הרב שמואל אליהו: לא לגעת בגבינות תוצרת חוץ, לא משנה ההכשר

רב העיר צפת השיב על שאלה שנשאל, ומסביר כי כחבר מועצת הרבנות הראשית ראה בעיניו כי רמת הכשרות בחו"ל לא מתקרבת לזו שבארץ, ופוסק שלא לקנות כלל גבינה תוצרת חוץ, גם אם מופיע עליה הכשר

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/05/20 13:24 ד בסיון התשפ

הרב שמואל אליהו: לא לגעת בגבינות תוצרת חוץ, לא משנה ההכשר
הרב שמואל אליהו, צילום: רוני חי

שאלה: ראיתי בחנות גבינות תוצרת חוץ עם הכשרים "מהדרין" וב"אישור הרבנות הראשית לישראל". האם לקנות או לא?

תשובת הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית:
כחבר מועצת הרבנות הראשית וכחבר ועדת יבוא ארצית שמכיר את כל נוהלי הכשרות הארצית ואת נהלי ההשגחה. אומר: אל תקנו גבינות תוצרת חוץ!!
אפילו אם כתוב עליהם "חלב ישראל", אפילו אם כתוב "למהדרין" אפילו אם יש על הגבינה כמה חותמות. ואפילו כתוב "באישור הרבנות הראשית לישראל". אל תקנו.
מו"ר אבא, הרה"ג מרדכי אליהו זצוק"ל היה אומר כי רמת הכשרות בחו"ל לא מגיעה לאחד מאלף מרמת הכשרות הרגילה בארץ ישראל. ובמו עיני ראיתי שכך הם הדברים.

בהמשך, הרב אליהו ביקש להבהיר כי הנחה להעדיף את הכשרויות בארץ על פני הכשרויות בחו"ל וזאת לא ממקום של פגם בכשרות הניתנת בחו"ל. 

הרב הסביר: אינני חושב שהכשרות בחו"ל היא לא כשרה, חלילה. אני אומר: 
א] הכשרות בישראל היא הרבה יותר טובה. הסיבה העיקרית היא שהמפעלים בישראל מייצרים כשר כל השנה הפועלים והמפעל יודע טוב איך לייצר כשר. כמו כן הם מפחדים לטעות כי רוב הציבור שלהם דורש כשרות. לעומת זאת רוב רובם של המפעלים בחו"ל מייצרים טרף רוב השנה, ורק בתקופות מסוימות מייצרים כשר. הפועלים והמפעל לא בקיאים בייצור כשר, והמפעל לא מפחד לטעות כי המפעל לא מבוסס על צרכני כשרות.  
ב] דברי לא מיועדים לתושבי חו"ל. הם בוודאי נאלצים לסמוך על הכשרויות המקומיות. דברי מיועדים לצרכנים בישראל כדי שיעדיפו את היותר כשר. 
ג] חשוב לציין כי יש כשרויות בחו"ל ברמה גבוהה, אבל רוב הכשרויות מסתמכות על היתרים דחוקים.