חג שבועות: להקדים ולתת מענה לסיכונים שמציב ה-AI בפני האנושות

הבינה המלאכותית כאן כדי להישאר, אולם דווקא לנו ישנה אחריות למנוע מראש את הסיכונים שהיא עלולה להמיט עלינו | זיו אלול עם דבר תורה חדש לקראת חג השבועות

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/23 10:45 ד בסיון התשפג

חג שבועות: להקדים ולתת מענה לסיכונים שמציב ה-AI בפני האנושות
זיו אלול, צילום: טל שחר

העולם עוקב בדריכות אחר התקדמות הבינה המלאכותית, ובעיקר סביב ההשלכות שלה שעשויות להיות דרמטיות. בוועדת המשנה של הסנאט האמריקאי, שהתכנסה בתחילת החודש הודה יו"ר הועדה, ריצ'ארד בלומנטל, כי הגבנו מאוחר מידי לרשתות החברתיות, ואסור שהדבר יקרה לנו מול אתגרי הבינה המלאכותית.

חשוב להבין, הבינה המלאכותית אינה קוריוז חולף, היא כאן כדי להישאר, היא תשפיע עלנו באופן עמוק, ותשנה את כללי המשחק של האנושות. בלי ספק היא תביא המון ברכה ותועלת לאנושות, אך יחד עם זאת, גלומים בה סיכונים רבים.

הבינה המלאכותית היא היא גולם

הבינה המלאכותית יכולה ליזום ולבצע תהליכים רבים ומורכבים, ממש לשנות סדרי עולם. יש לה את כל הידע והכלים לעשות את זה. זה ממש כמו לתת לילד קטן, שאין בידיו את שיקול הדעת הנכון, כלים לבצע כל דבר שהוא רק ירצה. הבינה המלאכותית היא כלי, היא גולם. היא יכולה לבצע המון דברים, אולם אין לה את שיקול הדעת המוסרי והאחריות לבצע את הדברים הנכונים.

רובוט עם מחשבה

רובוט עם מחשבה, בינה מלאכותית צילום: shutterstock

רבי ציחק עראמה, מגדולי ספרד בדור הגירוש, מתייחס בפירושו לפרשת השבוע, ל"נזירות", והכוונה לאדם שבוחר מרצונו להתנזר למשך 30 יום מתספורת ומשתיית יין. "מִיַּיִן וְשֵׁכָר יַזִּיר חֹמֶץ יַיִן וְחֹמֶץ שֵׁכָר לֹא יִשְׁתֶּה וְכָל מִשְׁרַת עֲנָבִים לֹא יִשְׁתֶּה וַעֲנָבִים לַחִים וִיבֵשִׁים לֹא יֹאכֵל".

הפרשה הזו מבקשת להדהד לנו את המסר של החובה לשמור על שיקול דעת מוסרי

היין מטשטש במעט את שיקול הדעת, את הצלילות, את החוש המוסרי שפועם באדם. ולכן, אדם המבקש להיות "נזיר" מתנזר משתיית יין. הפרשה הזו מבקשת להדהד לנו את המסר של החובה לשמור על שיקול דעת מוסרי, רוחני וערכי. הבינה המלאכותית תמשיך ותתפתח. אולם התשובה לשאלה האם היא תביא תועלת או הרס, תלויה רק בנו בני האנוש, בעלי כושר השיפוט, כושר ההבחנה בין רוע לטוב, ויכולת ההכרעה ביניהם.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע, מנכ"ל Pery ומחבר הספר "אבות הניהול"