כל יום פורים: האנשים מאחורי האלכוהול נחשפים

עבור רוב הישראלים, חג פורים הוא ההזדמנות המושלמת לשתיית אלכוהול, אך ישנם אחרים שאין יום שעובר בלי משקה משכר כלשהו - ככה זה כשזאת העבודה שלך | יצרן בירה ביתית בדרום, מנהל מזקקה ירושלמית ומייסד רשת ארצית מוכרת - יוצאים לאור

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/02/21 18:38 טז באדר התשפא

כל יום פורים: האנשים מאחורי האלכוהול נחשפים
שותים אלכוהול. לא רק בפורים, צילום: shutterstock

לאנשים רבים, פורים הוא גם הזדמנות מעולה לקבל לגיטימציה לשתיית משקאות אלכוהוליים בכמויות וניצול המאגר הביתי שמתמלא מדי שנה. אך ישנם כאלה שלא מחכים להזדמנות הזאת כדי לשתות אלכוהול, הם כבר עושים זאת כל השנה, והמחסנים שלהם תמיד, אבל תמיד מלאים.

נתאי מורגנשטרן הוא המייסד והמנהל של מזקקת "ירושלמי" שהוקמה ב-2017 וממוקמת באזור המועצה האזורית מטה יהודה. קודם כל הוא מבקש להבהיר: "זה ישמע מצחיק, אנשים חושבים שאני שותה הרבה, אבל אני לא. ובכלל, אני לא שותה וויסקי, אני טועם וויסקי", אומר המייסד של "ירושלמי" ומדגיש כי הוא מודע לכך שזה נשמע פלצני, אך, "אלכוהול עבורי זה לא שתייה - זה טעימות", הוא אומר.

מורגנשטרן מתחבר לעולם התזקיקים - ג'ין, רום, ברנדי ובעיקר וויסקי, ופחות מחבב בירות ויין: "אני הכי אוהב להתענג על הריח של וויסקי, ובגלל זה אני משתמש בכוסות שמתאימות להפיק כמה שיותר ריחות מהוויסקי". 

מחסה לא נדיר. מורגנשטרן וכוס וויסקי

מחסה לא נדיר. מורגנשטרן וכוס וויסקיצילום: באדיבות המצולם

מורגנשטרן מספר כי בדרך כלל הוא שותה וויסקי טוב, כש-20 מ"ל יכולים להחזיק לו לשעה לפחות. "אחד הדברים שקרה לי עם השנים זה שאני שותה רק דברים שאני אוהב, ושותה נורא לאט, שמתי לב שהדרך היחידה שלי להשתכר בפורים זה רק עם יין כי עם וויסקי אני שותה לאט ואני לא יכול להרביץ שוטים של וויסקי".

כמו כל דבר, גם אצל מורגנשטרן זה התחיל בתור תחביב: "אהבתי לשתות וראיתי שזה עולם קסום ובלי סוף, הייתי כותב על זה בכל מיני אתרים, ואז פגשתי את דיוויד ציבל שהקים את מזקקת רמת הגולן וביחד הקמנו את מזקקת "ירושלמי". גם דור ההמשך נכנס לעניינים: "הילדים הקטנים שלי יודעים להבדיל בין וויסקי מעושן ללא מעושן, הם רק מריחים בלי לטעום. 'יש לזה ריח של בננה, ולזה אין טעם מעושן בכלל' הם אומרים".

200 ליטר של בירה נשפכו בגלל משחק

משה גלנץ, הוא תושב ירוחם ויצרן בירת בוטיק הנושאת את שם משפחתו: "כיצרן בירה בוטיק אין כמעט יום שאני לא שותה בירה. בכל זאת, צריך לבדוק את המתכונים שאני מבשל כדי לשפר טעמים, וכשאני יושב עם לקוחות, להרים לחיים על כוס בירה קרה. אבל כמו שחשוב להקפיד בהכנת בירה על סטריליות ודיוק, גם בשתיית אלכוהול אני מקפיד מאוד לשתות במידה הנכונה". 

