הלכות צום עשרה בטבת שחל ביום שישי

צום עשרה בטבת יחול ביום שישי. מה ההשלכות ההלכתיות לזה? למה לא דוחים אותו? מתי מדליקים נרות? ואיזה יין כדאי לשתות בקידוש? הרב ברוך אפרתי מסביר

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 24/12/20 08:33 ט בטבת התשפא

הלכות צום עשרה בטבת שחל ביום שישי
הרב אפרתי, צילום: באדיבות המצולם

להלן כמה תשובות והלכות לקראת יום שישי הקרוב, שבו יחול צום י' בטבת אם לא יבנה המקדש עד אז.

מדוע צמים בעשרה בטבת?

ביום זה החל המצור של נבוכדנאצר מלך בבל על ירושלים, בשנה התשיעית למלכות צדקיה. הוא הצליח במצור לצערנו, ולבסוף נחרב המקדש. הרבנות הראשית הוסיפה לצום הזה גם משמעות נוספת- זיכרון לחללי השואה הי"ד.

כיצד יתכן להיכנס לשבת בצום ובצער?

בשולחן ערוך נכתב שגם בכל יום שישי נוהגים 'אנשי מעשה' לצום, ויש בזה ערך כפול- גם דרכי תשובה, וגם נכנס בתיאבון לסעודת שבת.

צער על כאב האומה אינו צער אישי ולכן הוא אפשרי אם הוא גולש לשבת, וגם בקשות מצערות על כלל ישראל אנו מבקשים בשבת עצמה, כגון תפילת הגשמים בפתיחת הארון בעת בצורת, וכדומה.

מדוע לא דוחים את עשרה בטבת?

משום שיחזקאל הנביא התבטא לגבי הצום 'בעצם היום הזה'. ולכן אנו צמים דוקא בו.

כמה הלכות-

א. הצום מתחיל בעלות השחר, ומסתיים בצאת הכוכבים, ובפועל זה אומר ששוברים את הצום בקידוש של הערב, לכן כדאי (בריאותית) לעשות קידוש על מיץ ענבים ולא על יין חזק.

ב. התפילה- בשחרית אומרים 'עננו' (אשכנזים- רק הש"ץ), ובמנחה (ש"ץ בברכה מיוחדת, יחיד בשומע תפילה). לאחר חזרת הש"ץ בבוקר (אשכנזים אומרים 'אבינו מלכנו') אומרים סליחות, מוציאים ס"ת וקוראים 'ויחל'. גם במנחה קוראים 'ויחל' (אשכנזים מפטירים 'דרשו ד'').  בשחרית ובמנחה עושים תפילת אזכרה לחללי השואה, כתקנת הרבנות הראשית לישראל.

ג. תפילת מנחה תוקדם, כך שנספיק את הכול לפני השקיעה כתמיד. הכוהנים נושאים כפיים במנחה (כוהנים- לזכור להביא טליתות). אין תחנון ו 'אבינו מלכנו' במנחה. גם מי שרגיל להניח תפילין במנחה של תעניות, יניח בבוקר.

ד. אם מתפללים מנחה גדולה (לפני פלג המנחה), הכוהנים לא נושאים כפיהם (לרוב הדעות). לכן נעדיף שלא להתפלל מנחה גדולה ביום שישי (על אף שזה היה נוח יותר מבחינת שבת), אלא מנחה קטנה עם ברכת כהנים.

ה. הפטורים מהצום- ילדים לפני גיל 13 וילדות לפני גיל 12,  חולה גם אם אינו מסוכן (-כאבי ראש, הקאות וכדומה), יולדת עד חודש לאחר לידה. אישה בהריון משלושה חודשים להריונה. אישה מניקה, גם אם הפסיקה להניק, שנתיים מהלידה. אך ראוי למניקה שהפסיקה להניק להשתדל לצום אם היא יכולה. מותר לצחצח שיניים בצום אם יש צער, וחובה להתקלח לכבוד שבת, אפשר במים חמים.

ו. אישה שהצום קשה לה, יכולה מיד בצאת הכוכבים לקדש לעצמה (-וצריכה לאכול מזונות או לשתות רביעית מיץ ענבים כדי שיהיה קידוש במקום סעודה), וכשישוב בעלה מבית הכנסת, יקדש.

ז. האישה מדליקה נרות שבת כרגיל, כשהגברים כבר בבית הכנסת לפני כן, שכן הקדמנו את התפילה. ראוי להדליק נר נשמה לעילוי נשמת הנרצחים בשואה, לצד נרות השבת או בערב לפני כן.

ח. לא יתקיים דבר תורה במעריב אלא בשחרית, על מנת לקצר את הצום.

ט. טוב לקבל את השבת מוקדם, כך שמסיימים את ערבית לקראת צאת הכוכבים, ובבית יקדשו בצאת הכוכבים ולא קודם לכן. 

י. אין לבטל אמירת 'שלום עליכם' ו 'אשת חיל', אלא אם כן יש חולה או זקן, או צער רב מהעיכוב. במקרה זה, יש לאומרם לאחר אכילת הלחם.

יהי רצון שנזכה לביטול הצום בבניין המקדש.