דורות של שתיקה | צריך לטפל בחסך הנשי - שעובר מאם לבת

שני סיפורים מעוררי השראה ששמעתי השבוע משתי נשים, האחת מגיעה עם מנהג עתיק, שרשרת של דורות ומסורת נשית מתוקה שעוברת מאם לבת. השנייה מגיעה ממקום של חיסרון בדיוק בנושא הזה, ובוחרת לחולל שינוי. אז מה למדתי משתיהן?

חדשות כיפה חני כהן יהונתן 07/07/20 17:22 טו בתמוז התשפ

דורות של שתיקה | צריך לטפל בחסך הנשי - שעובר מאם לבת
צילום: shutterstock

שני סיפורים מעוררי השראה ששמעתי השבוע משתי נשים: הרציתי השבוע בפני צוות מורות של בית ספר יסודי. הסברתי להן כמה חשוב לשוחח עם הבנות על משמעות הרחם, הווסת והנשיות המופלאה שלהן מעבר לשיחה החד-פעמית המסבירה על הפיזיולוגיה של המחזור החודשי.

את המורכבות של הווסת כולן ממילא פוגשות מעצמן, ועל המשמעות העמוקה שלה (מעבר לאמירה הלקונית והמנותקת "בעתיד תוכלי להרות וללדת"), לא בטוח שהן תזכינה לשמוע במקום אחר. אמרתי שאני מדברת אליהן בשני מישורים: במישור הראשון דיברתי אליהן כקהל נשי רגיל, והסברתי על חשיבותה של תנועתיות האגן ככלי ריפוי לשלל בעיות נשיות.

במישור השני - ביקשתי למנות אותן לשליחות שלי, שתעברנה כמה מסרים חשובים לתלמידות שלהן. סיפרתי להן את מה שאני מספרת לנערות, איך הווסת והרחם משקפות לנו את המצב הפיזי והנפשי שלנו, איך הקשבה למה שהן מספרות לנו יכולה ללמד אותנו על עצמנו. סיפרתי על הרחם כתחנת כוח נשית, על סוד ההתחדשות שלה וסגולות הריפוי הטמונות בה. 

המורות האזינו בקשב וברגש רב. בסוף השיחה קרו שני דברים סימולטנית: האחד, ניגשה אליי מורה ממוצא מרוקאי וסיפרה לי כיצד אמה קנתה לה שרשרת זהב כשבתה הייתה ילדה קטנה. כשהילדה קיבלה את הווסת הראשונה היא קיבלה מאמה צלחת עם דבש, תמרים, שוקולד ושרשרת הזהב שהוכנה מבעוד מועד. אותה מורה היום בת למעלה משישים, זוכרת את טעם הנשיות המתוק שטעמה ברגעים הראשונים שהפכה לאישה. היא סיפרה איך העובדה שאמה התכוננה וקנתה מבעוד מועד שרשרת זהב, שחיכתה בארון לרגע שבו תהפוך לאישה, נגעה לליבה. שרשרת זהב סימבולית לשרשרת הנשית של אמהות ובנותיהן שממתיקות את נשיותן מדור לדור.

תוך כדי הסיפור המרגש הזה קרה הדבר השני. קיבלתי הודעה בבקשה לרכוש את הפודקאסט לנערות, עם הסבר מרגש בצידה: "חברה טובה שלי המליצה לי עלייך. הבת שלי השבוע בת עשר, והיא עוד לא בשלב של התפתחות פיזית בכלל. אבל בגלל שאני חוויתי דממה מאמא שלי בעניינים האלו ולמדתי מעצמי אני רוצה להיות מוכנה (כי אני ביישנית)".

שתי אמהות שונות, שני דורות שונים. האחת מגיעה עם מנהג עתיק, שרשרת של דורות ומסורת נשית מתוקה שעוברת מאם לבת. השנייה מגיעה ממקום של חיסרון בדיוק בנושא הזה, ובוחרת לחולל שינוי. היא עוצרת את החסך הנשי שמן הסתם עבר גם הוא מדור לדור, ומייסדת מסורת נשית משפחתית חדשה, מסר של נשיות משמעותית ושמחה שיעבור מאם לבתה כמו צלחת של שרשרת זהב ומיני מתיקה. הטור השבוע מוקדש לשתיהן.

 

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".

 

לכל הטורים של חני