"דווקא כאן מרגישים בבית": נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, יחד עם ראש עיריית ירושלים משה ליאון, רבנים, פוליטיקאים ואישי ציבור, הדליקו יחד את הנר הראשון של חנוכה בכותל המערבי. צפו בשידור הישיר

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/12/19 17:06 כד בכסלו התשפ

"דווקא כאן מרגישים בבית": נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי
הכותל המערבי, צילום: אהבה פז

הערב (א) התקיימה הדלקת נר ראשון של חנוכה בכותל המערבי. בהדלקה השתתפו הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, ראש עיריית ירושלים משה ליאון, עודד פלוס, מנכ"ל משרד הדתות, ובמעמד השר לביטחון פנים השר גלעד ארדן, משפחות שכולות וקהל רב.


 
הרב הראשי, הרב דוד לאו, בירך את הקהל שהגיע ואמר: "ההדלקה היא "נר איש וביתו". ע"י הדלקה ציבורית לא יוצאים ידי חובת הדלקה, ולמרות זאת תיקנו חכמים להדליק בבתי כנסיות. על אחת כמה וכמה ליד שריד בית מקדשנו בבית הכנסת הגדול של העם היהודי ברחבת הכותל המערבי. דווקא כאן מרגישים בבית, זה הבית של כל העם היהודי ובו נדליק את נרות החנוכה. מחזק את מפעלותיהם של החשמונאים שמסרו נפשם על קידוש שם שמים. שנלחמו על קדושת השבת, התורה היהודית ומצוותיה וננסה להמשיך בדרכם כדי לראות במהרה שהאור הגדול ברחבה כאן יאיר אל הקודש".
 
השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, השתתף בהדלקה ואמר כי "ניצחון החשמונאים הוא לא רק ניצחון פיזי. זה היה ניצחון רוחני שאפשר לשקם את המקדש. אפשר ליהודים לחזור ולפקוד כאן את הכותל ולממש את האמונה שלנו. תודה רבה לשוטרי משטרת ישראל ששומרים כאן על הביטחון של מיליוני המבקרים בכותל המערבי מדי שנה. בזכותם יש לנו כאן בטחון לממש את הזכות ההיסטורית שלנו על ארץ ישראל, על המקומות הקדושים והכותל המערבי".

הדלקת נרות חנוכה בכותל המערבי

הדלקת נרות חנוכה בכותל המערביצילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

 
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, בירך ואמר: "חג החנוכה הוא הזדמנות מיוחדת לראות את האור המיוחד שבעמנו, כמו בימים ההם, בתקופת המכבים - גם בזמן הזה, מעטים יכולים לבצע שינוי גדול, אם הם רק אוזרים את האומץ ואת הרצון לפעול ולשנות. עומדות פה היום משפחות ששילמו את המחיר היקר מכל למען המדינה. אין זמן מתאים מחנוכה לומר להם: תודה! הסיטואציה הביטחונית כאן בארץ לא פשוטה, ויש לא מעט משפחות ששילמו מחיר כבד ומקריבים יום יום קורבן אישי. לצערנו, זהו חלק ממחיר ההישרדות שהעם היהודי משלם זה אלפי שנים הן בגלויות, והן כאן לאחר תקומת ישראל. יש כאן איתנו משפחות גיבורות, משפחות שהן החשמונאים של דורנו, משפחות שמתמודדות יום יום עם שכול, עם אובדן של אב או אם במשפחה, וממשיכות הלאה, נאבקות להאחז בחיים, מחזיקות את הנר שלהן בכל הכוח ומגרשים איתו את החושך".

רב הכותל והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', בירך את המשתתפים ואמר כי "לאורך שנות ההיסטוריה הוכיחו בני העם היהודי שוב ושוב כי כוחו והשפעתו של עם אינן קשורות לא לכוחו הצבאי או הכלכלי, אלא לאור שהוא נושא בליבו. טבעו של האור שגם המועט שבו מצליח להאיר אפלה גדולה, בעוד שגם החושך הגדול ביותר אין בכוחו לכבות את האור. ואכן - אותו האור, המבקש לגרש את החושך, יקד בליבותיהם של עמנו בכל הדורות. חג החנוכה, חג מלחמת האור בחושך, הוא הזמן של כולנו להיזכר בכוחו של אור קטן לגרש הרבה מן החושך, ולהדליק את האור הזה בנפשנו".