פרוייקט משותף: פסיקה בהלכות נידה - מרחוק

מכון פועה ובית המדרש לטכנולוגיות מתקדמות של המרכז האקדמי לב ועמותת סולמות – 'מדע תורתך', החלו בפרויקט משותף לבחינת האפשרות לפיתוח טכנולוגי כאמצעי פסיקה במראות נידה

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/07/21 20:10 יא באב התשפא

פרוייקט משותף: פסיקה בהלכות נידה - מרחוק
מימון לשמאל: הרב מנחם בורשטיין, הרב רימון, פרופ' סוקניק נשיא המרכז, צילום: סולמות

הסמארטפונים מכילים מגוון חיישנים שונים שנועדו לשימושים שונים, דוגמת ניווט או צילום. הטלפונים המתקדמים מכילים גם שימושים המבוססים על בינה מלאכותית למשל אפליקציות המבוססות על פקודות קוליות. בהתאם לכך עולה השאלה האם ניתן להשתמש בטלפון הסלולרי כאמצעי פסיקה במראות נידה. לכאורה הטלפון הסלולרי יכול לשמש בעניין בשני אופנים. האחד היא באמצעות שליחת תמונה לווטסאפ. דרך נוספת ומתקדמת יותר היא פיתוח של אפליקציה המבוססת על בינה מלאכותית שתוכל לסייע בתהליך הפסיקה.

שאלה זו ניצבת במרכזו של פרויקט משותף של מכון פועה 'ומדע תורתך', בית מדרש לטכנולוגיות מתקדמות של המרכז האקדמי לב ועמותת סולמות. השבוע נערך כינוס ראשון בהשתתפותם של רבנים ומומחים בתחומי האלקטרו אופטיקה, אלקטרוניקה ובינה מלאכותית מטעם המרכז האקדמי לב. מטרתם של 'מדע תורתך' ומכון פועה לגבש מענה טכנולוגי העונה על הדרישות ההלכתיות.

"האתגר הטכנולוגי הוא השוני בין המכשירים ותנאי התאורה השונים בהם משתמשים הן השואלים והן המשיבים", מסביר ד"ר דוד שיינפלד מהחוג לפיזיקה יישומית הנדסת אלקטרו אופטיקה במרכז האקדמי לב. "אם נצלם באמצעות הטלפון עד בדיקה לצורך שאלת רב ונשלח את התמונה לעשרה תלמידי חכמים שונים, הם לא יראו את אותו הדבר ובהתאם סביר שהפסיקות שלהם בעניין לא יהיו אחידות. גווני הצבע משתנים בין דגמי וסוגי הטלפון השונים, כמו כן הגדרות התצוגה ותנאי התאורה משפיעים גם הם על התמונה, כך שבעוד שבמכשיר טלפון אחד גוון הצבע נראה כשר, במכשיר השני הגוון יראה אחרת באופן שאותו רב יפסוק הפוך, עם זאת, נראה שבאמצעות שיטות כיול שונות ייתכן ויתאפשר ליצור סטנדרט שיאפשר את העברת מידע הצבע בצורה אחידה – גם באמצעות מכשירים שונים".

דבר זה משפיע על היכולת לפסוק בהלכות נידה, כפי שאומר הרב הרב יוסף צבי רימון, ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב. "הטכנולוגיה כיום איננה מאפשרת הסתמכות בדיקת עדי טהרה שצולמו באמצעות טלפון סלולרי ושנבדקים באמצעות הטלפון הנייד של הרב. על מנת שזה יקרה, יש צורך בפיתוחים טכנולוגיים ייעודיים שיתאימו לקריטריונים שקובעת לנו ההלכה. בעזרת ה', אנו מקווים שהעבודה המשותפת עם מכון פוע"ה תוכל לפתוח ערוצים כאלו".

"אנו במכון עוסקים מידי יום בשילוב עולם הטכנולוגיה עם עולם ההלכה בתחומי המשפחה, כדי לסייע לציבור באופן הטוב ביותר והמתאים למציאות בת זמננו". אומר הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה. "על כן חשוב לנו למצוא את הדרך הנכונה כדי לבדוק האם משפחה יכולה להעביר לרב שאלת טהרה באמצעים דיגיטליים. הדבר  נועד לסייע לאנשים הנמצאים במקומות מרוחקים או כאלה המתקשים להגיע לרב. חשוב לנו לבדוק האם  הדבר מציאותי ואם כן באלו תנאים. אנו כעת נמצאים בשלב הבדיקה והחקירה של הנושא ואני שמח שהדבר נעשה בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי לב שבקי בהלכה היישומית ובשילוב הטכנולוגיה עימה".

"רבני המכון ביחד עם רבני המרכז האקדמי לב ואנשי מקצוע בודקים לעומק את הסוגיה, כדי להגיע לפתרונה בקרוב בע"ה. בטוחני שאם הרב רימון נכנס לעניין - תהיה כאן פריצת דרך של ממש".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן