פרשת במדבר: הידע הוא נחלת הכלל, החכמה היא לדעת להשתמש בזה

כמנהלים, חשוב שנחלוק את הידע הפנים ארגוני בקרב העובדים ולא נחשוב שהוא נמצא בדלתיים סגורות | זיו אלול עם דבר תורה חדש על פרשת במדבר

חדשות כיפה זיו אלול 18/05/23 22:04 כז באייר התשפג

פרשת במדבר: הידע הוא נחלת הכלל, החכמה היא לדעת להשתמש בזה
זיו אלול, צילום: טל שחר

"וַיְדַבֵּ֨ר יְהוָֹ֧ה אֶל־משֶׁ֛ה בְּמִדְבַּ֥ר סִינַ֖י בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד בְּאֶחָד֩ לַחֹ֨דֶשׁ הַשֵּׁנִ֜י בַּשָּׁנָ֣ה הַשֵּׁנִ֗ית לְצֵאתָ֛ם מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם לֵאמֹֽר"

חינם היא מילה קסומה. אנשים רוצים לקבל דברים ללא שהם יזדקקו לשלם משהו תמורתם. אך באותה נשימה אנשים שוכחים כי הדברים האלמנטריים ביותר לקיומו של האדם, אוויר לנשימה, היכולת להבעיר אש, וכך גם מים - ניתנים בחינם. גם אם לעיתים אנחנו משלמים תמורתם, התשלום הוא תמורת ההובלה או הזמינות. אך הם נמצאים בטבע ללא כל צורך לעבד אותם.

הדבר הנחוץ והחיוני לחייו של האדם - בחינם

הסיבה לכך היא שדבר שהוא נחוץ וחיוני לחייו של האדם - הוא נמצא בחינם. התורה, אותו ספר המכיל את החכמה והידע, מקור ההשראה וההדרכה לחיים בעולם, ניתנה לנו, ובכן, במדבר. וזה לא קרה סתם. רבי יצחק עראמה מסביר כי מדבר הוא הסמל של שטח ללא שיפוט. מקום ללא בעלות. מרחב שבו כל אחד יכול להיכנס אליו. התורה ניתנה לנו בחינם - כי היא נחוצה וחיונית לחייו של האדם. אין מקום לשלם עליה, כי שאין מקום לשלם על מים או אויר לנשימה,

הידע והחכמה הם נחלת הכלל, ועלינו לאפשר לאנשים את הגישה אליהם

גם כמנהלים, עלינו לדאוג לכך שהעובדים שלנו ייחשפו לכל הידע הנחוץ להם. להנגיש להם הן את הידע הפנימי והמקצועי של הארגון, והן מיומנויות וכלים נספים שיעזרו להם לבצע את תפקידם. זה יכול להיות בהכשרות מקצועיות חיצוניות, ויתכן שעל ידי מנטור פנימי שינחה אותם.

אנחנו יכולים לוודא טרם הקבלה לעבודה שיש לאדם את הידע שאנחנו רוצים שיהיה לו, אך מרגע שקלטנו אותו לעבודה, זו האחריות שלנו לוודא שהוא מקבל את מלוא הכלים לבצע את תפקידו באופן מלא.

מדבר מסמל גם דבר נוסף: הרצון לקבל וללמוד דורש ענווה וצניעות, כך אמר לנו השבוע ד"ר אריאל אקשטיין. רק מי שמוכן "להיות מדבר" יש לו את היכולת להכיל, לקבל, ללמוד ולעשות תהליך ודרך. הידע הוא החלק הקל, הענווה היא שמאפשרת את הלמידה, היא זו שהכשירה במדבר לקבל את ספר החוקים, את התנ"ך.

הכותב הוא זיו אלול, יזם, משקיע ומנכ"ל Periapt ומחבר הספר "אבות הניהול"