בירות גלנץ ברקע המכתש הגדול

בירות גלנץ ברקע המכתש הגדולצילום: משה גלנץ

"בשבת אקפיד על יין טוב בסעודה ובשבת בבוקר כוסית ויסקי עם קרקר, הרינג וקוגל ירושלמי", מספר גלנץ על הטקס הקבוע שלו, "זה עונג שבת אמיתי. בשנה האחרונה כשסצנת הקידושים בבתי הכנסת נעלמה, לא ויתרתי על החוויה הזו והבאתי אותה הביתה עם כל הפינוקים הקטנים. אשתי והילדים מצטרפים ומתענגים – רק בלי החלק של הוויסקי". 

גם אצל גלנץ הכל התחיל כתחביב עוד ב-2010: "לפני כעשור נחשפתי לכמה בירות בוטיק ישראליות שהעיפו לי את הפוני, והשיא היה כששתיתי בירה מדהימה שחבר טוב הכין בבית. הייתי בהלם שבכלל אפשר להכין בירה בסיר על הגז - עד כדי כך שהחלטתי לנסות גם". הבישול הראשון לא צלח במיוחד, אז גלנץ ניסה שוב ושוב עד שעלה על הנוסחה הנכונה ומאז הוא משפר את הטעם. 

תֶּמֶד מזוקק, משקה אלכוהולי עשוי דבש שמתאים לפסח, הוא הבקבוק עליו חולם גלנץ: "במיוחד את התוצרת של גלעד נאמן, יצרן בירה באר שבעי וחבר טוב". מורגנשטרן לעומתו, מפנטז על בקבוק מזקקה פורט-אלן בן 12 שנה שמחירו הממוצע הוא 11 אלף אירו. בקטנה. 

200 ליטר בירה נשפכו לתוך הצימר. גלנץ מימין.

200 ליטר בירה נשפכו לתוך הצימר. גלנץ מימין. צילום: באדיבות המצולם

"לפני שנתיים נתתי לקטנה שלי לשחק ליד החביות של הבירה", מספר גלנץ, "והתוצאה הייתה 200 ליטר שזרמו לתוך הצימר שלנו בזמן שהיו שם אנשים שבאו לחופשה. אבל תיעלתי את זה למקום טוב. מאז כל אורח שלנו מקבל שני בקבוקים במקרר", הוא אומר.

"וחוץ מזה, בניסויים שאני עושה בבית עם מתכוני הבירה כל המשפחה משתתפת ועוזרת. הפכתי את הבנות שלי לכימאיות עוד לפני שהם חשבו על תואר באוניברסיטה. אבל הן נהנות לראות אותי שמח - ולאו דווקא בפורים. זה הדדי אגב".

"בפורים אני שותה עד שאני יודע, ולא עד שאני לא יודע"

עוד דמות ידועה בסצנת ייצור האלכוהול הישראלי הוא ג'רמי וולפלד, מייסד ובעלים שותף של רשת "ג'מס", ו-Brewmaster - מאסטר בהכנת בירה בעצמו. ג'רמי טוען שהוא יכול לשתות הכול ובכל שעות היום: "וכשיש איתי נהג אני גם שותה כל הלילה", מוסיף וולפלד בקריצה. הוא אוהב לשתות הכול חוץ מוודקה, ולמעט בלאדי מארי, והבקבוק הראשון שבו הוא בישל את בירת JEMS הראשונה בישראל, עדיין נמצא אצלו בבית.

לפני שהוא שותה, ג'רמי קודם כל מתקשר לאשתו: "כי אחרי זה בטוח אשכח לעשות את זה", והחלום שלו זה לשתות וויסקי עם השם שלו עליו. יש לו שלושה בנים ובת אחת והיא זאת שכנראה תהיה ממשיכת השושלת,Brewmaster השלישית בלבד בארץ.

ג

ג'רמי וולפלדצילום: באדיבות המצולם

וולפלד מספר כי הפעם הראשונה בה שתה אלכוהול הייתה בברית המילה שלו שנחגגה בפורים ושם זה היה יין: "מאז אני מעדיף בירה, וויסקי וג'ין", הוא אומר, ולשאלה "איך הוא מצליח לחדש בפורים?", הוא עונה: "אני שותה עד שאני יודע, ולא עד שאני לא יודע".