איזה שופר תקנו לקראת ראש השנה? המומחה מסביר

ראש השנה בפתח, ואם אתם רוצים לקנות שופר לשימוש ביתי, כדאי לכם לדעת כמה דברים: המחירים (נעים בין עשרות שקלים לכמה אלפים), הסוגים (מה ההבדל בין קרן איל לקרן אנטילופה?) ומה החלק הכי חשוב בשופר? יצרן השופרות שמעון קינן עושה סדר

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 31/08/21 14:40 כג באלול התשפא

איזה שופר תקנו לקראת ראש השנה? המומחה מסביר
שמעון קינן מייצר שופר בסדנה , צילום: אסף לזר

ראש השנה בפתח, ואיתו מצוות החג העיקרית - לשמוע קול שופר. אז לפני שניאלץ להשתמש בשופרות הצעצוע שהילדים יביאו מהגן, תופתעו לגלות שקניית שופר, שבעבר הייתה אפשרית רק לבעלי יכולת כלכלית גבוהה, היום ישנם שופרות במחיר שווה לכל נפש. אך לפני שאתם רצים להעמיס שופרות על עגלת הסופר, כדאי לכם לדעת מספר דברים. 

שמעון קינן, אחד מיצרני השופרות המובילים בארץ ובעולם מהמפעל "קול שופר" בגבעת יואב שברמת הגולן, מסביר כי כשרוצים לקנות שופר, הדבר הכי חשוב הוא הפִּיהָ שלו, אותה הוא מכנה "הנשמה של השופר". לדבריו זה הקריטריון הכי חשוב בקניית שופר, ולא האורך או המראה החיצוני.

קינן מבהיר בנוסף כי לכל עדה יש מסורת משלה לגבי מקורו של השופר, כאשר כל אחת מהן מבססת את שיטת קול התקיעה שלה על סוג השופר ועל החיה שהייתה נפוצה יותר באזור. למשל, קהילות רבות מתימן נוהגות להשתמש דווקא בשופר קודו (סוג של אנטילופה שהייתה נפוצה באזורים רבים בתימן), שיכול להגיע לאורך של כמטר וחצי ומתאפיין בצליל עמוק בגלל נפח האוויר הגדול שבתוכו, וכן בטונים שונים שניתן להפיק ממנו. שופר כזה יכול להגיע לאלפי שקלים.

שופר קודו שמיוצר במפעל

שופר קודו שמיוצר במפעל, צילום: קול שופר

לעומת זאת, שופר אַיִל נחשב לקלאסי ולמקובל לתקיעה מבחינה הלכתית. רוב הקהילות ובתי הכנסת  בארץ ובעולם משתמשים בשופר מקרן איל. מחיר של שופר כזה יתחיל ב-80 שקלים לקטן בעל מראה פשוט ועד 1,100 שקל לגדול ועם ליטוש מיוחד.

שופר איל טבעי שמיוצר במפעל

שופר איל טבעי שמיוצר במפעל, צילום: קול שופר

"רוב האנשים לא תוקעים נכון", קינן קובע נחרצות ומספר כי לקוחות רבים באים אליו לסדנה כדי לתקן את השופר שנשחק עם השנים וללמוד איך לתקוע בצורה הנכונה ביותר. קינן שנולד ב-1947 בקזבלנקה במרוקו, נזכר כי כבר בגיל 9 החל לתקוע, אבל לאו דווקא בשופר: "לא היה לנו כסף, אז אלתרתי מצינור גומי שאליו חיברתי משפך פח וככה תקעתי". קינן מחייך ואומר: "המקצוע שלי הוא להגשים את חלום הילדות שלי".

חוץ מתיקון שופרות, שמעון קינן בן ה-74 גם מייבא שופרות מכל העולם: "אני מייבא שופרות איל ממרוקו, ושופרות קודו וראם מנמיביה, דרום אפריקה ובוטסואנה. אני והבן שלי נוסעים עד לשם כדי לייבא את השופרות ארצה", אומר יצרן השופרות מרמת הגולן ומגלה כי את הקורונה הוא הקדים ממש במספר שבועות, והצליח לייבא ארצה מספיק שופרות, כשיחד עם המלאי שהיה לו במפעל הוא סיפק לבעלי תוקעים רבים את השופרות שלהם ממש קודם לראש השנה. 

כמעט 70 שנות עבודה עם שופרות

כמעט 70 שנות עבודה עם שופרות, צילום: אסף לזר

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן