כמו הבנת הנקרא, שאלות חשבון, אנלוגיות צורניות (מטריצות) ועוד. בתחילת המבחן תקבלו דף טיוטה אחד בלבד שעליו יהיה ניתן לבצע חישובים. חשוב לציין כי המבחן הוא על זמן, ולכל פרק זמן קצוב שונה, שלאחריו לא ניתן יהיה להמשיך ולענות על השאלות באותו הפרק.

מטרת היום היא קביעת הנתונים האישיים הסופיים- קביעת הקב"א (קבוצת איכות) וציון דפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני) אשר משמשים את הצבא בהחלטותיו על שיבוץ המלש"בים לתפקידים השונים והמגוונים במערכת. 

קיימים אינספור מסלולים ותפקידים מיוחדים בצבא, ואליהם תינתן האפשרות להתמיין רק לאלו אשר ציוני האיכות שלהם מיום המיון של צו ראשון היו גבוהים די (מדובר בממוצע על ציון קב"א 53 ודפ"ר 70).

בעבר רובם המוחלט של בני הנוער לא התכוננו או לצו ראשון, וזאת בשל חוסר המודעות לחשיבותו של יום המיון הזה, דבר אשר גרם לקבלת נתונים אישיים יחסית נמוכים ביחס לממוצע, ובכך לקבל תפקידים הנחשבים פחות נחשקים ופחות איכותיים מאשר הם היו ראויים אליהם. כיום ניתן לראות שינוי משמעותי במודעות של בני הנוער, שכן רבים מהם מבצעים הכנה פיזית ומנטלית מספר שבועות עד חודשים לפני מועד המיון.

קיימים מספר אתרים ומכונים אשר מציעים ערכות הכנה לצו ראשון, אך ניתן לראות כי אתר פזצטא מציע קורס חדשני וייחודי, המכיל סרטוני הדרכה בוידיאו לרבות הסברים מפורטים ומספר לא מבוטל של שיטות מיוחדות בשביל להצליח לפתור את המבחן הפסיכוטכני בצורה המהירה והמדויקת ביותר. קורס ההכנה לצו ראשון שלהם מציע הכנה מדויקת ומפורטת בפלטפורמה של מחשב או דרך הטלפון הנייד, וכל זה במחיר משתלם במיוחד.

כל שנותר הוא להיכנס לאתר, להירשם לקורס ולהתחיל לתרגל, משום שניתן להבין כי כל תהליך המיון הצבאי מתחיל בצו ראשון, אין אפשרות לבצע את היום בשנית. לכן כדי להצליח בצו ראשון ולהגיע אל היחידות הנחשקות והמיוחדות ביותר, דרושה הכנה מקדימה ואיכותית ברמה הגבוהה ביותר, כמו שאתר פזצט"א מספק.